HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002044
Ders İsmi: Introduction to Nursing Professionalism
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Betül SÖNMEZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin profesyonellik kavramını, profesyonellik ilkelerini ve profesyonel hemşirenin rollerini bilerek hemşireliğin meslekleşme sürecini açıklamalarını ve hemşirelik mesleğini profesyonellik kriterleri açısından değerlendirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Genel Sağlık Sistemi, Profesyonellikle İlgili Genel Kavramlar, İş Uğraş Meslek Profesyonellik, Meslek Kuramları ve Temel Unsurları, Meslekleşme Süreci Ve Hemşirelik, Profesyonellikte Güven ve Sağduyu, Hemşirelik Rolleri, Karşılaştırmalı Hemşirelik Kanunu, Hemşirelik Yönetmeliği, Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Değişiklik, Mesleki Örgütlenme, Hemşirelikte Çalışan Güvenliği, Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik, Hemşirelikte Etik.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Meslek ve profesyonellik kavramını açıklar
2) Profesyonelleşme kuram ve yaklaşımlarını bilir
3) Hemşirelik mevzuatında hemşirelerin profesyonel hak ve sorumluluklarını bilir/açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ülkemizdeki hemşireliği profesyonellik açısından değerlendirir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Profesyonelleşme süreci ve stratejilerini kavrar
2) Hemşireliğin profesyonel rollerini açıklar
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hemşirelikte profesyonelleşme süreci ve sürece yönelik gereksinimleri bilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, Genel Sağlık Sistemi, Profesyonellikle İlgili Genel Kavramlar Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
2) İş Uğraş Meslek Profesyonellik Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
3) Meslek Kuramları ve Temel Unsurları Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
4) Meslekleşme Süreci Ve Hemşirelik Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
5) Hemşirelik Tarihi ve Eğitimi Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
6) Hemşirelik Rolleri Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
7) Profesyonellikte Güven ve Sağduyu Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
8) Vize Sınavı Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
9) Karşılaştırmalı Hemşirelik Kanunu Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
10) Hemşirelik Yönetmeliği Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
11) Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Değişiklik Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
12) Mesleki Örgütlenme ve Ekip Çalışması Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
13) Hemşirelikte Çalışan Güvenliği Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
14) Türk Ceza Kanunu ve Hemşirelik Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
15) Hemşirelikte Etik Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
16) Final Sınavı Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi. Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher. Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi.
Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher.
Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership
Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Velioğlu, P. (2012). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. İstanbul: Akademi Yayınevi.
Leddy & Pepper's Conceptual Bases of Professional Nursing. US, Philadelphia, 2014: Lippincott Williams & Wilkins Publisher.
Finkelman, A.W., & Kenner, C. (2013). Professional Nursing Concepts: Competencies for Quality Leadership
Erhan Şentürk, S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Tip Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

7

3

5

4

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %