PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311321004
Ders İsmi: Endüstri Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN
Dersi Veren(ler): İDE Staff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, endüstri ve örgüts psikoloji disiplinini tanıtmak ve öğrencilerin bu alanda çalışmak için gerekli temel bilgi ve uzmanlığı kazanmalarına yardımcı olmaktır.
Dersin İçeriği: Örgüt Kültürü ve Örgüt Yapısı, Grup Davranışının Temelleri, İşe alım süreçleri, Performans Değerlendirme, Eğitim ve Gelişim, Motivasyon, İş gören Tutumları, İş Stresi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Endüstri ve örgüt psikolojisinin tarihçesini ve diğer disiplinlerle ilişkisini öğrenir
2) Endüstri ve örgüt psikolojisi uygulamaları hakkında genel bilgi sahibi olur
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerinin ve bu metodolojinin E/O psikologları tarafından nasıl kullanılacağını öğrenir.
2) Endüstri ve örgüt psikolojisi alanında etik uygulamalara ilişkin farkındalık kazanır
3) Örgütlerde çalışanların seçme ve yerleştirme süreçleri ile performanslarının nasıl takip edebileceğini öğrenir.
4) Kurum içi yapılandırılmış görüşme ve mülakat çeşitlerine yönelik farkındalık kazanır
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İşlerin nasıl analiz edildiğini ve yetkinliklerin nasıl oluşturulduğunu öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) İşletmelerdeki insan kaynakları fonksiyonlarına ilişkin bilgi sahibi olur
2) Örgüt kültürü ve yapısı hakkında bilgi edinir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Olumlu çalışan tutum ve davranışlarının arttırılması yönünde aksiyon alabilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Endüstri ve Örgüt psikolojisine giriş: Tanımları ve tarihçesi Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf- 1-15)
2) Endüstri ve Örgüt Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf 17-52)
3) Örgüt Yapısı ve Örgüt Kültürü Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf-401-437) Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Örgütsel Davranış (14. Basımdan Çeviri b.). (İ. Erdem, Çev.) Ankara: Nobel. (syf. 487- 546) Quinn ve Cameron’ın Rekabetçi Değerler Modeli Model of Deal ve Kennedy (1982) Modeli Trompernaar model (1993) Hofstede’s Model Greiner Büyüme Modeli
4) Örgüt Yapısı ve Örgüt Kültürü Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf-401-437) Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Örgütsel Davranış (14. Basımdan Çeviri b.). (İ. Erdem, Çev.) Ankara: Nobel. (syf. 487- 546) Quinn ve Cameron’ın Rekabetçi Değerler Modeli Model of Deal ve Kennedy (1982) Modeli Trompernaar model (1993) Hofstede’s Model Greiner Büyüme Modeli
5) İşe alım süreçleri derse özel hazırlanmış notlar Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf-53-76)
6) İşe alım süreçleri derse özel hazırlanmış notlar Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf. 77-127)
7) İşe alım süreçleri Derse özel hazırlanmış notlar
8) Vize
9) Performans Değerlendirme Derse özel hazırlanmış notlar Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf- 128-155) Telman, N., & Uzunkoca, Ü. (2018). İletişimin Temel Alanlarına Psikolojik Bakış. İstanbul: Nobel Yayınları. (Syf.343- 364)
10) Eğitim ve Gelişim Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf-156-186) Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2019). Örgütsel Davranış (14. Basımdan Çeviri b.). (İ. Erdem, Çev.) Ankara: Nobel. (syf 133-161)
11) Eğitim ve Gelişim Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf- 156-187)
12) Motivasyon Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf- 216-246) Stephen H. Robbins, Timothy A. Judge (2019) Örgütsel Davranış 14. Basım Nobel Yayınları (syf. 204- 268)
13) İş gören Tutum ve Davranışları Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf- 216-278) Stephen H. Robbins, Timothy A. Judge (2019) Örgütsel Davranış 14. Basım Nobel Yayınları (syf. 71-93)
14) İş gören Tutum ve Davranışları Riggio, R.E. (2016). Endüstri ve Örgüt Psikolojisine giriş. (Çeviri editörü Belkıs Özkara), Ankara: Nobel (syf- 216-278)
15) Genel Bakış

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Stephen H. Robbins, Timothy A. Judge (2019) Örgütsel Davranış 14. Basım Nobel Yayınları
Diğer Kaynaklar: APA Division 14: Society for Industrial and Organizational Psychology
Telman, N., & Uzunkoca, Ü. (2018). İletişimin Temel Alanlarına Psikolojik Bakış. İstanbul: Nobel Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

8

9

5

6

7

10

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. 5
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 152