PSİKOLOJİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31 |
Ders Kodu: | 1311002104 | ||||||||||
Ders İsmi: | Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Telat Gül ŞENDİL | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri'nin (MMPI) teorik temellerini, uygulanış biçimlerini ve kişilik değerlendirme süreçlerindeki önemini kapsamlı bir şekilde anlatmaktır. Öğrenciler, MMPI'nin geliştirilme sürecini, farklı versiyonlarını, uygulama alanlarını ve yorumlanmasıyla ilgili temel bilgileri öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: | MMPI'nin Tarihçesi ve Gelişimi MMPI Formları: MMPI, MMPI-2 ve MMPI-2-RF Testin Uygulanması ve Standartlaştırılması MMPI ile Kişilik Değerlendirme MMPI'nin Klinik ve Araştırma Alanlarında Kullanımı Etik İlkeler ve Uygulama Standartları Vaka Analizleri ve Yorumlama Teknikleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | MMPI'nin Tarihçesi ve Önemi | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
2) | MMPI'nin Teorik Temelleri | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
3) | MMPI, MMPI-2 ve MMPI-2-RF'nin Karşılaştırılması | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
4) | Testin Uygulanması: Standartlar ve Prosedürler | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
5) | MMPI Skorlaması ve Profil Analizi | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
6) | Klinik Ölçekler ve Yorumlama | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
7) | Araştırma Ölçekleri ve Kullanımları | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
8) | Yeni Gelişmeler ve Revizyonlar | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
9) | Vaka Çalışmaları: Klinik Uygulamalar | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
10) | Vaka Çalışmaları: Araştırma Uygulamaları | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
11) | MMPI ile Kişilik Değerlendirme | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
12) | Etik Konular ve Uygulamadaki Sorunlar | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
13) | Öğrenci Sunumları: MMPI Uygulamaları | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
14) | Öğrenci Sunumları: Vaka Analizleri | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
15) | Güncel Araştırmalar ve Gelecek Yönleri | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
16) | Genel Gözden Geçirme ve Final Sınavı | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri-2: El kitabı. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. MMPI ve MMPI-2 ile ilgili akademik makaleler ve araştırmalar. |
Diğer Kaynaklar: | Butcher, J.N., Dahlstrom, W.G., Graham, J.R., Tellegen, A., & Kaemmer, B. (1989). MMPI-2: Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2: Handbook. Greene, R.L. (2011). MMPI An Interpretive Manual. Academic articles and research on MMPI and MMPI-2. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. | |||||||||
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. | |||||||||
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. | |||||||||
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir. | |||||||||
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir. | |||||||||
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır. | |||||||||
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. | |||||||||
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır. | |||||||||
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. | |
2) | Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. | |
3) | Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. | |
4) | İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir. | |
5) | Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir. | |
6) | Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır. | |
7) | Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. | |
8) | Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
9) | Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır. | |
10) | Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Quiz | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 6 | 96 |
Küçük Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 160 |