PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311221006
Ders İsmi: Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Hacer Nermin ÇELEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerevöğrenmenin sistematik açıklamalarının psikoloji bilimindeki önemli yerini vurgulamaktır
Dersin İçeriği: Öğrenme psikolojisinin tarihsel geri planı. Başta klasik şartlama ve edimsel
öğrenme olmak üzere, temel öğrenme kuramlarıyla ilgili kavramlar,
araştırmalar , bulgular ve öğrenmenin biyolojik temelinin aktarılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenmeyi tanımlar ve öğrenmenin farklı türleri olduğunu kavrar, öğrenmenin nörobiyolojik temelini açıklar,
2) Klasik şartlanma ve temel unsurları tanımlar, sönme ve kendiliğinden geri gelme süreçlerini ele alır,
3) Klasik öğrenmenin çağrışım bağlı (associative) ve çağrışım bağsız (nonassociative) türleri arasındaki farkı tarif eder,
4) Klasik şartlama ve klinik korkunun kazanımı arasındaki bağları değerlendirir,
5) Edimsel (operant) öğrenme tanımlanabilmeli ve klasik öğrenmeden hangi açılardan farklı olduğunu inceler,
6) Edim, Pozitif-negatif pekiştireç, birincil-ikincil pekiştireç kavramlarını tanımlar ve pekiştireç tarifelerini açıklanıp, örneklendirir.
7) Kaçma-korunma öğrenmesiyle ilgili şartları ele alır.
8) Operant şartlanma prensiplerinin günlük hayattaki uygulamalarını örneklendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilim Nedir? Psikoloji Pozitif Bir Bilim midir? Öğrenme Psikolojisinin Bilim olma da yeri nedir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
2) Öğrenme Psikolojisinin Temel Kavramları Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
3) Öğrenmenin Nörobiyolojik Temeli ve Nöronal Plastisite Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
4) Öğrenmenin Tarihçesi, Öğrenme Tanımı, Öğrenmeden Farklı Durumlar Nelerdir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
5) Motor ve Sözel Öğrenme, Refleksler Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
6) Ölçme: Laboratuar ve Gerçek Hayatta Öğrenme Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
7) Ölçme: Laboratuar ve Gerçek Hayatta Öğrenme Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
8) ARA SINAV HAFTASI
9) Klasik Şartlamanın Temel Kavramlar ve Düzenekleri, Öğrenilen Nedir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
10) Şartlanmayı Etkileyen Faktörler Nelerdir? Alt Sınıfları Nelerdir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
11) Şartlı Tepkinin Adaptif Özelliği, Bilgi Değeri, Rescorla Wagner Teorisi Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
12) Klasik Ve Operant Şartlanmanın Farkları? Operant Şartlama Kavram ve Düzenekleri Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
13) Operant Şartlamada Pekiştirme Tarifeleri, Operant Şartlama Kuram ve Araştırmaları Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
14) Uyaran Kontrolü, Temel Kavramlar, Genelleme, Ayırt Etme Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course slides
nermin ÇelenÖ,ğrenme Psikolojisi ('2021, 3. Baskı) imge yay.
Winfred F. Hill Harper CollinsPubl.learning ( 1999 5 baskı)
Diğer Kaynaklar: Domjan M.The principles of Learnng and Behavior ( 2006)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 5
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 42