PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003051
Ders İsmi: Yaşam Kalitesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Sermin DİNÇ
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yaşam kalitesi kavramını, sağlıkta yaşam kalitesini, yaşam kalitesi üzerine etki etkisi olan durumları ve farklı gruplardaki yaşam kalitesini ortaya koymaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; yaşam kalitesi kavramı, yaşam kalitesinin etkileri, sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ve yaşam kalitesinin ölçülmesi, uyku ve yaşam kalitesi, iş yaşam kalitesi, kentsel yaşam kalitesi, özel gruplarda yaşam kalitesi (çocuklar ve yaşlılar), kadınların yaşam kalitesi, yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar, hastalık yükleri ve yaşam kalitesi ve ülkelere göre yaşam kalitesi konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yaşam kalitesi ve sağlıkla ilgili yaşam kalitesi kavramlarını bilir.
2) Yaşam kalitesi ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar.
3) Yaşam kalitesini etkileyen faktörleri açıklar.
4) Yaşam kalitesini arttırmak için uygun yöntemleri belirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Okuma ve araştırma
2) Yaşam kalitesi kavramı, Yaşam kalitesini etkileyen faktörler Okuma ve araştıma
3) Yaşam kalitesinin etkileri Okuma ve araştırma
4) Sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ve Yaşam kalitesinin ölçülmesi Okuma ve araştırma
5) Uyku ve yaşam kalitesi Okuma ve araştırma
6) İş yaşam kalitesi Okuma ve araştırma
7) Kentsel yaşam kalitesi Okuma ve araştırma
8) Ara sınav Okuma ve araştırma
9) Özel gruplarda yaşam kalitesi-I Okuma ve araştırma
10) Özel gruplarda yaşam kalitesi-II Okuma ve araştırma
11) Kadınların yaşam kalitesi Okuma ve araştırma
12) Yaşam kalitesini artırmaya yönelik uygulamalar Okuma ve araştırma
13) Hastalık yükleri ve yaşam kalitesi-I Okuma ve araştırma
14) Hastalık yükleri ve yaşam kalitesi-II Okuma ve araştırma
15) Ülkelere göre yaşam kalitesi Okuma ve araştırma
16) Final sınavı Okuma ve araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: M. Joseph Sirgy (2021). The Psychology of Quality of Life Wellbeing and Positive Mental Health. ISBN 978-3-030-71887-9
Peter M. Fayers & David Machin (2016) Quality of Life The assessment, analysis and reporting of patient-reported outcomes. John Wiley & Sons
David Phillips (2006) Quality of Life Concept, policy and practice. Routledge
Diğer Kaynaklar: M. Joseph Sirgy (2021). The Psychology of Quality of Life Wellbeing and Positive Mental Health. ISBN 978-3-030-71887-9
Peter M. Fayers & David Machin (2016) Quality of Life The assessment, analysis and reporting of patient-reported outcomes. John Wiley & Sons
David Phillips (2006) Quality of Life Concept, policy and practice. Routledge

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 96