Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı ökaryotik ve prokaryotik hücrelerin gen anlatımını düzenleme mekanizmalarını göstermektir
|
Dersin İçeriği: |
Giriş, transkripsiyonel kontrolü araştırma yöntemleri yöntemleri, prokaryotlarda transkripsiyonel kontrolün temelleri, promotor ve RNA polimeraz yapısı, operonlar: Lac ve Trp peronları, prokaryotlarda aktivasyon-represyon mekanizmaları, prokaryotlarda transkripsiyonun sonlanması ve translasyon, ökaryotik transkripsiyonel kontrol, ökaryotik promotor yapısı ve temel başlangıç kompleksinin oluşumu, ökaryotlarda transkripsiyonun aktivasyon ve represyon mekanizmaları, transkripsiyon faktörlerinin modulasyonu (fosforilasyon, de novo sentez,lokalizasyon), transkripsiyon sonrası kontrol: alternatif RNA bölünmesi, RNA taşınması ve stabilitesinin düzenlenmesi, translasyonda düzenleme, kromatin yapısı değişimleriyle transkripsiyonun kontrolü, gen anlatımının kontrolünde genom sonrası çalışmalar, gen anlatımının kontrolünün dokuya özgü anlatım,gelişme, çevresel streslere uyum ve kanser gibi hastalıklar bakımından önemi.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş:Prokaryotlarda ve ökaryotlarda gen anlatımının kontrolünde yer alan temel mekanizmalar
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
2) |
Transkripsiyonel kontrolü araştırma yöntemleri (EMSA, DNA footprinting, protein-protein etkileşim yöntemleri.)
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
3) |
Prokaryotlarda transkripsiyonel kontrolün temelleri, promotor ve RNA polimeraz yapısı
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
4) |
Operonlar: Lac ve Trp peronları
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
5) |
Prokaryotlarda aktivasyon-represyon mekanizmaları
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
6) |
Prokaryotlarda transkripsiyonun sonlanması ve translasyon
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
7) |
Ökaryotik transkripsiyonel kontrol, Ökaryotik promotor yapısı ve temel başlangıç kompleksinin oluşumu
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Ökaryotlarda transkripsiyonun aktivasyon ve represyon mekanizmaları
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
10) |
Transkripsiyon faktörlerinin modulasyonu (fosforilasyon, de novo sentez,lokalizasyon)
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
11) |
RNA taşınması ve stabilitesinin düzenlenmesi
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
12) |
RNA taşınması ve stabilitesinin düzenlenmesi
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
13) |
Translasyonda düzenleme
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
14) |
Transkripsiyonun baskılanmasında kromatin’in rolü
|
Ders kitabı ve Ders notları
|
15) |
Final
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
LEVIN’S GENES X, Jones and Bartlett 2011, Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick
Eukaryotic Transcription Factors Fifth Edition, David Latchman, Elsevier, 2008 |
Diğer Kaynaklar: |
LEVIN’S GENES X, Jones and Bartlett 2011, Jocelyn E. Krebs, Elliott S. Goldstein, Stephen T. Kilpatrick
Eukaryotic Transcription Factors Fifth Edition, David Latchman, Elsevier, 2008 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
|
3) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
4) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|
6) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
|
7) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
8) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
9) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, |
|
10) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
|
11) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
12) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
|
13) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
14) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
15) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
|
16) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|