Dersin Amacı: |
Mikroorganizma ve parazitlerin morfolojik yapılarını, hücresel ve biyokimyasal özelliklerini , hastalık yapma özelliklerini kavratmak infeksiyon hastalıklar, bağışıklama ve korunmasını öğretmek sterilizasyon ile dezenfeksiyon yöntemlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmaların adlandırılması, sınıflandırılması ve genel özellikleri, mikroorganizmaların üretilmesi, metabolizması, genetiği ve antimikrobik maddelerin mikroorganizmalara etkisi, dış ortamın mikroorganizmalar üzerine etkisi “sterilizasyon ve dezenfeksiyon” kavramları ve uygulaması, el yıkama yöntemleri, normal flora, geçici flora ve kalıcı flora ile örnek alma teknikleri, bulaşıcı hastalıklar ve bulaşıcı hastalıklara karşı korunmada aşı ve serumların rolü, aşı ve serumların uygulanmaları, hastane enfeksiyonları, hastane enfeksiyon komiteleri, kan bankası uygulamaları ve transfüzyon reaksiyonları, örnek alım ve taşınması, örneklerin ve sonuçlarının değerlendirilmesi, insanda hastalık yapan mikroorganizmalar, salgınlar, pandemiler ve bunlarla savaşım, hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliği. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Mikrobiyolojiye giriş, mikroorganizmaların adlandırılması, sınıflandırılması ve genel özelliklerini kavrama |
Okuma-araştırma |
2) |
Mikroorganizmaların üretilmesi, metabolizması, genetiği ve antimikrobik maddelerin mikroorganizmalara etkisi |
Okuma-araştırma |
3) |
Dış ortamın mikroorganizmalar üzerine etkisi “Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon” |
Okuma-araştırma |
4) |
El yıkama yöntemleri |
Okuma-araştırma |
5) |
Normal flora, geçici flora ve kalıcı flora ile örnek alma teknikleri |
Okuma-araştırma |
6) |
Mikrobiyoloji laboratuarına gönderilen örneklerin değerlendirilmesi ve numune kabul şartları |
Okuma-araştırma |
7) |
İnsanda hastalık yapan mikroorganizmaların tanı yöntemleri |
Okuma-araştırma |
8) |
Vize Sınavı |
Okuma-araştırma |
9) |
Bulaşıcı hastalıklar ve Bulaşıcı hastalıklara karşı korunma, Salgınlarla savaşma |
Okuma-araştırma |
10) |
Bulaşıcı hastalıklara karşı korunmada aşı ve serumların rolü, aşı ve serumların uygulanmaları |
Okuma-araştırma |
11) |
Kan ve Kan ürünleri, güvenli kan transfüzyonu, gelişebilecek transfüzyon reaksiyonları |
Okuma-araştırma |
12) |
Hastane enfeksiyonları, Hastane Enfeksiyon Kontrol Komitelerinin rolü |
Okuma-araştırma |
13) |
İmmün sistem ve Bağışık Yanıt |
Okuma-araştırma |
14) |
Sağlık çalışanlarında mesleki riskler, kan yoluyla bulaşan hastalıklar ve korunma |
Okuma-araştırma |
15) |
Hemşirelikte hasta ve çalışan güvenliği |
Okuma-araştırma |
16) |
Final Sınavı |
Okuma-araştırma |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Altındiş M. 2010. Hemşireler İçin Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2. Başustaoğlu A. (Çeviri Editörü). 2009. Klinik Mikrobiyoloji (1-2 cilt), Atlas kitapçılık, Ankara.
3. Başustaoğlu A. 2010. Tıbbi Mikrobiyoloji. Atlas Kitapçılık. Ankara.
4. Ustaçelebi Ş. 1999. Temel ve Klinik Mikrobiyoloji. Güneş Tıp Kitabevi. Ankara.
5. Kılıçturgay K. (Editör) 1996. Temel Mikrobiyoloji ve Parazitoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri. Hünkar Ofset. İstanbul.
6. Kılıçturgay K. 1997. İmmunoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri, Hünkar Ofset, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: |
1. Altındiş M. 2010. Hemşireler İçin Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
2. Başustaoğlu A. (Çeviri Editörü). 2009. Klinik Mikrobiyoloji (1-2 cilt), Atlas kitapçılık, Ankara.
3. Başustaoğlu A. 2010. Tıbbi Mikrobiyoloji. Atlas Kitapçılık. Ankara.
4. Ustaçelebi Ş. 1999. Temel ve Klinik Mikrobiyoloji. Güneş Tıp Kitabevi. Ankara.
5. Kılıçturgay K. (Editör) 1996. Temel Mikrobiyoloji ve Parazitoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri. Hünkar Ofset. İstanbul.
6. Kılıçturgay K. 1997. İmmunoloji. Güneş & Nobel Tıp Kitapevleri, Hünkar Ofset, İstanbul. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. |
|
2) |
Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. |
|
3) |
Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. |
|
4) |
Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. |
|
5) |
Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. |
|
6) |
Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. |
|
7) |
İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. |
|
8) |
Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. |
|
9) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
|
10) |
Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. |
|
11) |
Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. |
|
12) |
Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. |
|
13) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. |
|
14) |
Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. |
|
15) |
Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
|