Dersin Amacı: |
Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri inceleyerek, bunları hemşirelik felsefesi ve ülkemizdeki sağlık hizmetleri yönetimi alanında görülen gereksinimler doğrultusunda değerlendirebilecek, sağlık ekibi içinde bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramları doğrultusunda bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri içerir. (Genel Sağlık Sistemi ve Hastanelerin Organizasyon Yapısı-Sağlık Politikaları, Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler-Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Organizasyon Teorileri ve İlkeleri, Yönetimle İlgili Kavramlar-Yönetim süreci, Kalite Yönetimi-Kalite İle İlişkili Kavramlar-Kalite Yönetim Süreci-Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Uygulamaları, İletişim- Çatışma Yönetimi-Toplantı ve Zaman Yönetimi, Bakım Ünitesinin Yönetimi-Hasta Sınıflandırma, Sorun Çözme- Karar Verme, Değişim Motivasyon, Güç, Otorite, Etkileme-Hemşirelik ve Liderlik, İnsan Kaynakları Yönetimi ve İş Analizi, Ekip Çalışması, Kariyer Yönetimi Performans Değerlendirme), konularını içermektedir .
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Genel Sağlık Sistemi ve Hastanelerin Organizasyon Yapısı-Sağlık Politikaları |
Okuma-araştırma |
2) |
Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler- Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu |
Okuma-araştırma |
3) |
Organizasyon Teorileri ve İlkeleri |
Okuma-araştırma |
4) |
Yönetimle İlgili Kavramlar-Yönetim süreci |
Okuma-araştırma |
5) |
Kalite Yönetimi-Kalite İle İlişkili Kavramlar-Kalite Yönetim Süreci-Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Uygulamaları |
Okuma-araştırma |
6) |
Hemşire İnsan Gücü Planlama- Hasta Sınıflandırma (Bakım Ünitesinin Yönetimi) |
Okuma-araştırma |
7) |
Ara sınav |
Okuma-araştırma |
8) |
İletişim, Toplantı ve Zaman Yönetimi |
Okuma-araştırma |
9) |
Sorun Çözme- Karar Verme, Çatışma Yönetimi |
Okuma-araştırma |
10) |
Hemşire Görevlendirme Sistemleri-Motivasyon |
Okuma-araştırma |
11) |
İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yönetimi |
Okuma-araştırma |
12) |
Performans Değerlendirme |
Okuma-araştırma |
13) |
Değişim Yönetimi |
Okuma-araştırma |
14) |
Güç, Otorite, Etkileme- Hemşirelik ve Liderlik |
Okuma-araştırma |
15) |
Ekip çalışması |
Okuma-araştırma |
16) |
Final sınav |
Okuma-araştırma |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. |
5 |
2) |
Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. |
5 |
3) |
Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. |
5 |
4) |
Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. |
4 |
5) |
Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. |
5 |
6) |
Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. |
5 |
7) |
İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. |
4 |
8) |
Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. |
4 |
9) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
4 |
10) |
Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. |
5 |
11) |
Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. |
4 |
12) |
Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. |
5 |
13) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. |
5 |
14) |
Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. |
5 |
15) |
Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
5 |