HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216411007
Ders İsmi: Public Health Nursing Practice
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
0 12 0 6 9
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Selda SEÇGİNLİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Halk sağlığı ve hemşirelik biliminin temel bilgi ve ilkelerini toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda kullanabilen, profesyonel hemşirelik rollerini üstlenerek birey, aile ve toplumun sağlığını koruyan, geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan hemşire yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders, halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği biliminin temel bilgi ve ilkeleri doğrultusunda birey, aile ve toplum sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirmesine odaklıdır. Dersi alan öğrenciler, halk sağlığı hemşiresinin temel rolleri ve uygulama alanlarına (aile, okul, işyeri, yaşlı bakımı ve evde bakım) özgü rol ve fonksiyonları ile ilgili bilgi ve beceri kazanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Halk sağlığı hemşireliği uygulama alanlarına (aile sağlığı, okul sağlığı, iş sağlığı, yaşlı sağlığı, toplum ruh sağlığı ve evde bakım) yönelik halk sağlığı hemşiresinin rollerini açıklar
2) Birey, aile ve toplumun öncelikli sağlık sorunlarını belirler
3) Birey, aile ve toplum düzeyinde hemşirelik girişimlerini planlar ve uygular
4) Sağlığı koruyan ve geliştiren sağlık programları planlar
5) Birey ve toplum düzeyinde sağlık eğitimi ve danışmanlık yapar
6) Diğer sağlık disiplinleri, meslektaşları ve toplum liderleri ile işbirliği yapar
7) Halk sağlığı hemşireliği uygulamalarında Omaha Sistemi’ni kullanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
2) Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
3) "Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik" Laboratuvar - staj
4) "Aile Sağlığı Uygulamaları/ Ev Ziyaretleri Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları " Laboratuvar - staj
5) "Windshield Gözlem Yöntemi ile Toplum Tanılama Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları " Laboratuvar - staj
6) "Evde Bakım uygulamaları Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları " Laboratuvar - staj
7) "Tarama Programları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik " Laboratuvar - staj
8) ARA SINAV Sınav kitapçıkları
9) Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
10) Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik Laboratuvar - staj
11) Omaha Sistemi Vaka Çalışmaları Laboratuvar - staj
12) "Yaşlı Sağlığı Uygulamaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik " Laboratuvar - staj
13) "İş Sağlığı Uygulamaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik " Laboratuvar - staj
14) "Okul Sağlığı Uygulamaları Sağlık Eğitimi/ Danışmanlık/ Rehberlik " Laboratuvar - staj
15) Omaha Sistemi Raporlandırma Laboratuvar - staj
16) YARIYIL SONU SINAV Sınav kitapçıkları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Erci, B. (Ed.). (2016). Halk sağlığı hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., & Ardıç, A. (2017). Omaha Sistemi: Hemşirelikte bilgi yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., Ardıç, A., Aktaş, E., Altıner Yaş, M., Kaynar, N.S., Gülyenli, N., & Şenel, M. (2022). Öğrenci uygulama rehberi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa. 4. Güler, Ç. & Akın, L. (Ed.). (2015). Halk Sağlığı- Temel Bilgiler (3. Baskı). Ankara: Hacettepe Yayınları. 5. Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.
Diğer Kaynaklar: 1. Erci, B. (Ed.). (2016). Halk sağlığı hemşireliği. Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. 2. Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., & Ardıç, A. (2017). Omaha Sistemi: Hemşirelikte bilgi yönetimi. Nobel Tıp Kitabevleri. 3. Esin, M. N., Seçginli, S., Coşansu, G., Ardıç, A., Aktaş, E., Altıner Yaş, M., Kaynar, N.S., Gülyenli, N., & Şenel, M. (2022). Öğrenci uygulama rehberi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa. 4. Güler, Ç. & Akın, L. (Ed.). (2015). Halk Sağlığı- Temel Bilgiler (3. Baskı). Ankara: Hacettepe Yayınları. 5. Martin, K. (2005). The Omaha System: A key to practice, documentation, and information management (2nd ed.). St Louis, MO: Elsevier Saunders.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 2
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 3
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 2
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 5
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 3
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 2
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 2
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 2
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 2
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 2
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 5
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 4
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %