ERGOTERAPİ (YL) (TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3011111001
Ders İsmi: Ergoterapide İleri Ölçme ve Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 9
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Meltem KAYA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ergoterapi üretkenlik, serbest zaman ve dış çevreye yönelik günlük yaşam aktivitelerinde ve toplumda bulunduğu sosyal ortama katılımı gibi performans alanlarını ve aktivite katılımlarını değerlendirmekle birlikte bu yöntemlerin eleştirel ve bilimsel bakış açısıyla incelemektir.
Dersin İçeriği: Ergoterapi değerlendirme yöntemlerine yönelik değişkenleri ve uygulama basamaklarını açıklamak, ölçüm yöntemlerinin değerlendirdiği performans alanlarını tanımlamak ve güncel literatür ile bu değerlendirilen performans alanlarını açıklamak bu dersin içeriğini oluşturmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ergoterapi müdahale alanın kullanılan değerlendirmeleri tanımlar ve bu değerlendirmelere yönelik analiz yetisine sahip olur.
2) Ergoterapi alanında bulunan değerlendirme yöntemlerini tartışacak ve değerlendirme yöntemleri arasında karşılaştırma yapacak bilgiye sahiptir.
3) Kişinin özgün durumunu inceleyerek performansını değerlendirebileceği en verimli değerlendirme yöntemine karar verebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ergoterapide kullanılan performans alanlarının değerlendirildiği standartize edilmiş ölçüm yöntemlerine hakim olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
2) Değerlendirme süreçlerini etkileyen değişkenler 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
3) Ergoterapi değerlendirmelerinin sonuçlarının ölçümü 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
4) Aktivite performansının sağlanmasına bariyer olan bozuklukların belirlenmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
5) Kalitatif ergoterapi değerlendirmeleri 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
6) Kişiyi temel alan kişi merkezli yaklaşımda performans değerlendirmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
7) Toplumun ve sosyal katılımın değerlendirmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
8) Ara Sınav 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
9) Günlük yaşam aktiviteleri alanların değerlendirilmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
10) Serbest zaman aktivitelerine yönelik performansın analizi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
11) Vakaların değerlendirilmesinde sistem modelinin incelenmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
12) Oküpasyonel denge dağılımının değerlendirilmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
13) Çevresel etkenlerin ve çevrenin diğer etkenleriyle etkileşiminin değerlendirilmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
14) Sosyokültürel çevrenin ve sosyal çevrenin değerlendirilmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
15) Ergoterapi değerlendirme yöntemlerinin güncel literatür ile senkronize edilmesi 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.
16) Final Sınavı 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005. 2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005.
2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.

Diğer Kaynaklar: 1. Law M, Baum C, Dunn W. Measuring Occupational Performance , Suporting Best practice in Occupational Therapy, Second Ed. , Slack Incorporated, 2005.
2. Crepeau, E., Cohn, E., & Schell, B. (2003). Willard & Spackman?s occupational therapy, Tenth edition. Philadelphia: Lippincott.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır.
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır.
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır.
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler.
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir.
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir.
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir.
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar.
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir.
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır. 4
2) Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır. 4
3) Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır. 3
4) Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler. 4
5) Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir. 4
6) Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir. 3
7) Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir. 4
8) Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar. 2
9) Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir. 5
10) Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 168
Ara Sınavlar 1 18
Final 1 28
Toplam İş Yükü 256