PSİKOLOJİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1311211001
Ders İsmi: Sosyal Bilimler için Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Fatma GÖRAL
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders ile öğrencilerin merkezi sinir sisteminin yapısı, motor fonksiyonlar, öğrenme, duygu, dil ve bellek gibi temel psikolojik süreçlerin nöral ve kimyasal temellerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin konuları arasında fizyolojik psikolojinin tarihsel arka planı, fizyolojik psikolojide araştırma yöntemleri, nöroanatominin temelleri, merkezi sinir sistemi ve hücresel organizasyonu, nöronal sinyal iletimi ve sinaptik iletim ile psikoaktif ilaçlar, motor ve yürütücü fonksiyonlar, bellek, dil, duygu ve uyku gibi psikolojik süreçlerin nörobiyolojisi yer almaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Fizyoloji alanına ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur.
2) Beyin yapıları ve bunların bilişsel süreçler ile olan ilişkisi konusunda bilgi sahibi olur.
3) Hücresel, yapısal ve sistemler düzeyinde organizmaların davranışlarını anlama, değerlendirme ve açıklamada bilimsel yaklaşım sergiler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Fizyolojik süreçlerin incelenmesinde kullanılan başlıca yaklaşım ve teknikleri bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çeşitli hastalıkların fizyolojik temellerini tartışabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojik Psikolojide Tarihsel Arka Plan -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2) Fizyolojik Psikolojide Araştırma Yöntemleri -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
3) Merkezi Sinir Sistemi ve Hücresel Organizasyon -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
4) Nöronda Sinyal İletimi -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
5) Sinaptik İletim ve Entegrasyonu -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
6) Nörotransmitterler ve Nöromodülatörler -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
7) Psikofarmakoloji ve İlaçlar -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
8) ARA SINAV
9) Motor Fonksiyonlar ve Motor Sistem -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
10) Bellek, Öğrenme ve Nöroplastisite -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
11) Bellek, Öğrenme ve Nöroplastisite -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
12) Dil ve Hemisferik Uzmanlaşma -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
13) Yürütücü Fonksiyonlar ve Frontal Lob -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
14) Duygu İşleme ve Limbik Sistem -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
15) Uyku ve Biyolojik Ritimler -Yazıhan, N. T. (Ed.) (2021). Fizyolojik psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. -Carlson, N. R. (2011). Fizyolojik psikoloji: Davranışın nörolojik temelleri, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yazihan, N. (Ed.). (2021). Fizyolojik Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Diğer Kaynaklar: Yazihan, N. (Ed.). (2021). Fizyolojik Psikoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

5

2

4

Program Kazanımları
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir.
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir.
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar.
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir.
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir.
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır.
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur.
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir.
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji ile ilgili kuram, farklı yaklaşım ve bakış açılarına sahip olup ilgili temel kavram ve terimleri bilir. 2
2) Tarihsel bir bakış açısı ile psikolojinin bilim olma sürecini, bu süreçteki duygusal, davranışsal ve zihinsel süreçlere olan yaklaşımını ve bu süreçleri araştırmak için kullanılan bilimsel yöntemleri bilir. 1
3) Psikolojinin alt alanlarının çalışma konu ve yöntemlerini bilir ve bu alanlarda çalışan psikologların görevlerini tanımlar. 3
4) İnsanı biyolojik, psikolojik, sosyolojik ve kültürel bir bütün olarak ele alır ve bu anlamda ilgili disiplinlerle ilişki kurabilme becerisine sahiptir. 4
5) Psikolojinin temel kuram, yaklaşım ve bakış açılarının (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) belirgin vurgularını bilir. 4
6) Psikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerini bilir ve temel düzey görüşme becerilerini kazanır. 5
7) Psikolojinin ilgili alt alanlarında sık kullanılan ölçüm araçlarına ilişkin temel düzey bilgilere sahip olur. 5
8) Psikoloji alanında araştırma yapmak için gereken, problem bulma, araştırma deseni oluşturma, veri toplama, uygun veri analizini belirleme, bulguları yorumlama ve raporlama bilgi ve becerisine sahiptir. 4
9) Psikolojide bilimsel düşünce anlayışına hakimdir; eleştirel düşünme ve muhakeme becerilerini kullanır.
10) Psikolojinin etik ilkelerini, değerlerini ve uygulamalarını bilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Küçük Sınavlar 2 4 8
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 159