MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3015002026
Ders İsmi: RNA Biyolojisinde İleri Araştırmalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Meliha Burcu IRMAK YAZICIOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, RNA dünyasında yer alan RNA çeşitleri ile bu RNA çeşitlerinin hangi yolaklarda rol oynadığı ile ilgili bilgi sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Kodlama yapmayan RNA’lar, miRNA, siRNA ve lncRNA dizilerinin keşfedilmesi, bu dizilerin nasıl üretildiği, gen anlatımının düzenlenmesindeki ilişkileri, ribozom ile ilişkileri, hastalık tedavilerinde kullanımları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kodlama yapmayan RNA’lar ile ilgili bilgi sahibi olacaklardır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Farklı mekanizmalar ve RNA’lar arasındaki ilişkiyi anlayacaklardır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı organizmalarda görülen ve stres ile ilişkili hastalıkların tedavisinde RNA’ların kullanımını öğreneceklerdir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) RNA Dünyasına Giriş Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
2) miRNA’ların Gen Düzenleyici olarak Keşfedilmesi Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
3) miRNA’ların Diğer Rolleri Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
4) siRNA’ların Terapötik Ajan olarak Keşfedilmesi Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
5) Sirküler RNA ve Rekabetçi Endojen RNA Hipotezi Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
6) X Kromozom İnaktivasyonunda lncRNA’ların Rolü Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
7) Genomik Imprinting Mekanizmasında lncRNA’ların Rolü Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
8) Ara sınav
9) miRNA, siRNA ve lncRNA ile ilişkili Proje Sunumu Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
10) miRNA, siRNA ve lncRNA ile ilişkili Proje Sunumu 2 Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
11) RNA’nın Katalitik Fonksiyonları ve RNA Dünyası Hipotezi: Ribozimler Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
12) RNA-Ribozom İlişkisi Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
13) Olgun RNA Moleküllerinin Kimyasal Modifikasyonları Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
14) İnsan Hastalıklarının Tedavisinde RNA-aracılı İmmün Sistem Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
15) Güncel Yayın Tartışması
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Rao, M. R. S. (Ed.). (2017). Long Non Coding RNA Biology (Vol. 1008). Springer.
Atkins, J. F., Gesteland, R. F., & Cech, T. (Eds.). (2011). RNA worlds: from life's origins to diversity in gene regulation.
Bu konu ile ilgili derleme ve araştırma makaleleri
Diğer Kaynaklar: Rao, M. R. S. (Ed.). (2017). Long Non Coding RNA Biology (Vol. 1008). Springer.
Atkins, J. F., Gesteland, R. F.,
Reviews and research articles related to this topic.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
9) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
10) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
11) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
12) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
13) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 15 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Sunum / Seminer 15 2 30
Ödevler 15 3 45
Küçük Sınavlar 15 1 15
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 200