FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003026
Ders İsmi: Medya
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Derse %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır. Oranın aşılması durumunda finale devamsız öğrenci alınmayacaktır.
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Gizem ÖZDEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Medya kavramının ve tarihsel gelişiminin incelendiği bu derste, öğrenci iletişim ve kitle iletişim kuramlarıyla medyanın işleyişi üzerine kuramsal bilgiler edinecektir. Dijitalleşme ile dönüşen medyanın yeni yüzü ve medyanın ürettiği içeriğin sadece görüntüden ibaret olmadığının öğrenciye gösterilmesi, mesaj çözümlemeleri yapabilen, medya okuryazarlığı kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Medya ve iletişim kavramlarının temel prensipleri, tarihsel gelişiminin ele alınmasının ardından, iletişim kuramları derinlemesine ele alınacaktır. Bu bağlamda medyanın işleme sistematiği, etik sınırları güncel örnekler üzerinden çözümlenecektir. Son aşamada ise dijital medyanın etkileri ve bireyin üzerinde yarattığı değişimler incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Medyaya dair kavramsal ve teknik bilgiye sahiptir.
2) İletişimin kitleselleşme ve mesaj üretimine dair teknik bilgiye sahiptir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Medyaya dair edindiği bilgiler ile kitle iletişim araçlarının kullanımı adına bilinçli tercihlerde bulunabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Geleneksel ve Dijital medyada gördüğü yazılı, görsel iletileri kuramsal açıdan çözümleyebilir.
2) Dijital medyada içerik üretiminde, yayınlamada etik kuralları bilerek hareket eder.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim kavramının tanımı ve özellikleri. İletişimin farklı alanlarla ilişkisinin değerlendirilmesi AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
2) İletişim Türleri (Sözlü, Yazılı…), Bağlamsal İletişim Türleri ve İşlevleri AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
3) Kitlesel İletişim, kitle iletişim araçları AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
4) Kitle İletişim Kuramlarına Giriş, Egemen Yaklaşımların incelenmesi AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
5) Hipodermik İğne, Enformasyon Kuramı, Lasswell’in İletişim Modeli AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
6) İletişim Kuramlarında psikolojik, sosyolojik ve teknolojik yaklaşımlar(Mcluhan, Innis...) AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
7) Gündem belirleme, Ekme, Eşik Bekçiliği, Kullanımlar Doyumlar kuramları AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
8) ARA SINAV
9) Medya ve Eleştirel Yaklaşımlar(Benjamin,Adorno, Horkheimer, Marcuse, Habermas) AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
10) Gramsci'nin Hegemonya kavramı ve Althusser'in medya algısı AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
11) Yapısalcılık ve Göstergebilim (Roland Barthes...) AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
12) Stuart Hall ve Baudrillard üzerine medyanın şekillendirdiği toplumlar AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
13) İletişimin, Medyanın ve Kültürün Ekonomi Politiği AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
14) Tüketim Kültürü, Popüler Kültür ve Medya BOURDİEU P. (2019). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayıncılık GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
15) Dijitalleşen Medya ve Dördüncü Kuvvetin yeniden doğuşu BİNARK M., BAYRAKTUTAN G. (2018). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları JENKINS H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları ÖZGEN E., KARA T. (2016). Ağdaki Şüphe. İstanbul: Beta Yayınları YENGİN D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları
16) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların
JENKINS H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları
OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları
YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
Diğer Kaynaklar: AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların
BOURDİEU P. (2019). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayıncılık
BİNARK M., BAYRAKTUTAN G. (2018). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları
GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi JENKINS H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları
OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
ÖZGEN E., KARA T. (2016). Ağdaki Şüphe. İstanbul: Beta Yayınları
SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları
YENGİN D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları
YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 4 64
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 118