Dersin Amacı: |
Organizmaların genetik bilgisinin temelini oluşturan nükleik asit moleküllerinin özelliklerini öğrenmek, prokaryot ve ökaryot organizmalarda kromozom organizasyonunu ve paketlenmesini anlamak, DNA replikasyonu, transkripsiyon ve translasyon gibi çoğalma ve gen anlatımı için temel olan işlemlerin prokaryot ve ökaryot organizmalarda nasıl gerçekleştiğini anlamak ve karşılaştırma yapabilmek, genetik şifre ve temelleri, gen anlatımının transkripsiyon öncesi, transkripsiyonun başlaması ve translasyonun başlaması aşamasında düzenlenme mekanizmalarını anlamak, gen anlatımının düzenlenmesinde rol oynayan düzenleyici proteinleri ve işleyiş prensiplerini kavramak, hücre sinyalinde, embriyonik gelişim, kanser ve insan genetik hastalıklarında gen anlatımının kontrolü gibi konuların anlaşılması. |
Dersin İçeriği: |
Gen Kontrol Seviyeleri ve Teknikleri, Kromatin Yapısı ve kromozom paketlemenin moleküler basamakları, Kromotin yapısının gen anlatımının düzenlenmesindeki rolü, RNA'nın Transkripsiyonu, Transkripsiyon faktörleri ve transkripsiyon kontrolü, Post-transkripsiyonel olaylar ve düzenleme, Gen Kontrolü ve Hücresel Sinyal Yolağı, Embriyonik Gelişimde Gen Kontrolü, Hücre tiplerine özgü gen ekspresyonunun kontrolü, Gen Regülasyonu ve Kanseri, Gen Regülasyonu ve İnsan Genetik Hastalıkları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Gen Kontrol Seviyeleri |
Ders Kitabı |
2) |
Kromatin Yapısı ve Özellikleri |
Ders Kitabı |
3) |
Kromatin Yapısının Gen Düzenlenmesindeki Rolü |
Ders Kitabı |
4) |
RNA Transkripsiyonu |
Ders Kitabı |
5) |
Transkripsiyon Faktörleri ve Transkripsiyon Kontrol Mekanizmaları |
Ders Kitabı |
6) |
Post-transkripsiyonel Modifikasyonlar ve Düzenleme |
Ders Kitabı |
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Gen Kontrolü ve Hücresel Sinyal Yolağı |
Ders Kitabı |
9) |
Embriyonik Gelişimde Gen Kontrolü |
Ders Kitabı |
10) |
Hücreye özgü gen ekspresyonunun kontrolü |
Ders Kitabı |
11) |
Gen Regülasyonu ve Kanser |
Ders Kitabı |
12) |
Gen Regülasyonu ve İnsan Genetik Hastalıkları |
Ders Kitabı |
13) |
Öğrenci Sunumları |
Sunum Hazırlama ve Araştırma |
14) |
Öğrenci Sunumları |
Sunum Hazırlama ve Araştırma |
15) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
- Gene Control (2nd Edition), David S. Latchman, Garland Science, Taylor & Francis Group, 2015.
- Molecular Biology of the Gene, 6th Edition, Watson, Baker, Bell, Gann, Levine, Losick, Pearson Publications, 2008.
- Molecular Biology of RNA, Eliot, Ladomery, Oxford Publications, 2011. |
Diğer Kaynaklar: |
- Gene Control (2nd Edition), David S. Latchman, Garland Science, Taylor & Francis Group, 2015.
- Molecular Biology of the Gene, 6th Edition, Watson, Baker, Bell, Gann, Levine, Losick, Pearson Publications, 2008.
- Molecular Biology of RNA, Eliot, Ladomery, Oxford Publications, 2011 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
|
3) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
4) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|
6) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
|
7) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
8) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
9) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, |
|
10) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
|
11) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
12) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
|
13) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
14) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
15) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
|
16) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|