PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311121006
Ders İsmi: Felsefe
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok.
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hanife BİLGİLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı felsefi düşünceyi anlamaya çalışmaktır. Bu bağlamda varlık, akıl, bilgi, bilim, inanç, değer, ahlak, irade, siyaset, sanat gibi kavramların felsefi düşüncede filozoflar tarafından nasıl yorumlandığı incelenecektir.
Dersin İçeriği: Felsefenin temel kavramları, felsefenin temel soruları, varlık, zihin, bilgi, bilim, ahlak, ahlak, irade, siyaset, sanat üzerine felsefi yaklaşımlar ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler felsefe alanına ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler temel felsefe kavramlarını ve felsefe tarihi içindeki yerini öğrenir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler metin okuma ve analiz etme becerisi kazanır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler felsefi düşüncenin psikoloji bilimi içindeki önemini kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler yapıcı bir şekilde eleştirel düşünceyi ifade etme becerisine sahip olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Felsefi düşüncenin dünyanın farklı bölgelerinde ortaya çıkışı WARBURTON Nigel, Felsefenin Kısa Tarihi, Çev: Güçlü Ateşoğlu, Alfa Yayınları, 2021.
2) Yazılı felsefi düşüncenin Antik Yunan'da gelişimi WARBURTON Nigel, Felsefenin Kısa Tarihi, Çev: Güçlü Ateşoğlu, Alfa Yayınları, 2021.
4) İlk doğa filozofları-İyonya okulu WARBURTON Nigel, Felsefenin Kısa Tarihi, Çev: Güçlü Ateşoğlu, Alfa Yayınları, 2021.
5) Psukhe miti ve önemi Bremmer, J., 1983, The Early Greek Concept of the Soul, Princeton: Princeton University Press.
6) Pythagoras ve Dualizm Huffman, Carl, "Pythagoras", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2024 Edition), Edward N. Zalta & Uri Nodelman (eds.), URL =
7) Pythagoras düşüncesinde metempsikosis, matematik ve harmoni Kahn, C., 2001, Pythagoras and the Pythagoreans, Indianapolis: Hackett.
8) Ara sınav
9) Platon: İdealar Platon, Devlet
10) Platon: Mağara alegorisi Platon: Devlet
11) Platon'un 3 parçalı ruh teorisi ve metempsikosis Lorenz, H., 2008, “Plato on the Soul”, in The Oxford Handbook of Plato, G. Fine (ed.), Oxford: Oxford University Press.
12) Aristoteles: Hilomorfizm ve 4 neden teorisi Aristoteles: Fizik
13) Aristoteles düşüncesinde Psukhe Charles, D., 2021, The Undivided Self: Aristotle and the Mind-Body Problem, Oxford: Oxford University Press.
14) Descartes'ın zihin teorisi ve bilişsel bileşenleri: L'Homme René Descartes, İnsan Üzerine İnceleme
15) Descartes'ın 1 ve 2. meditasyonları René Descartes, İlk Felsefe Üzerine Meditasyonlar
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Platon, Devlet
Descartes, Meditasyonlar
Diğer Kaynaklar: Aristoteles, De Anima

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. 5
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. 5
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. 5
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Ödevler 2 10 20
Küçük Sınavlar 1 10 10
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 135