Dersin Amacı: |
Çocukluk çağı nefrolojik hastalıklarında da birçok psikiyatrik bozukluk eş tanı olarak görülmektedir. Bu eş tanıların bir kısmı kronik hastalığın sonucu olarak değerlendirilirken, bir kısmı da mevcut hastalık için kullanılan tedavilere bağlı gelişebilen depresyon, anksiyete, uyku bozuklukları, bilişsel bozukluklar gibi psikiyatrik bozuklukları kapsar. Ayrıca bu alanda en sık zorluk yaşanan durumlardan biri böbrek yetmezliği durumunda psikotropik ilaç kullanımının düzenlenmesidir. Böbrek yetmezliği ilaç farmakokinetiğini farklı yollarla etkileyebildiğinden, bu durumda doz ayarlanmasına ihtiyaç duyulan ilaçlarla ilgili bilgi sahibi olunmalıdır. Hem romatoloji hem nefroloji alanında, ayırıcı tanı yapılabilmesi, komorbid psikiyatrik bozukluğun tespit edilerek tedavi edilebilmesi, ilaç yan etkilerinin değerlendirilmesi ve yönetiminin yapılabilmesi açısından multidisipliner bir yaklaşıma ihtiyaç duyulmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Romatolojik ve nefrolojik hastalıklar, çocukluk çağında sık görülen, klinik bulgular açısından geniş bir dağılım sergileyebilen, çocukların yaşam kalitesini ve işlevselliğini önemli oranda etkileyen rahatsızlıklardır. Romatolojik hastalıklar inflamatuar romatolojik hastalıklar ve non inflamatuar bağ dokusu hastalıkları olmak üzere iki bölümde incelenebilir. Çocuk ergen ruh sağlığı perspektifinden bakıldığında İnflamatuar romatolojik hastalıklar daha çok immun sistem disfonksiyonu ile ilişkili olup, psikiyatrik hastalıklarla ortak etiyopatogeneze sahip olması ve sıklıkla bu hastalıklarla psikiyatrik komorbiditenin eşlik etmesi açısından önemlidir. İnflamatuar olmayan grup ise çocukluk dönemi tekrarlayan ağrılarının sık sebeplerinden olup, ağrı nedeniyle somatik belirti
bozukluğu, konversiyon bozukluğu gibi psikiyatrik tanılar |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İnsan vücudunun temel yapısı, gelişimi ve normal işleyişini molekül, hücre, doku, organ ve sistem düzeyinde açıklar. |
|
2) |
Explain the basic structure, development and normal functioning of the human body at the level of molecules, cells, tissues, organs and systems. |
|
3) |
Hastalıkların klinik karar verme ve yönetim süreçlerini kanıta dayalı tıp uygulamaları rehberliğinde değerlendirir. |
|
4) |
Sağlık ve hastalık kavramlarını bireysel ve toplumsal bağlamda tanımlar, sağlık arayışı ve sağlığın korunması davranışlarını, ulusal sağlık hizmet sunumu ve idari süreçlerini açıklar. |
|
5) |
Tıp bilgisine temel oluşturan araştırma süreçlerini bilir, bu alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. |
|
6) |
Başvuran/hasta ve yakınlarından tıbbi öykü alır. |
|
7) |
Bireylerin fizik muayenesini yapar, tanısal testlerini değerlendirir, tanı ve tedavi süreçlerini uygun işlem basamaklarını kullanarak yönetir. |
|
8) |
Bireylere tanı, tedavi ya da korunma amaçlı tıbbi girişimleri uygular. |
|
9) |
Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik uygulamaları planlar ve gerçekleştirir. |
|
10) |
Bilimsel bir araştırmayı planlar, uygular ve sonuçlarını değerlendirir. |
|
11) |
esleki ve toplumsal değişimlere yönelik bilimsel ve teknolojik gelişmelerden yararlanarak yaşam boyu öğrenme davranışını gösterir. |
|
12) |
Hizmet sunduğu birey ve toplumda dil, din,ırk, cinsiyet, sosyal ve kültürel ayrım yapmaksızın mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemeler çerçevesinde hekim olarak sorumluluklarını yerine getirir. |
|
13) |
Bireysel ve toplumsal boyutta sağlığın korunması ve geliştirilmesi, hastalıkların yönetilmesi süreçlerinde meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile ekip çalışması yapar. |
|
14) |
Bireylerden ve toplumdan elde ettiği sağlık ve hastalıkla ilgili verileri tıbbi ve idari bağlamda düzenler ve kayıtlarını tutar. |
|
15) |
Bireyin ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sağlık hizmetinin toplumu oluşturan bireyler yararına gerçekleşmesi için çaba gösterir. |
|