PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311221012
Ders İsmi: Psikolojide İstatistiksel Uygulamalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrenciler, psikologlar, psikiyatristler ve nörobilimciler tarafından kullanılan araştırma yöntemleri hakkında nispeten sofistike bir anlayış kazanacaklardır. Ayrıca, öğrenciler araştırma projelerini tamamlayacak ve bulgularını İstanbul Atlas Üniversitesi'nde düzenlenecek bir öğrenci konferansında sunacaklardır. Öğrenciler test edilebilir hipotezler oluşturmayı, bir protokol tasarlamayı, SPSS kullanarak veri toplamayı ve analiz etmeyi ve bulguları sunmayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Konular, Araştırma Yöntemleri konularının tekrar gözden geçirilmesini içerecektir. Tekrarın ardından öğrenciler bağımsız araştırma projelerini tamamlayacaklardır. Eğitmen öğrenci gruplarına araştırma konuları ve materyalleri sağlayacaktır. SPSS kullanımı ve uygun istatistiksel testlerin seçilmesi üzerinde durulacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Çalışmanın amacına uyan araştırma hipotezini/lerini formüle eder.
2) Uygun veri toplama yöntemini kullanarak sahadan veri toplar.
3) Verileri uygun istatistiksel analizleri kullanarak test eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Araştırma sonuçlarını temel alarak çalışma bulgularını bilimsel kongrelerde sunabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı
2) Araştırma Yöntemleri Konularının Gözden Geçirilmesi -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık -Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
3) Araştırma Yöntemleri Konularının Gözden Geçirilmesi -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
4) Araştırma Yöntemleri Konularının Gözden Geçirilmesi -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
5) Öğrenci Araştırma Projeleri Test edilebilir hipotezler üretme -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
6) Öğrenci Araştırma Projeleri Araştırma Protokolü Tasarlama-İlişkisel Araştırma -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
7) Öğrenci Araştırma Projeleri Araştırma Protokolü Tasarlama-Deneysel Araştırma -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
8) Ara Sınav
9) Öğrenci Araştırma Projeleri Veri Toplama ve Analiz Etme -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
10) Öğrenci Araştırma Projeleri Veri Toplama ve Analiz Etme -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
11) Öğrenci Araştırma Projeleri Veri Toplama ve Analiz Etme -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
12) Öğrenci Araştırma Projeleri Veri Toplama ve Analiz Etme -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
13) Öğrenci Araştırma Projeleri Sunum Hazırlama -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
14) Öğrenci Araştırma Projeleri Sunum Hazırlama -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
15) Öğrenci Araştırma Projeleri Sunum Hazırlama -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
16) Öğrenci Araştırma Projeleri Sunum Hazırlama -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersi veren eğitmen tarafından ayrıntılı ders notları verilecektir.
Dersi veren eğitmen her dersten önce PowerPoint sunumlarını iletecektir.
Eğitmen, öğrenci araştırma gruplarına araştırma projelerini tamamlamak için ihtiyaç duyacakları materyalleri sağlayacaktır.
Diğer Kaynaklar: The instructor will distribute detailed outlines (research methods review).
The instructor will forward PowerPoint presentations (research methods review).
The instructor will provide student research groups with the materials they will need to complete their research projects.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 35
Ara Sınavlar 1 % 25
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Laboratuvar 16 2 32
Sunum / Seminer 1 20 20
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 60 60
Toplam İş Yükü 174