PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002024
Ders İsmi: Psikolojik Hastalıkların Biyolojik Temelleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin, beyin işlev bozukluğu ve psikiyatrik hastalıklar arasındaki ilişki hakkına bilgi edinmesi ve psikiyatrik hastalıkların nörobiyolojik temellerine ilişkin nispeten sofistike anlayış kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Psikiyatrik bozuklukların beyin işlev bozukluğu ile ilişkili olduğu iddiasını destekleyen yeterince kanıt bulunmaktadır. Bu derste, beyin işlev bozukluğu ve psikiyatrik hastalıklar arasındaki ilişki incelenecektir. Bu ders anksiyete bozuklukları, duygudurum bozuklukları, anoreksiya nervoza, şizofreni, otizm, dissosiyatif bozukluklar ve kişilik bozuklukları gibi konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Davranışın biyolojik ve fizyolojik temellerini tanımlayabilme
2) Sinir hücresinin ve sinir sisteminin yapısı ve işleyiş mekanizmalarını açıklayabilme
3) Sinir iletimini etkileyen kimyasallar ve ilaçlar arasındaki ilişkileri tanımlayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Beyin işlev bozukluğu ve psikiyatrik hastalıklar arasındaki ilişki hakkına bilgi edinebilme
2) Psikolojik hastalıkların biyolojik ve fizyolojik süreçlerini ilişkilendirebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı -
2) Anksiyete Bozukluğu Okuma: Ders Notları 1 PowerPoint Sunumu: 1 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Anksiyete Bozukluğu Okuma: Ders Notları 1 PowerPoint Sunumu: 1 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
4) Duygudurum Bozuklukları Okuma: Ders Notları 2 PowerPoint Sunumu: 2 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Duygudurum Bozuklukları-Quiz 1 Okuma: Ders Notları 2 PowerPoint Sunumu: 2 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Şizofreni Okuma: Ders Notları 3 PowerPoint Sunumu: 3 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Şizofreni Okuma: Ders Notları 3 PowerPoint Sunumu: 3 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
8) Ara Sınav -
9) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu/Davranım Bozukluğu Okuma: Ders Notları 4 PowerPoint Sunumu: 4 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
10) Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu/Davranım Bozukluğu Okuma: Ders Notları 4 PowerPoint Sunumu: 4 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
11) Anoreksiya Nervoza Okuma: Ders Notları 5 PowerPoint Sunumu: 5 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Otizm Spektrum Bozukluğu-Quiz 2 Okuma: Ders Notları 6 PowerPoint Sunumu: 6 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Otizm Spektrum Bozukluğu Okuma: Ders Notları 6 PowerPoint Sunumu: 6 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
14) Dissosiyatif Bozukluk Okuma: Ders Notları 7 PowerPoint Sunumu: 7 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
15) Kişilik Bozuklukları Okuma: Ders Notları 8 PowerPoint Sunumu: 8 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
16) Kişilik Bozuklukları Okuma: Ders Notları 8 PowerPoint Sunumu: 8 -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersi veren eğitmen tarafından ayrıntılı ders notları verilecektir.
Dersi veren eğitmen her dersten önce PowerPoint sunumlarını iletecektir.
Diğer Kaynaklar: Detailed lecture notes will be provided by the instructor.
The instructor will send PowerPoint presentations before each class.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Küçük Sınavlar 2 5 10
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 144