Dersin Amacı: |
Gönüllülük Çalışmaları dersinin en temel amacı öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, katılacakları ve gerçekleştirecekleri bazı gönüllülük faaliyetleriyle toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda da farkındalığı artırmak; böylece öğrencilerin seçecekleri bir gönüllülük alanında -önceden hazırlanacak bir plan dâhilinde- bir dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamak olacaktır. |
Dersin İçeriği: |
Gönüllülük, bir kişinin hiçbir maddi karşılık beklemeden diğer bireyler, toplum, çevre ya da hayvanlar yararına faaliyetler göstermesidir. Gönüllü faaliyette bulunmak insanlara sosyal, psikolojik ve toplumsal anlamda pek çok katkı sağlar; onların toplumu ve çevrelerini daha iyi anlamalarını kolaylaştırır, özgüvenlerini artırarak topluma faydalı birer insan olarak yetişmelerini sağlar. Bu maksatla, içerik ve amaçları oluşturulan “gönüllülük çalışmaları” dersinin ilk yedi haftasında konuların teorik ağırlıklı işlenmesi, daha sonra en az beş hafta kamu kurumları, yerel yönetimler ve STK’larda gönüllülük çalışmaları şeklinde planlanarak sahada uygulanması, yapılan çalışmaların paylaşım ve sunumlarının öğrenciler tarafından hazırlanarak sınıfta paylaşılması öngörülmektedir. Bu ders ile üniversitenin en önemli görevlerinden biri olan topluma hizmet görevine katkı sağlama; öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirme ve öğrencilerde gönüllülük çalışmalarına isteyerek katılma duygusunun yaygınlaştırılması sağlanabilecektir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş ve Dersin Tanıtımı |
- |
2) |
Gönüllülük nedir? Gönüllülük Çalışmaları nelerdir? |
- |
3) |
Gönüllülüğün sağladığı faydalar |
- |
4) |
STK’larda Gönüllülük |
- |
5) |
Gönüllü yönetimi |
- |
6) |
Gönüllülerin motivasyonu |
- |
7) |
Gönüllülük çalışmalarında dezavantajlı gruplar |
- |
8) |
Vize sınavı haftası |
- |
9) |
Türkiye’de Gönüllülük Çalışmalarının yürütüldüğü bazı STK’lar. |
- |
10) |
Türkiye’de gönüllülük |
- |
11) |
Türkiye'de Gönüllülük |
- |
12) |
Gönüllülük Çalışmalarının Hukuki Boyutları |
- |
13) |
Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler Gönüllülük Çalışmaları
(Proje Ödevlerinin Teslimi)
|
- |
14) |
Öğrencilerin Yürüttükleri Gönüllü Proje Çalışmaları |
- |
15) |
Öğrencilerin Yürüttükleri Gönüllü Proje Çalışmaları |
- |
16) |
Final Sınavı |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. |
|
2) |
Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. |
|
3) |
Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. |
|
4) |
İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir. |
|
5) |
Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir. |
|
6) |
Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır. |
|
7) |
Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. |
|
8) |
Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
9) |
Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır. |
|
10) |
Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir. |
|