HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216121006
Ders İsmi: Microbiology
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mikroorganizma ve parazitlerin morfolojik yapılarını, hücresel ve biyokimyasal özelliklerini , hastalık yapma özelliklerini kavratmak infeksiyon hastalıklar, bağışıklama ve korunmasını öğretmek sterilizasyon ile dezenfeksiyon yöntemlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: Mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmaların adlandırılması, sınıflandırılması ve genel özellikleri, mikroorganizmaların üretilmesi, metabolizması, genetiği ve antimikrobik maddelerin mikroorganizmalara etkisi, dış ortamın mikroorganizmalar üzerine etkisi “sterilizasyon ve dezenfeksiyon” kavramları ve uygulaması, el yıkama yöntemleri, normal flora, geçici flora ve kalıcı flora ile örnek alma teknikleri, bulaşıcı hastalıklar ve bulaşıcı hastalıklara karşı korunmada aşı ve serumların rolü, aşı ve serumların uygulanmaları, hastane enfeksiyonları, hastane enfeksiyon komiteleri, kan bankası uygulamaları ve transfüzyon reaksiyonları, örnek alım ve taşınması, örneklerin ve sonuçlarının değerlendirilmesi, insanda hastalık yapan mikroorganizmalar, salgınlar, pandemiler ve bunlarla savaşım, hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliği.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmaların adlandırılması, sınıflandırılması ve genel özelliklerini kavrayabilmek
2) Mikroorganizmaların üretilmesi, metabolizması, genetiği ve antimikrobik maddelerin mikroorganizmalara etkisini öğrenebilmek
3) Dış ortamın mikroorganizmalar üzerine etkisi “sterilizasyon ve dezenfeksiyon” kavramlarını anlayıp, uygulayabilmeyi öğrenebilmek
4) Bulaşıcı hastalıklar ve bulaşıcı hastalıklara karşı korunmada aşı ve serumların rolünü, aşı ve serumların uygulanmalarını öğrenebilmek
5) Hastane enfeksiyonlarını tanıma, hastane enfeksiyon kontrol komitelerinin rolünü öğrenebilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlık çalışanlarında görülebilecek mesleki riskler ile hemşirelikte hasta ve çalışan güvenliğinin farkında olabilmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmaların adlandırılması, sınıflandırılması ve genel özelliklerini kavrama Okuma-araştırma
2) Mikroorganizmaların üretilmesi, metabolizması, genetiği ve antimikrobik maddelerin mikroorganizmalara etkisi Okuma-araştırma
3) Dış ortamın mikroorganizmalar üzerine etkisi “Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon” Okuma-araştırma
4) El yıkama yöntemleri Okuma-araştırma
5) Normal flora, geçici flora ve kalıcı flora ile örnek alma teknikleri Okuma-araştırma
6) Mikrobiyoloji laboratuarına gönderilen örneklerin değerlendirilmesi ve numune kabul şartları Okuma-araştırma
7) İnsanda hastalık yapan mikroorganizmaların tanı yöntemleri Okuma-araştırma
8) Vize Sınavı Okuma-araştırma
9) Bulaşıcı hastalıklar ve Bulaşıcı hastalıklara karşı korunma, Salgınlarla savaşma Okuma-araştırma
10) Bulaşıcı hastalıklara karşı korunmada aşı ve serumların rolü, aşı ve serumların uygulanmaları Okuma-araştırma
11) Kan ve Kan ürünleri, güvenli kan transfüzyonu, gelişebilecek transfüzyon reaksiyonları Okuma-araştırma
12) Hastane enfeksiyonları, Hastane Enfeksiyon Kontrol Komitelerinin rolü Okuma-araştırma
13) İmmün sistem ve Bağışık Yanıt Okuma-araştırma
14) Sağlık çalışanlarında mesleki riskler, kan yoluyla bulaşan hastalıklar ve korunma Okuma-araştırma
15) Hemşirelikte hasta ve çalışan güvenliği Okuma-araştırma
16) Final Sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Altındiş M. 2010. Hemşireler İçin Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2. Başustaoğlu A. (Çeviri Editörü). 2009. Klinik Mikrobiyoloji (1-2 cilt), Atlas kitapçılık, Ankara.
3. Başustaoğlu A. 2010. Tıbbi Mikrobiyoloji. Atlas Kitapçılık. Ankara.
4. Ustaçelebi Ş. 1999. Temel ve Klinik Mikrobiyoloji. Güneş Tıp Kitabevi. Ankara.
5. Kılıçturgay K. (Editör) 1996. Temel Mikrobiyoloji ve Parazitoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri. Hünkar Ofset. İstanbul.
6. Kılıçturgay K. 1997. İmmunoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri, Hünkar Ofset, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Altındiş M. 2010. Hemşireler İçin Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2. Başustaoğlu A. (Çeviri Editörü). 2009. Klinik Mikrobiyoloji (1-2 cilt), Atlas kitapçılık, Ankara.
3. Başustaoğlu A. 2010. Tıbbi Mikrobiyoloji. Atlas Kitapçılık. Ankara.
4. Ustaçelebi Ş. 1999. Temel ve Klinik Mikrobiyoloji. Güneş Tıp Kitabevi. Ankara.
5. Kılıçturgay K. (Editör) 1996. Temel Mikrobiyoloji ve Parazitoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri. Hünkar Ofset. İstanbul.
6. Kılıçturgay K. 1997. İmmunoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri, Hünkar Ofset, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 88