ERGOTERAPİ (YL) (TEZLİ)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
YÜKSEK LİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3000002012
Ders İsmi: Hemşirelik Kavramları ve Kuramları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere hemşirelikte yararlanılan kavramları, kuramları ve bunları profesyonel hemşirelik uygulamalarındaki önemini anlatarak, en iyi bakım
hizmetini verebilme bilinci ve anlayışını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, hemşirelik paradigmalarını, hemşirelik bilimine katkı sağlayan kuramcıların yaşamını ve kuramlarını, hemşirelik kuramı ve hemşirelik süreci ilişkisini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hemşirelik bilimine katkısı olan kuramcı hemşireleri tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hemşirelik süreci kapsamında kuramları uygulamaya aktarır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Kuramların hemşirelik mesleği açısından faydalarını tartışır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Hemşirelik bakımında kuramların yerini ve önemini kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Hemşirelik kuramları ve hemşirelik felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Ders kaynakları ve ders hakkında bilgi verilmesi
2) Sağlık Bilimlerinde Kavram Kuramların Tarihsel Gelişim Süreci (Paradigmalar)
3) Sağlık Bilimlerinde Kavram Kuramların Tarihsel Gelişim Süreci (Paradigmalar)-Devam
4) Hemşirelikte Temel Kavramlara Giriş: Felsefi Kavramlar Konu ile ilgili verilen slaytların okunması ve kaynakların ilgili sayfalarının gözden geçirilmesi
5) Hemşirelikte Temel Kavramlara Giriş: İstatistiksel Kavramlar Hemşirelikte istatistiksel verilerin kullanımına ilişkin bir çalışma örneğinin gözden geçirilmesi
6) Hemşirelikte Temel Kavramlara Giriş: Hemşirelik Bakımı ile İlgili Olan Kavramlar
7) Hemşire Kuramcılar ve Kuramlarına Giriş Florence Nightingale ve modern hemşireliğe etkisi okunması Hemşirelik kuramlarının klinik uygulamalardaki yeriyle ilgili araştırma yapılması
8) ARA SINAV HAFTASI
9) Hemşire Kuramcılar ve Kuramları /Sunum
10) Hemşire Kuramcılar ve Kuramları /Sunum
11) Hemşire Kuramcılar ve Kuramları /Sunum
12) Hemşire Kuramcılar ve Kuramları /Sunum
13) Hemşire Kuramcılar ve Kuramları /Sunum
14) Hemşire Kuramcılar ve Kuramları /Sunum
15) Ders Değerlendirmesi
16) Final Sınavı Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pektekin Ç. (2013). Hemşirelik Felsefesi: Kavramlar-Bakım Modelleri ve Politik Yaklaşımlar. İstanbul Tıp Kitapevleri, 1.Baskı, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Velioğlu P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Akademi Basın ve Yayıncılık, Yenilenmiş 2. Baskı, İstanbul.
2. Karadağ A, Çalışkan N, Baykara G.Z. (2017). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı,İstanbul.
3. Özkan A.H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul.
4. Ocakçı A.F, Alpar E.Ş. (2013). Hemşirelik Kavram, Kuram ve Model örnekleri. İstanbul Tıp Kitapevleri, 1.Baskı, İstanbul.
5. Pektekin Ç, Akın S. (2019). Sağlık Bilimlerinde Eğitim. İstanbul Tıp Kitapevleri, 1. Baskı, İstanbul.
6. Doenges, M., Moorhouse, M., and Murr, A. (2016). Nurse’s pocket guide: Diagnoses, Prioritized Interventions and Rationales (14th ed.). Philadelphia, PA: F.A. Davis Company.
7.Taylor, C., Lynn, P. & Bartlett, J.L. (2019). Fundamentals of Nursing: The art and science of person-centered nursing care. (9th ed.). Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 20
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 3 36
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 2 9 18
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 89