PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1311421006 | ||||||||
Ders İsmi: | Travma Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Ayşe AYÇİÇEĞİ DİNN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Psikolojik travma ve buna bağlı olarak ortaya çıkabilecek travma sonrası belirtilere ilişkin temel bilgilerin kazandırılması, farklı travmatik yaşantılar ve psikolojik etkileri konusunda bilgi verilmesi, travma sonrası belirtilerle başaçıkmak üzere kullanılabilecek yöntemlere ilişkin temel düzeyde bilgi kazandırılması. |
Dersin İçeriği: | Psikolojik travmanın tanımı, sınıflandırılması, çocuklar ve yetişkinler üzerindeki etkileri, travmaya bağlı psikopatolojiler, travma sonrası büyüme ve psikososyal müdahaleler gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Travmada temel kavramlara girişTravma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesiTravmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
2) | Travmada temel kavramlara giriş. Travma psikolojisinin geçmişten günümüze tarihçesi. Travmada risk faktörleri ve koruyucu faktörler | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
3) | Travmanın erken dönem ve uzun dönem etkileri. Yetişkinlerde görülen travmatik stres tepkileri. Çocuk ve ergenlerde görülen travmatik stres tepkileri. | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
4) | Travma Sonrası Stres Bozukluğu Tanısal özellikleri ve DSM’ler boyunca değişimi | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
5) | Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer bozukluklar. Travma ve travmatik stresle ilişkili diğer tıbbi durumlar | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
6) | Travmanın nörobiyolojisi. Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
7) | Travmanın nörobiyolojisi. Travmatik stres alanında nörogörüntüleme, genetik, endorinolojik ve moleküler düzeyde araştırmalar | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
8) | Ara sınav | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
9) | Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları. Bireysel müdahaleler | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
10) | Psikolojik travmalarda güncel tedavi yaklaşımları. Grup müdahaleleri | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
11) | İkincil travmatik stres ve ilişkili kavramlar | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
12) | Travma çalışanının özbakımı | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
13) | Psikolojik İlk Yardım | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
14) | Psikolojik İlk Yardım | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
15) | Final Sınavı | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
Ders Notları / Kitaplar: | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
Diğer Kaynaklar: | Friedman, M. J., Keane, T. M., & Resick, P. A. (2015). Handbook of PTSD Science and Practice (2nd Ed.). New York, NY: Guilford Press |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
3 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. | ||||||||
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. | ||||||||
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur. | ||||||||
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür. | ||||||||
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. | ||||||||
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. | ||||||||
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. | ||||||||
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. | ||||||||
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır. | |
2) | Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir. | |
3) | Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur. | |
4) | Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür. | |
5) | Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar. | |
6) | Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir. | |
7) | Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir. | |
8) | Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır. | |
9) | Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder. |
Anlatım |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 9 | 135 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 194 |