PSYCHOLOGY
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 1311221012
Ders İsmi: Statistical Applications in Psychology
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 2 0 3 6
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: None
Type of course: Necessary
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: Students will acquire a relatively sophisticated understanding of research methods used by psychologists, psychiatrists, and neuroscientists. Moreover, students will complete research projects and present findings at a student conference to be held at Istanbul Atlas University. Students will learn how to generate testable hypotheses, design a protocol, collect and analyze data using SPSS, and present findings.
Course Content: Topics will include a review of Research Methods topics. Following the review, students will complete independent research projects. The instructor will provide student groups with research topics and materials. Emphasis will be placed on the use of SPSS and selecting appropriate statistical tests.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Formulates the research hypothesis(es) that corresponds to the purpose of the study.
2) Collects data from the field using appropriate data collection methods.
3) Test data using appropriate statistical analysis.
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility
1) Present the findings of the study in scientific congresses based on the research results.

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) Overview
2) Research methods review -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık -Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
3) Research methods review -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
4) Research methods review -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
5) Student research projects Generating testable hypotheses -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
6) Student research projects Designing a protocol—correlational research -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
7) Student research projects Designing a protocol—experimental research -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
8) Midterm Exam
9) Student research projects Collect and analyze data -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
10) Student research projects Collect and analyze data -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
11) Student research projects Collect and analyze data -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
12) Student research projects Collect and analyze data -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
13) Student research projects Prepare PPT presentation -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
14) Student research projects Prepare PPT presentation -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
15) Student research projects Prepare PPT presentation -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık
16) Student research projects Prepare PPT presentation -Solso, R. L., & Johnson, H. H. (2005). Psikolojide Deneysel Yönteme Giriş: Vaka Yaklaşımı (1. Baskı). İstanbul: Kitabevi Yayıncılık - Hock, R.R. (2017). Psikolojiyi Değiştiren Kırk Çalışma-Psikoloji Araştırmaları Tarihinde Yolculuk (Çev. Ayşe Ayçiçeği-Dinn). İstanbul: Kitapevi Yayıncılık. -Kantowitz, B. H., Roediger, H. L., & Elmes, D. G. (2016). Deneysel Psikoloji. (Çev. Nurhan Er ve Yalçın Akın Duyan). Ankara: Nobel Yayıncılık

Sources

Course Notes / Textbooks: Dersi veren eğitmen tarafından ayrıntılı ders notları verilecektir.
Dersi veren eğitmen her dersten önce PowerPoint sunumlarını iletecektir.
Eğitmen, öğrenci araştırma gruplarına araştırma projelerini tamamlamak için ihtiyaç duyacakları materyalleri sağlayacaktır.
References: The instructor will distribute detailed outlines (research methods review).
The instructor will forward PowerPoint presentations (research methods review).
The instructor will provide student research groups with the materials they will need to complete their research projects.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Knows the theories, different approaches and perspectives related to psychology and knows the basic concepts and terms related to psychology.
2) Knows the process of psychology becoming a science from a historical perspective, its approach to emotional, behavioral and mental processes in this process and the scientific methods used to investigate these processes.
3) Knows the working subjects and methods of the subfields of psychology and defines the duties of psychologists working in these fields.
4) To be able to deal with the human being as a biological, psychological, sociological and cultural whole and to be able to establish a relationship with related disciplines in this sense.
5) Knows the salient emphases of the major theories, approaches and perspectives of psychology (behavioral, biological, cognitive, evolutionary, humanistic, psychodynamic and sociocultural).
6) Knows the basic principles and methods of psychological assessment and gains basic interview skills.
7) Have a basic level of knowledge about commonly used measurement tools in related subfields of psychology.
8) To have the knowledge and skills required to conduct research in the field of psychology, to find a problem, to create a research design, to collect data, to determine appropriate data analysis, to interpret and report findings.
9) To have a good understanding of scientific thinking in psychology; to use critical thinking and reasoning skills.
10) Knows the ethical principles, values and practices of psychology.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Course
Labs

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Homework
Grup Projesi
Sunum

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Presentation 1 % 35
Midterms 1 % 25
Semester Final Exam 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 2 32
Laboratory 16 2 32
Presentations / Seminar 1 20 20
Midterms 1 30 30
Final 1 60 60
Total Workload 174