PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002047
Ders İsmi: Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Suna ÖMERBAŞOĞLU
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında psikoterapi yaklaşımları arasında önemli bir yeri olan Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın tarihsel gelişimi, temel ilkeleri, kavramsallaştırma ve formülasyon hakkında temel düzeyde bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında BDT’nin tarihsel gelişimi ve kavramsallaştırmaya ek olarak formülasyon da ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel Davranışçı Terapinin (BDT) tarihsel gelişimini, araştırma yöntemlerini, değerlendirme yöntemlerini ve tekniklerini açıklayabilirler.
2) Bilişsel yeniden yapılandırma, davranışsal aktivasyon ve maruz bırakma gibi BDT tekniklerini uygulayabilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) BDT kuramlarını kullanarak belirli vakalar için davranışsal analiz formülleri oluşturabilirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) BDT oturumlarını yapılandırabilir ve yürütülebilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Ders Hakkında Bilgilendirme ve Beklentilerin Alınması Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
2) BDT’nin Tanımı ve Tarihçesi Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
3) BDT’nin Psikoterapiye Uygulanması Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
4) BDT’nin Psikoterapiye Uygulanması II Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
5) BDT’ye göre Ruhsal Yapı ve Psikopatoloji Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
6) BDT’de Klinik Değerlendirme I/Danışanla ilk temas Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
7) BDT’de Klinik Değerlendirme II Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
8) Vize Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
9) BDT’de Klinik Değerlendirme III Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
10) BDT’de Klinik Değerlendirme/Uygulama I Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
11) BDT’de Klinik Değerlendirme/Uygulama II
12) Psikoterapide Temel İlkeler ve BDT Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
13) BDT’ye Uygunluğun Değerlendirilmesi Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
14) BDT’de Formülasyon Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
15) Genel tekrar ve kapanış Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.
16) Final Sınavı Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara. Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara.

Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.

Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.


Diğer Kaynaklar: Beck, J. S. (2015). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Nobel Yayıncılık, Ankara.

Savaşır, I., Soygüt, G., ve Kabakçı, E. (2003). Bilişsel Davranışçı Terapiler (3. Baskı). Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.

Türkçapar, H. (2014). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama (8. Baskı). HYB Yayıncılık, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 140