PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003121
Ders İsmi: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör.Dr. Çiğdem ULUDAĞ GÜLER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet dersi, öğrencilere sosyal yardım ve sosyal hizmetlerin temel kavramlarını, tarihçesini, kuramlarını ve uygulama yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders, sosyal hizmetlerin toplumsal sorunlara nasıl çözümler sunduğunu, sosyal yardım programlarının nasıl yapılandırıldığını ve sosyal hizmet profesyonellerinin toplumsal refahı nasıl artırabileceğini anlamaya yönelik bilgi ve beceriler kazandırır. Ayrıca, etik ve hukuki yönler, sosyal yardım politikaları, kriz yönetimi, özel gruplar için hizmetler gibi konular da ele alınır.
Dersin İçeriği:

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyal yardım ve sosyal hizmet kavramlarını ve tarihsel gelişim süreçlerini açıklayabilir. Sosyal hizmet kuramlarını ve modellerini anlayarak uygulama yapabilir. Sosyal hizmet sürecini ve yöntemlerini etkili bir şekilde kullanabilir. Sosyal yardım politikalarını ve hukuki düzenlemeleri analiz edebilir. Etik ve profesyonellik standartlarına uygun sosyal hizmet uygulamaları gerçekleştirebilir. Psikososyal destek ve kriz müdahale stratejilerini uygulayabilir. Özel gruplar (çocuklar, yaşlılar, engelliler vb.) için sosyal hizmetlerin gerekliliklerini değerlendirebilir. Toplum temelli sosyal hizmet projelerini planlayabilir ve uygulayabilir. Uluslararası sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Nedir Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara.
2) Sosyal Hizmetin Tarihi ve Evrimi Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
3) Sosyal Hizmet Kuramları Nelerdir Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4) Sosyal Hizmet Pratiği ve Yöntemleri Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
5) Sosyal Yardım Politikaları ve Sosyal Politika İlişkisi Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6) Sosyal Hizmet ve Suç İlişkisi Kemal Güdek, (2013). Suçluluk ve suç davranışı : (adli sosyal çalışma) : istismar ihmal ve özellikleri, bilirkişilik, mağdur ıslah ve rehabilitasyon, sosyal hizmet müdahalesi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul. Kemal Güdek, (2017). Suçluluk ve suç davranışı : (adli sosyal çalışma) : istismar ihmal ve özellikleri, bilirkişilik, mağdur ıslah ve rehabilitasyon, sosyal hizmet müdahalesi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
7) Sosyal Hizmetlerde Psikososyal Destek Kemal Güdek, (2012). Sosyal çalışmaya giriş : terapiden önce sosyal çalışmacılar için mesleğe giriş bilgileri, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
8) Sosyal Hizmetlerde Çocuklar ve Gençler Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
9) Sosyal Hizmetlerde Yaşlılar Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
10) Sosyal Hizmetlerde Engelli Bireyler Dikmen Bezmez, Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk. (2011). Sakatlık çalışmaları : sosyal bilimlerden bakmak, çev. Ferit Burak Aydar, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
11) Sosyal Hizmetlerde Aile ve Korunmaya Muhtaç Kadın Elif Ege ve Esra Baş, (2021). Kadınların adalete erişimi kadına yönelik şiddetle mücadele yasalarının uygulanmasında baro adli yardım bürolarının rolü, Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, İstanbul. Soru ve yanıtlarla erkek şiddetine karşı kadın dayanışması, Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı, İstanbul.
12) Sosyal Hizmetlerde Toplum ve Toplumsal Sorunlar Hilal Akyüz. Adaletin cinsiyeti : erkek şiddeti ile mücadelede hukuki deneyimler, haz.: Deniz Bayram, Zeynep Işıldak. Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı Yayınları, İstanbul.
13) Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmetlerde Uluslararası Perspektif Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
14) Proje Çalışmaları ve Uygulama Örnekleri Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
15) Genel Değerlendirme ve Gelecek Perspektifleri Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
16) Dönem sonu genel değerlendirme Kamil Alptekin, (2016). Dünden bugüne ve yarına Türkiye'de sosyal hizmet eğitimi, Atlas Yayınevi, Ankara. Kemal Güdek, (2013). Birey & aile sosyal çalışma : kuramlar, kavramlar, teknikler, terapiler, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %