PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311221006
Ders İsmi: Öğrenme Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerevöğrenmenin sistematik açıklamalarının psikoloji bilimindeki önemli yerini vurgulamaktır
Dersin İçeriği: Öğrenme psikolojisinin tarihsel geri planı. Başta klasik şartlama ve edimsel
öğrenme olmak üzere, temel öğrenme kuramlarıyla ilgili kavramlar,
araştırmalar , bulgular ve öğrenmenin biyolojik temelinin aktarılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenmeyi tanımlar ve öğrenmenin farklı türleri olduğunu kavrar, öğrenmenin nörobiyolojik temelini açıklar,
2) Klasik şartlanma ve temel unsurları tanımlar, sönme ve kendiliğinden geri gelme süreçlerini ele alır,
3) Klasik öğrenmenin çağrışım bağlı (associative) ve çağrışım bağsız (nonassociative) türleri arasındaki farkı tarif eder,
4) Klasik şartlama ve klinik korkunun kazanımı arasındaki bağları değerlendirir,
5) Edimsel (operant) öğrenme tanımlanabilmeli ve klasik öğrenmeden hangi açılardan farklı olduğunu inceler,
6) Edim, Pozitif-negatif pekiştireç, birincil-ikincil pekiştireç kavramlarını tanımlar ve pekiştireç tarifelerini açıklanıp, örneklendirir.
7) Kaçma-korunma öğrenmesiyle ilgili şartları ele alır.
8) Operant şartlanma prensiplerinin günlük hayattaki uygulamalarını örneklendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilim Nedir? Psikoloji Pozitif Bir Bilim midir? Öğrenme Psikolojisinin Bilim olma da yeri nedir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
2) Öğrenme Psikolojisinin Temel Kavramları Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
3) Öğrenmenin Nörobiyolojik Temeli ve Nöronal Plastisite Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
4) Öğrenmenin Tarihçesi, Öğrenme Tanımı, Öğrenmeden Farklı Durumlar Nelerdir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
5) Motor ve Sözel Öğrenme, Refleksler Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
6) Ölçme: Laboratuar ve Gerçek Hayatta Öğrenme Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
7) Ölçme: Laboratuar ve Gerçek Hayatta Öğrenme Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
8) ARA SINAV HAFTASI
9) Klasik Şartlamanın Temel Kavramlar ve Düzenekleri, Öğrenilen Nedir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
10) Şartlanmayı Etkileyen Faktörler Nelerdir? Alt Sınıfları Nelerdir? Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
11) Şartlı Tepkinin Adaptif Özelliği, Bilgi Değeri, Rescorla Wagner Teorisi Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
12) Klasik Ve Operant Şartlanmanın Farkları? Operant Şartlama Kavram ve Düzenekleri Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
13) Operant Şartlamada Pekiştirme Tarifeleri, Operant Şartlama Kuram ve Araştırmaları Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
14) Uyaran Kontrolü, Temel Kavramlar, Genelleme, Ayırt Etme Alıcı, T. (2018). Öğrenmenin bilimsel temelleri. Kaknüs Yayınları. Arık, İ. A. (1991). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi. Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2019). An introduction to experimental design in psychology: A case approach (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Bilge Kültür Sanat.
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Course slides
nermin ÇelenÖ,ğrenme Psikolojisi ('2021, 3. Baskı) imge yay.
Winfred F. Hill Harper CollinsPubl.learning ( 1999 5 baskı)
Diğer Kaynaklar: Domjan M.The principles of Learnng and Behavior ( 2006)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. 5
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 12 36
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 42