Dersin Amacı: |
Zihinsel süreçlerin ele alınacağı bu dersin amacı; öğrencilere algı, dikkat mekanizmaları, bellek, dil vb. konularda teorik bilgiler vermektir. Öğrenciler bilişsel süreçlerin (biliş, algı, dikkat, bellek, dil vb.) kavramsal yapısını, ilgili modelleri ve sinirbilimsel açıklamalarını ve bu süreçlerle ilgili araştırma sonuçlarını edineceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; bilişsel psikolojinin kısa tarihini, araştırma yöntemlerini ve paradigmalarını ve bilişsel sinirbilim, algı, dikkat, örüntü tanıma, bilginin temsili, bellek modelleri, bilinç durumları, kısa süreli bellek, uzun süreli bellek, bellek güçlendirme teknikleri, görsel canlandırma ve dil gibi temel konuları içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Ders Tanıtımı |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
2) |
Bilişsel Psikolojiye Giriş: Bilişsel Psikolojinin Kısa Tarihi |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
3) |
Bilişsel Psikolojide Araştırma Metodları ve Paradigmalar |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
4) |
Bilişsel Nörobilim |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
5) |
Quiz |
|
6) |
Algı ve Dikkat, Örüntü Tanıma |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
7) |
Bilginin Temsili |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Bilinç Durumları |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
10) |
Bellek Modelleri |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
11) |
Kısa Süreli Bellek |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
12) |
Uzun Süreli Bellek |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
13) |
Bellek Güçlendirme Teknikleri ve Uzmanlar |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
14) |
Görsel Canlandırma |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
15) |
Dil: Yapısı ve Soyutlamalar, Dil: Sözcükler ve Okuma |
Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. |
16) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. |
5 |
2) |
Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. |
|
3) |
Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. |
|
4) |
İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir. |
|
5) |
Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir. |
|
6) |
Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır. |
|
7) |
Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. |
|
8) |
Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir. |
|
9) |
Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır. |
|
10) |
Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir. |
|