PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311002037
Ders İsmi: Yetişkinlik ve Yaşlılık Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere genç yetişkinlik, orta yetişkinlik ve yaşlılıkla ilgili gelişimsel özellikleri aktarmak
Dersin İçeriği: Ders genç orta ve geç yetişkinliğin fiziksel, bilişsel, psikososyal gelişim özelliklerini içermektedir Baltes,Erikson, Levinson, Hevinghurst, Jung gibi kuramcıların görüşlerini kapsayacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler ders bitiminde çocukluk ve ergenlik dışındaki gelişim özelliklerini öğrenir. Gelişimin döllenmeden ölüme kadar olan sürecindeki değişimin farkına varır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaşam boyu gelişim P. Baltes Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
2) Genc yetişkinlik fizyolojik değişiklikler ve kronik hastalıklar, infertilite ve psikolojik yansımaları Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
3) Genç yetişkinin psikososyal yaşamı ve kişilik özellikleri: Evlilik ve boşanma Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
4) Çift ebeveynlik Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
5) Genç yetişkinin bilişsel yapısı Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
6) Orta yetişkinin fiziksel değişiklikleri Menopoz vb) ve psikolojik yansımaları Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
7) Kişilik özellikleri, 5 faktör kuramı, boş yuva sendromu Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
8) Ara sınav Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
9) Erikson, Jung Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
10) Levinson, Hevinghurst Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay
11) Emeklilik Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
12) İleri yetişkinin bilişsel değişiklikleri ( bellek, demans, Alzheimer) Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
13) İleri yetişkinin psikososyal yaşamı (kayıplar, yas, yalnızlık) Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
14) İleri yetişkin ve istismar Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
15) Final sınavı Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara Ders notları Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara
Ders Notları
Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay.
Diğer Kaynaklar: Bana neler oluyor? N. Çelen.İmge yay. Ankara
Ders Notları
Yaşam Boyu gelişim. J. Sandrock. Nobel yay

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 140