ERGOTERAPİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1214002023
Ders İsmi: Ergoterapide Duyu Bütünleme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: -Düzenli ders takibi
-Sınıf içi etkinliklere katılma
-Güncel literatürün takibi
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Şüheda ÖZKAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Zeynep ÇORAKCI YAZICIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere duyu bütünleme teorisini ve uygulamalarını öğretmek, duyu bütünleme sorunlarını değerlendirme becerilerini geliştirmek ve müdahale stratejilerini öğrenmelerine yardımcı olmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrencilere duyu bütünleme teorisini öğretme, çeşitli değerlendirme araçlarıyla pratik beceri kazandırma, duyu bütünleme sorunlarını tanımlama, müdahale stratejilerini öğretme ve uygulamalar yapma ile yürütülecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Duyu bütünleme konusunda temel teorik bilgileri öğrenir ve bu bilgileri uygulamalı durumlarla ilişkilendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Duyu bütünleme değerlendirme araçlarını etkili bir şekilde kullanır ve bireylerin duyu bütünleme becerilerini geliştirmeye yönelik stratejileri uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Bireylerin duyu bütünleme zorluklarıyla başa çıkmalarına destek olacak iletişim stratejilerini geliştirir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ergoterapide duyu bütünleme konusundaki güncel literatürü takip eder ve bu alandaki yeni gelişmeleri öğrenme sürecine entegre eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Duyu bütünleme zorluklarına özgü ergoterapi uygulamalarını planlar ve uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Duyu bütünleme konusundaki bağımsız araştırma yapar, bireysel müdahale planlarını oluşturur ve bu planları etkili bir şekilde uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Duyu bütünleme teorisine giriş -Ayres, A. Jean, and Jeff Robbins. Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Western psychological services, 2005. -. Bundy, A. C., Lane, S. J., & Murray, E. A. Sensory Integration: Theory and Practice. F.A. Davis Company, 2002. -Parham, L. D., & Mailloux. "Sensory Integration." In J. Case-Smith (Ed.), Occupational Therapy for Children (5th ed), Mosby, 2005.
2) Duyu Sistemleri ve Bozuklukları- Taktil Sistem -Brooks, B., Barrett, B., Barman, S. M., & Boitano, S. (2018). Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Ümmühan İşoğlu-Alkaç. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri. (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, QT 4/.G366)
3) Duyu Sistemleri ve Bozuklukları- Vestibüler Sistem -Brooks, B., Barrett, B., Barman, S. M., & Boitano, S. (2018). Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Ümmühan İşoğlu-Alkaç. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri. (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, QT 4/.G366)
4) Duyu Sistemleri ve Bozuklukları- Proprioseptif Sistem -Brooks, B., Barrett, B., Barman, S. M., & Boitano, S. (2018). Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Ümmühan İşoğlu-Alkaç. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri. (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, QT 4/.G366)
5) Duyu Sistemleri ve Bozuklukları- Görme, İşitme, Tat ve Koku Sistemleri -Brooks, B., Barrett, B., Barman, S. M., & Boitano, S. (2018). Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Ümmühan İşoğlu-Alkaç. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri. (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, QT 4/.G366)
6) Duyu Bütünleme Referans Çerçevesi-1 -Schaaf, Roseann Cianciulli, and Zoe Mailloux. Clinician's guide for implementing Ayres sensory integration: Promoting participation for children with autism. Bethesda: AOTA Press, The American Occupational Therapy Association, Incorporated, 2015.
7) Duyu Bütünleme Referans Çerçevesi-2 -Schaaf, Roseann Cianciulli, and Zoe Mailloux. Clinician's guide for implementing Ayres sensory integration: Promoting participation for children with autism. Bethesda: AOTA Press, The American Occupational Therapy Association, Incorporated, 2015.
8) Ara Sınav -Ders notları ve pratikler
9) Duyu Bütünleme Referans Çerçevesi- Uygulama -Sher B. (2017). Otizm ve Duyusal İşlem Bozukluğu Olan Çocuklarda Erken Dönem Katılım Oyunları (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WS 350.8/.S547) -Öğretim elemanı tarafından paylaşılan görsel içerikler
10) Duyu Bütünleme Referans Çerçevesi- Uygulama -Sher B. (2017). Otizm ve Duyusal İşlem Bozukluğu Olan Çocuklarda Erken Dönem Katılım Oyunları (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WS 350.8/.S547) -Öğretim elemanı tarafından paylaşılan görsel içerikler
11) Duyu Bütünleme Referans Çerçevesi- Uygulama -Sher B. (2017). Otizm ve Duyusal İşlem Bozukluğu Olan Çocuklarda Erken Dönem Katılım Oyunları (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WS 350.8/.S547) -Öğretim elemanı tarafından paylaşılan görsel içerikler
12) Duyu Bütünleme Referans Çerçevesi- Uygulama -Sher B. (2017). Otizm ve Duyusal İşlem Bozukluğu Olan Çocuklarda Erken Dönem Katılım Oyunları (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WS 350.8/.S547) -Öğretim elemanı tarafından paylaşılan görsel içerikler
13) Öğrenci Sunumları -Öğrenciler tarafından oluşturulmuş olgu analiz raporları
14) Öğrenci Sunumları -Öğrenciler tarafından oluşturulmuş olgu analiz raporları
15) Öğrenci Sunumları -Öğrenciler tarafından oluşturulmuş olgu analiz raporları
16) Final Sınavı -Ders notları ve pratikler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Örnek olgu çalışmaları derse getirilmelidir
-Güncel duyu bütünleme uygulamaları tartışılır
Diğer Kaynaklar: 1. Ayres, A. Jean, and Jeff Robbins. Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Western psychological services, 2005.
2. Schaaf, Roseann Cianciulli, and Zoe Mailloux. Clinician's guide for implementing Ayres sensory integration: Promoting participation for children with autism. Bethesda: AOTA Press, The American Occupational Therapy Association, Incorporated, 2015.
3. Bundy, A. C., Lane, S. J., & Murray, E. A. Sensory Integration: Theory and Practice. F.A. Davis Company, 2002.
4. Parham, L. D., & Mailloux. "Sensory Integration." In J. Case-Smith (Ed.), Occupational Therapy for Children (5th ed), Mosby, 2005.
5. Emmons, Polly, and Liz Anderson. Understanding sensory dysfunction: learning, development and sensory dysfunction in autism spectrum disorders, ADHD, learning disabilities and bipolar disorder. Jessica Kingsley Publishers, 2005
6. Brooks, B., Barrett, B., Barman, S. M., & Boitano, S. (2018). Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Ümmühan İşoğlu-Alkaç. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri. (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, QT 4/.G366)
7. Sher B. (2017). Otizm ve Duyusal İşlem Bozukluğu Olan Çocuklarda Erken Dönem Katılım Oyunları (Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WS 350.8/.S547)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel tıp bilimi ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları bilir ve sağlığın sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar.
2) Birey ve toplum temelli müdahaleler için, ergoterapiye özgü teori ve modellerin kuramsal temelini ve uygun referans çerçeveleri kapsamında, sistematik ve güvenli değerlendirme ve tedavi yöntemlerini tanımlar.
3) Bireyin günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını arttırmak için farklı performans alanlarındaki rolleri, okupasyonları, görevleri, rutinleri ve ihtiyaçlarına yönelik uygun tedavi yöntemlerini uygular.
4) Bireyin okupasyonel katılımı ve topluma entegrasyonunu etkileyen faktörleri biyopsikososyal model çerçevesinde analiz ederek kişi merkezli müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular.
5) Ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek etik çerçevede mesleki ve akademik faaliyetlerini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktıları dokümante eder.
6) Ergoterapiye yönelik hizmetlerde mesleki sorumluluklarını bilir, etik prensipleri ve kalite standartlarını gözeterek uygular.
7) Güvenilir ve geçerli bilgiye ulaşmada eleştirel ve kritik düşünme becerisini etkin bir şekilde kullanır ve paydaşlarına aktarır.
8) Farklı kültür ve topluluklardaki kişi ve kurumlarla ulusal ve uluslararası düzeyde terapötik iletişim kurar. Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda ekip üyesi ve liderlik rollerini üstlenir.
9) Okupasyonel performansın ve iyilik halinin korunması ve geliştirilmesinde bireyin ve toplumun değerlerini, kültürlerini, inançlarını gözeterek mesleki bilgi ve becerisini etik prensipler çerçevesinde uygular.
10) Meslek yasasını, mesleki hak ve sorumluluklarını bilir. Ergoterapi biliminin geliştirilmesine katkı sağlar ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel tıp bilimi ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları bilir ve sağlığın sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. 5
2) Birey ve toplum temelli müdahaleler için, ergoterapiye özgü teori ve modellerin kuramsal temelini ve uygun referans çerçeveleri kapsamında, sistematik ve güvenli değerlendirme ve tedavi yöntemlerini tanımlar. 5
3) Bireyin günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını arttırmak için farklı performans alanlarındaki rolleri, okupasyonları, görevleri, rutinleri ve ihtiyaçlarına yönelik uygun tedavi yöntemlerini uygular. 5
4) Bireyin okupasyonel katılımı ve topluma entegrasyonunu etkileyen faktörleri biyopsikososyal model çerçevesinde analiz ederek kişi merkezli müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. 5
5) Ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek etik çerçevede mesleki ve akademik faaliyetlerini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktıları dokümante eder.
6) Ergoterapiye yönelik hizmetlerde mesleki sorumluluklarını bilir, etik prensipleri ve kalite standartlarını gözeterek uygular.
7) Güvenilir ve geçerli bilgiye ulaşmada eleştirel ve kritik düşünme becerisini etkin bir şekilde kullanır ve paydaşlarına aktarır.
8) Farklı kültür ve topluluklardaki kişi ve kurumlarla ulusal ve uluslararası düzeyde terapötik iletişim kurar. Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda ekip üyesi ve liderlik rollerini üstlenir.
9) Okupasyonel performansın ve iyilik halinin korunması ve geliştirilmesinde bireyin ve toplumun değerlerini, kültürlerini, inançlarını gözeterek mesleki bilgi ve becerisini etik prensipler çerçevesinde uygular. 5
10) Meslek yasasını, mesleki hak ve sorumluluklarını bilir. Ergoterapi biliminin geliştirilmesine katkı sağlar ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 13
Laboratuvar 13 26
Uygulama 15 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Sunum / Seminer 3 6
Ödevler 6 12
Küçük Sınavlar 2 2
Ara Sınavlar 1 1
Rapor Teslimi 1 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 106