PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311211005
Ders İsmi: Bilişsel Psikoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok.
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zihinsel süreçlerin ele alınacağı bu dersin amacı; öğrencilere algı, dikkat mekanizmaları, bellek, dil vb. konularda teorik bilgiler vermektir. Öğrenciler bilişsel süreçlerin (biliş, algı, dikkat, bellek, dil vb.) kavramsal yapısını, ilgili modelleri ve sinirbilimsel açıklamalarını ve bu süreçlerle ilgili araştırma sonuçlarını edineceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders; bilişsel psikolojinin kısa tarihini, araştırma yöntemlerini ve paradigmalarını ve bilişsel sinirbilim, algı, dikkat, örüntü tanıma, bilginin temsili, bellek modelleri, bilinç durumları, kısa süreli bellek, uzun süreli bellek, bellek güçlendirme teknikleri, görsel canlandırma ve dil gibi temel konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel psikolojinin temel kuramsal yaklaşım ve kavramları tanımlar,
2) Bilişsel psikolojinin doğmasına neden olan tarihsel geri plan ve “bilişsel devrimi” tartışır.
3) Bilişsel psikolojiyle bağlantılı diğer disiplinleri inceler,
4) Bilişsel süreçler ve beyin alanları arasındaki bağlantıları açıklar,
5) Duyum ve algıya özgü süreçleri değerlendirir.
6) Örüntü ve nesne tanıma kuramlarını tanımlar ve mukayese eder,
7) Dikkat türleri ve otomatikleşmeyi tanımlar; üç dikkat kuramının temel varsayımlarını ve farklarını ele alır.
8) Hafızayı tanımlar ve hafıza türlerini açıklar; hafıza alanına özgü temel araştırmaların sonuçlarını tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
2) Bilişsel Psikolojiye Giriş: Bilişsel Psikolojinin Kısa Tarihi Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
3) Bilişsel Psikolojide Araştırma Metodları ve Paradigmalar Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
4) Bilişsel Nörobilim Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
5) Quiz
6) Algı ve Dikkat, Örüntü Tanıma Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
7) Bilginin Temsili Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
8) ARA SINAV
9) Bilinç Durumları Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
10) Bellek Modelleri Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
11) Kısa Süreli Bellek Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
12) Uzun Süreli Bellek Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
13) Bellek Güçlendirme Teknikleri ve Uzmanlar Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
14) Görsel Canlandırma Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
15) Dil: Yapısı ve Soyutlamalar, Dil: Sözcükler ve Okuma Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.

Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Solso, R.L., MacLin, O.H. & MacLin M.K. (2022). Cognitive Psychology. (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.) Bilişsel Psikoloji (11.Baskı), İstanbul: Bilgi Kültür Sanat Yayınları.

Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). A History of Modern Psychology. (Y. Aslay, Çev.) Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. 5
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 152