PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002104
Ders İsmi: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri'nin (MMPI) teorik temellerini, uygulanış biçimlerini ve kişilik değerlendirme süreçlerindeki önemini kapsamlı bir şekilde anlatmaktır. Öğrenciler, MMPI'nin geliştirilme sürecini, farklı versiyonlarını, uygulama alanlarını ve yorumlanmasıyla ilgili temel bilgileri öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: MMPI'nin Tarihçesi ve Gelişimi
MMPI Formları: MMPI, MMPI-2 ve MMPI-2-RF
Testin Uygulanması ve Standartlaştırılması
MMPI ile Kişilik Değerlendirme
MMPI'nin Klinik ve Araştırma Alanlarında Kullanımı
Etik İlkeler ve Uygulama Standartları
Vaka Analizleri ve Yorumlama Teknikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) MMPI'nin gelişim sürecini ve teorik temellerini kavrama
2) MMPI formalarının uygulama ve yorumlanma tekniklerini öğrenme
3) Kişilik değerlendirme sürecinde MMPI'nin rolünü anlama
4) Klinik ve araştırma ortamlarında MMPI kullanımını öğrenme
5) Etik ilkeler ve uygulama standartlarını kavrama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) MMPI'nin Tarihçesi ve Önemi Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
2) MMPI'nin Teorik Temelleri Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
3) MMPI, MMPI-2 ve MMPI-2-RF'nin Karşılaştırılması Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
4) Testin Uygulanması: Standartlar ve Prosedürler Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
5) MMPI Skorlaması ve Profil Analizi Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
6) Klinik Ölçekler ve Yorumlama Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
7) Araştırma Ölçekleri ve Kullanımları Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
8) Yeni Gelişmeler ve Revizyonlar Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
9) Vaka Çalışmaları: Klinik Uygulamalar Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
10) Vaka Çalışmaları: Araştırma Uygulamaları Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
11) MMPI ile Kişilik Değerlendirme Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
12) Etik Konular ve Uygulamadaki Sorunlar Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
13) Öğrenci Sunumları: MMPI Uygulamaları Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
14) Öğrenci Sunumları: Vaka Analizleri Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
15) Güncel Araştırmalar ve Gelecek Yönleri Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
16) Genel Gözden Geçirme ve Final Sınavı Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı.
Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual.
MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar.
Diğer Kaynaklar: Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2: Handbook.
Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual.
Academic articles and research on MMPI and MMPI-2.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 6 96
Küçük Sınavlar 1 4 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 160