HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216321002
Ders İsmi: Management in Nursing
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 8 7 8
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Betül SÖNMEZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri inceleyerek, bunları hemşirelik felsefesi ve ülkemizdeki sağlık hizmetleri yönetimi alanında görülen gereksinimler doğrultusunda değerlendirebilecek, sağlık ekibi içinde bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramları doğrultusunda bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri içerir. (Genel Sağlık Sistemi ve Hastanelerin Organizasyon Yapısı-Sağlık Politikaları, Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler-Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Organizasyon Teorileri ve İlkeleri, Yönetimle İlgili Kavramlar-Yönetim süreci, Kalite Yönetimi-Kalite İle İlişkili Kavramlar-Kalite Yönetim Süreci-Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Uygulamaları, İletişim- Çatışma Yönetimi-Toplantı ve Zaman Yönetimi, Bakım Ünitesinin Yönetimi-Hasta Sınıflandırma, Sorun Çözme- Karar Verme, Değişim Motivasyon, Güç, Otorite, Etkileme-Hemşirelik ve Liderlik, İnsan Kaynakları Yönetimi ve İş Analizi, Ekip Çalışması, Kariyer Yönetimi Performans Değerlendirme), konularını içermektedir .


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Yönetim ve hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanır.
2) Hemşirelik hizmetleri yönetimi felsefesini ve standartlarını kavrar.
3) Hemşirelik hizmetleri yönetimini, yönetim bilimi ilke ve kuramlarına göre yorumlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık hizmetleri yönetiminde esas alınan yasal düzenlemeleri ve hemşirelik mevzuatını kavrayarak, uygulama alanındaki durumu değerlendirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Türkiye ve diğer ülkelerdeki sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin örgütlenmesini ve işleyişini kavrar.
2) Ülkemizde hemşirelik hizmetleri yönetiminde görülen sorunların çözümünde kendilerine düşen rolleri ve sorumlulukları kavrar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Yönetici hemşire olabilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumu kazanma, yönetici olmaya istekli hale gelir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yönetici hemşirenin rol ve işlevlerini kavrar.
2) Hemşirelik hizmetleri personeline liderlik yapabilecek temel bilgiye sahip olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yönetime yardımcı teknikleri kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Sağlık Sistemi ve Hastanelerin Organizasyon Yapısı-Sağlık Politikaları Okuma-araştırma
2) Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler- Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu Okuma-araştırma
3) Organizasyon Teorileri ve İlkeleri Okuma-araştırma
4) Yönetimle İlgili Kavramlar-Yönetim süreci Okuma-araştırma
5) Kalite Yönetimi-Kalite İle İlişkili Kavramlar-Kalite Yönetim Süreci-Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Uygulamaları Okuma-araştırma
6) Hemşire İnsan Gücü Planlama- Hasta Sınıflandırma (Bakım Ünitesinin Yönetimi) Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) İletişim, Toplantı ve Zaman Yönetimi Okuma-araştırma
9) Sorun Çözme- Karar Verme, Çatışma Yönetimi Okuma-araştırma
10) Hemşire Görevlendirme Sistemleri-Motivasyon Okuma-araştırma
11) İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yönetimi Okuma-araştırma
12) Performans Değerlendirme Okuma-araştırma
13) Değişim Yönetimi Okuma-araştırma
14) Güç, Otorite, Etkileme- Hemşirelik ve Liderlik Okuma-araştırma
15) Ekip çalışması Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik
(2011)
Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi.
Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik
(2011)
Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi.
Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

8

5

9

6

7

10

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 5
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 5
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 4
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 5
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 4
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 4
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 5
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 5
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 5
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Sunum
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 284