| Ders Kodu: |
3000002010 |
| Ders İsmi: |
Üreme Sağlığı ve Doğurganlığın Düzenlenmesi |
| Ders Yarıyılı: |
Bahar
|
| Ders Kredileri: |
| Teorik |
Pratik |
Laboratuvar |
Kredi |
AKTS |
| 3 |
0 |
0 |
3 |
6 |
|
| Öğretim Dili: |
TR |
| Ders Koşulu: |
|
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: |
Hayır |
| Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: |
Sunum hazırlama ve değerlendirme kriterleri
Proje hazırlama kriterleri |
| Dersin Türü: |
Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli |
| Dersin Seviyesi: |
| Yüksek Lisans |
TYYÇ:7. Düzey |
QF-EHEA:2. Düzey |
EQF-LLL:7. Düzey |
|
| Dersin Veriliş Şekli: |
E-Öğrenme
|
| Dersin Koordinatörü: |
Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN |
| Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
|
| Dersin Yardımcıları: |
|
| Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
| 1) |
Örnek "genel danışmanlık"-yeni evli çiftlere
Örnek "yönteme özel danışmanlık"• Billings Ovulasyon (BOM) Yönteme Özel Danışmanlık
|
Öğrenci video sunumu
Video sunumu değerlendirme formu
|
| 1) |
Tanışma, beklentilerin alınması, dersin amaç, hedefleri, işleyiş biçiminin açıklanması, sunum ve değerlendirme kriterlerinin paylaşımı
Türkiye’de Aile Planlamasının Durumu
|
Ders müfredatı
Sunum kriterleri
Proje hazırlama kriterleri
Değerlendirme formu
Power point |
| 1) |
|
|
| 2) |
. Dünyada ve Ülkemizde nüfus durumu ve dinamikleri, nüfus politikaları
• Aile Planlaması Hizmetlerinde İletişim ve Danışmanlık ilkeleri ve eğitim/danışmanlık beceri adımları |
Power point,
Danışmanlık beceri değerlendirme formu,
Örnek video, |
| 3) |
• İnsan İletişimde Temel İhtiyaçlar ve Değerler
|
Power point,
İletişim alıştırmaları,
Örnek Video, |
| 4) |
Doğurganlığın düzenlenmesinde kullanılan doğal ve modern yöntemlerin özeti
|
Power point |
| 5) |
• Kadın ve üreme sağlığı kavramsal çerçeve ve göstergeler
• Kahire Dünya Nüfus Kalkınma Konferansı 1994 (ICPD-1994) ve Yansımaları
• Dünyada ve Türkiye'de doğurganlığın düzenlenmesi hizmetlerine genel bakış, hizmet sunumu, hizmete erişim, karşılanmamış hizmet nedenleri |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
| 6) |
• Doğurganlık Bilinci oluşturma ve Doğal Aile Planlaması Yöntemleri
• Bariyer Yöntemler ve güncel yaklaşımlar. Yönteme özel danışmanlık |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
| 7) |
• Kadın ve erkeğe ait hormonal kontraseptifler ve güncel yaklaşımlar
• Rahim içi araçlar (RİA) ve son gelişmeler, Uygulama adımları |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
| 8) |
• Özel durumlarda kontrasepsiyon (doğum sonu, ortopedik engelli, spinal kord yaralanması ve kronik hastalıklar)
• Kontraseptif yöntemlerin etkinliği nasıl ölçülür? Her yönteme ait ulusal ve uluslararası kullanım durumu ve etkinlik oranları |
Power point
Öğrenci sunumu
Sunum değerlendirme formu |
| 9) |
• Yönteme özel danışmanlık-Kombine Oral Kontraseptif Yönteme Özel Danışmanlık
• Yönteme özel danışmanlık-Laktasyon Amenoresi (LAM) Yöntemi |
Öğrenci video dunumu
|
| 9) |
• Yönteme özel danışmanlık-Kombine Oral Kontraseptif Yönteme Özel Danışmanlık
• Yönteme özel danışmanlık-Laktasyon Amenoresi (LAM) Yöntemi |
Öğrenci video dunumu
|
| 10) |
• Yönteme özel danışmanlık-Enjektabl Hormonal Kontraseptif
• Yönteme özel danışmanlık-Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon, Neden Ve Sonuçları |
Öğrenci video sunumu
Video sunumu değerlendirme formu |
| 11) |
• İzlem danışmanlığı-Kombine orak Kontrasepsiyon
• Yönteme özel danışmanlık-Bariyer Yöntemler |
Öğrenci video sunumu
Video sunumu değerlendirme formu |
| 12) |
• Yönteme özel danışmanlık-RİA Yöntemi
• İzlem danışmanlığı-RİA Yöntemi
• Yönteme özel danışmanlık-Deri altı İmplant-İmplanon
|
Öğrenci video sunumu
Video sunum değerlendirme formu |
| 13) |
• Yönteme özel danışmanlık-Erkek kondomu /Prezervatif Kullanımı
. Genel danışmanlık-ilk kez modern yöntem kullanmak isteyen kadın |
Öğrenci video sunumu
Video sunum değerlendirme formu |
| 14) |
• Genel danışmanlık-Acil Kontrasepsiyon Ve Sonrası Yapılacaklar
• İstemli kürtaj (mensrual regulation) sonrası genel danışmanlık
• Dersin Değerlendirmesi
|
Öğrenci video sunumu
Video sunum değerlendirme formu |
| Ders Notları / Kitaplar: |
Power point |
| Diğer Kaynaklar: |
"Durudoğan H., Gökşen F., Oder B.E., Yükseker D. (2010). Türkiyede Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Kontraseptif Yöntemler, cilt 1-2, Sağlık Bakanlığı, s: 367-430, AÇSAP Gen Müd, Ankara 2000
Gençlere Yönelik Üreme Sağlığı Hizmetleri. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005
Güvenli Annelik. Sağlık Bakanlığı, Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Ankara 2005"
Üreme Sağlığına Giriş Katılımcı Rehberi T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara, 2009
5……(2005) Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabi T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara (http://sbu.saglik.gov.tr/tusp/turkce/yayinlar/pdf_dokumanlar/AP_D_1.pdf).
6…(2007) Türkiye üreme sağlığı . Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hizmet Çerçevesi/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü Ankara. (http://sbu.saglik.gov.tr/tusp/turkce/yayinlar/pdf_dokumanlar/03_CSUSHizmetCercevesi_t.pdf)
(2005) Güvenli Annelik Katılımcı Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Türkiye Üreme Sağlığı Programı Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı mezuniyet Öncesi Eğitimini Güçlendirme Projesi. Ankara
(1995). Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı ve Sağlık Bakanlığı Yayını, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti, İstanbul.
(1997). Aile Planlamasında Temel Bilgiler, İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Damla Matbaacılık, İstanbul.
(2000). Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi. T.C. AÇSAP Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.
|
| |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
| 1) |
Ergoterapi alanındaki kanıta dayalı mesleki bilgilerin ve becerilerin ergoterapi bakış açılarının temeli ile değerlendirme planlama ve müdahale etmeye yönelik becerileri kazanır. |
|
| 2) |
Ergoterapideki müdahale prensiplerinde korumaya, tedavi etmeye ve geliştirmeye yönelik kavramları anlar, kendi mesleki rolünü ergoterapist rolüyle düşünür ve bu müdahaleleri kanıta dayalı bilgileri kullanarak mesleğin gereklerini yerine getirir ve bununla ilgili becerileri kazanır. |
|
| 3) |
Ergoterapi biliminin kişiselleştirilebilirliğini ve özgünlüğünün yaratıcı özelliklerini kavrayarak bilişim teknolojileri ve uluslararası dil becerileriyle danışmanlık ve doğrudan hizmet verebilen akademik araştırma ve müdahale sahasında çalışma becerilerini kazanır. |
|
| 4) |
Etik standartlarını , etik değerlerini, haklarını ve mesleki özgünlüğünü koruyucu bir tutum sergiler. |
|
| 5) |
Çalıştığı sahadaki interdisipliner paydaşları ile dış mesleki paydaşlarıyla etkili çalışabilir. Bulunduğu müdahale sahasında ve klinikte öğrencilerin gözetimini sağlar ve eğitimlerine katkı sağlayacak deneyimi aktarabilir. Ergoterapistlerin özgün becerilerini klinik uygulama sahasında öğrencilere aktarabilir. |
|
| 6) |
Toplumsal müdahale alanlarında ergoterapi hizmetlerinin sosyal hizmet değerlerindeki geliştirme süreçlerine ve yaşam boyu öğrenme ve öğretme süreçlerine uygun davranış geliştirir. |
|
| 7) |
Rehabilitasyon uygulamalarındaki evrensel modelleri multidisipliner ergoterapi yaklaşımlarındaki yetkin bilgileri ile eleştirel bir şekilde ele alabilir. |
|
| 8) |
Toplumda bulunan dezavantajlı kişi,grup ve toplulukların (sokak çocukları, göçmenler, mahkûmlar, evsizler vb) toplumda bulunan sosyal rollerindeki katılımlarını ve temsillerindeki yaklaşımları desteklemekle birlikte bu hakların geliştirici evrensel değerlerinin geliştirilmesi ve desteklenmesinde aktif rol oynar. |
|
| 9) |
Kültürel, fiziksel, sosyal çevre ile ekonomik, politik, coğrafik ve demografik faktörlerin, kişilerde oluşturduğu kendine bakım, üretkenlik ve serbest zaman aktiviteleri üzirindeki etki dinamiklerini analiz eder; Bu konuda geliştirilen güncel yaklaşımları takip eder, toplumu bu konuda bilgilendirerek bilinçlendirir ve bu konuda eğitim verir. |
|
| 10) |
Ergoterapi alanındaki tıbbi, sosyolojik ve teorik bilim alanındaki bilgi genişliğine ulusal ve uluslararası erişerek ergoterapi alanıyla ilgili bilgi ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısı sergileyerek eleştiri yapabilir ve geliştirmeye yönelik katılım sağlayabilir. |
|