MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (YL) (TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | 3015002028 | ||||||||
Ders İsmi: | Hücre İçin Sinyalizasyon | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Meliha Burcu IRMAK YAZICIOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere, hücre içi sinyal iletim mekanizmaları, hücre içi sinyalizasyonda görev alan farklı tipteki reseptörler ve sinyalizasyon yolaklarının (G proteinleri, efektör enzimler, iyon kanalları, hücre içi kalsiyum, fosfolipazlar ve eikozanoidler, protein kinazlar, protein fosforilasyonu vb.) fonksiyonel özellikleri, hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar, hücre içi sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri (apoptozis, hücre siklusu regülasyonu, gen transkripsiyonu vb.) ve klinik önemi (kanser, kardiyovasküler hastalıklar, öğrenme ve hafıza, immün cevaplılık vb.) konularında genel bir bakış açısı ve anlayış kazandırmak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | 1.Hücre sinyal iletim mekanizmaları 2.Sinyal iletiminde görev alan moleküller • G proteinleri • Efektör enzimler • İyon kanalları • Hücre içi kalsiyum • Fosfolipazlar ve eikozanoidler • Protein kinazlar ve protein fosforilasyonu 3.Hücre yüzey reseptörleri 4.Hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi sinyal yolları • Hücre yüzey reseptör çeşitleri • Ligand molekül çeşitleri • İyon kanalları ve nörotransmitterler • İyon pompaları ve mekanizmaları 5.Sinyalizasyon yolaklarının fonksiyonel özellikleri 6.Sitoplazmik sinyal iletim yolakları • Sitoplazmik ikincil habercilerin çeşitleri • İkincil habercilerin iletim yolağındaki rolleri • cAMP ve cGMP yolağı • Kalsiyum ve kalmodulin moleküllerinin hücre içindeki görevleri 7.Hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar 8.Hücre çoğalmasını kontrol eden sinyal yolakları • Ras sinyal yolağı • ERK / MAP kinaz yolağı 9.Sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri • Yaşlanma ve telomeraz, • Apoptoz veya programlı hücre ölümü • Proteolitik mekanizmalar 10.Sinyal iletimi ve klinik önemi • Kanser • Kardiyovasküler hastalıklar • Öğrenme ve hafıza • İmmun yanıt |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinyal iletimine giriş | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
2) | Hücre sinyal iletim mekanizmaları | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
3) | Sinyal iletiminde görev alan moleküller-1 | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
4) | Sinyal iletiminde görev alan moleküller-2 | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
5) | Hücre yüzey reseptörlerine bağlanan hücre sinyal molekülleri | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
6) | Hücre yüzey reseptörleri ve hücre içi sinyal yolları | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
7) | Sinyalizasyon yolaklarının fonksiyonel özellikleri-1 | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
8) | Ara Sınav | |
9) | Hedef hücre yanıtlarının düzenlenmesine aracılık eden mekanizmalar-1 | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
10) | Hücre çoğalmasını kontrol eden sinyal yolakları | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
11) | Sinyal iletiminin fizyolojik işlevleri | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
12) | Sinyal iletimi ve klinik önemi (Kanser) | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
13) | Sinyal iletimi ve klinik önemi (Kardiyovasküler hastalıklar, öğrenme ve hafıza, immun yanıt) | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
14) | Sinyal iletimi ve klinik önemi (Kardiyovasküler hastalıklar, öğrenme ve hafıza, immun yanıt) | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
15) | Güncel Yayın Tartışması | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
Diğer Kaynaklar: | D.L. Nelson, M.M.Cox, Lehninger Principles of Biochemistry, Worth Publisher, 6th Edition, 2013. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||||||||||||
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |||||||||||||||
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |||||||||||||||
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |||||||||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |||||||||||||||
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||||||||||
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, | |||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |||||||||||||||
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |||||||||||||||
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |||||||||||||||
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||||
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |||||||||||||||
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
3) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
8) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
9) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, | |
10) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
11) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |
12) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
13) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
14) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
15) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
16) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 15 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 5 | 75 |
Sunum / Seminer | 15 | 2 | 30 |
Ödevler | 15 | 3 | 45 |
Küçük Sınavlar | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 200 |