PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION
Qualification Awarded Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
Bachelor's (First Cycle) Degree 4 240 FULL TIME TYÇ, TR-NQF-HE, EQF-LLL, ISCED (2011):Level 6
QF-EHEA:First Cycle
TR-NQF-HE, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003026
Ders İsmi: Media
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Labs Credit ECTS
2 0 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Other Recommended Topics for the Course: The course requires 70% attendance. If the rate is exceeded, absent students will not be accepted for the final exams.
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi Gizem ÖZDEL
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: In this course, which examines the concept of media and its historical development, students will acquire theoretical knowledge of communication and mass communication theories and the functioning of the media. It aims to show students that the new face of the media, transformed by digitalization and the content produced by the media, is not just images, and to acquire media literacy that allows the analysis of messages.
Course Content: Following an examination of the fundamental principles and historical evolution of media and communication concepts, the course will proceed to an in-depth analysis of communication theories. In this context, the processing systematics and ethical limits of the media will be examined through the lens of current examples. Finally, the effects of digital media and the changes it creates on the individual will be analysed.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Has conceptual and technical knowledge about the media.
2) Has technical knowledge of mass communication and message production.
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) Can make conscious choices for the use of mass media with the information they have acquired about the media.
3 - Competences
Communication and Social Competence
1) Able to theoretically analyse written and visual messages in traditional and digital media.
2) Acts by knowing the ethical rules in content production and publishing in digital media.
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) The definition and characteristics of the concept of communication. The relationship between different disciplines and communication. AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
2) Types of communication (oral, written...), contextual types and roles of communication AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
3) Mass Communication, mass media AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
4) Introduction to Mass Communication Theories, Examination of Dominant Approaches AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
5) Hypodermic Needle, Information Theory, Lasswell's Communication Model AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
6) Psychological, sociological and technological approaches in communication theories (Mcluhan, Innis...) AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
7) Theories of agenda setting, sowing, thresholding, use and gratification AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
8) MIDTERM
9) Media and Critical Approaches (Benjamin, Adorno, Horkheimer, Marcuse, Habermas) AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
10) Gramsci's concept of hegemony and Althusser's perception of media AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
11) Structuralism and Semiotics (Roland Barthes...) AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
12) Societies shaped by the media on Stuart Hall and Baudrillard AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
13) Political Economy of Communication, Media and Culture AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
14) Consumption Culture, Popular Culture and Media BOURDİEU P. (2019). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayıncılık GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
15) Digitalising Media and the rebirth of the Fourth Estate BİNARK M., BAYRAKTUTAN G. (2018). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları JENKINS H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları ÖZGEN E., KARA T. (2016). Ağdaki Şüphe. İstanbul: Beta Yayınları YENGİN D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları
16) FINAL EXAMS

Sources

Course Notes / Textbooks: AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların
JENKINS H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları
OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları
YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları
References: AZİZ A. (2013). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınların
BOURDİEU P. (2019). Televizyon Üzerine. İstanbul: Sel Yayıncılık
BİNARK M., BAYRAKTUTAN G. (2018). Ayın Karanlık Yüzü: Yeni Medya ve Etik. İstanbul: Kalkedon Yayınları
GÜNGÖR N. (2022). İletişim-Kuramlar-Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi JENKINS H. (2016). Cesur Yeni Medya. İstanbul: İletişim Yayınları
OSKAY Ü. (2011). İletişimin ABC'si. İstanbul: Der Yayınları
ÖZGEN E., KARA T. (2016). Ağdaki Şüphe. İstanbul: Beta Yayınları
SWARTZ D. (2018). Kültür ve İktidar. İstanbul: İletişim Yayınları
YENGİN D. (2014). Yeni Medya ve Dokunmatik Toplum. İstanbul: Derin Yayınları
YAYLAGÜL L. (2014). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Outcomes
1) Explains the concepts and principles related to the field of Physiotherapy and Rehabilitation, physiotherapy evaluation and treatment processes, and defines the role of physiotherapy in improving and maintaining health.
2) Tells the laws, regulations and legislation regarding the professional duties, rights and responsibilities of the physiotherapist within the health system.
3) With their physiotherapy and rehabilitation knowledge, she identifies and applies appropriate measurement and evaluation methods that can determine the physical, psychological and social needs of healthy, sick and disabled individuals.
4) By analyzing and synthesizing the data obtained as a result of evaluations specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, it plans, implements, makes the necessary changes and finalizes the individual-centered physiotherapy and rehabilitation program.
5) With their knowledge of the field of physiotherapy and rehabilitation, she works as a member of the team and takes responsibility in the planning and execution of professional and academic studies as part of a transdisciplinary team.
6) Adopts the ethical and legal framework in collecting, recording and reporting data during the physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment process.
7) By adopting the principle of lifelong learning, she uses information sources effectively, combines the new information she acquires with her existing knowledge from a critical and analytical perspective and includes it in her professional life.
8) In physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment processes, it uses effective communication strategies from a biopsychosocial perspective, respecting patient and human rights without discrimination of language, religion, race and culture.
9) Uses at least one foreign language effectively in order to express herself and her profession effectively in the national and international arena and to follow scientific developments.
10) Conducts field-specific scientific studies to protect and improve public and individual health and uses evidence-based information effectively in clinical practice.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Explains the concepts and principles related to the field of Physiotherapy and Rehabilitation, physiotherapy evaluation and treatment processes, and defines the role of physiotherapy in improving and maintaining health.
2) Tells the laws, regulations and legislation regarding the professional duties, rights and responsibilities of the physiotherapist within the health system.
3) With their physiotherapy and rehabilitation knowledge, she identifies and applies appropriate measurement and evaluation methods that can determine the physical, psychological and social needs of healthy, sick and disabled individuals.
4) By analyzing and synthesizing the data obtained as a result of evaluations specific to the field of physiotherapy and rehabilitation, it plans, implements, makes the necessary changes and finalizes the individual-centered physiotherapy and rehabilitation program.
5) With their knowledge of the field of physiotherapy and rehabilitation, she works as a member of the team and takes responsibility in the planning and execution of professional and academic studies as part of a transdisciplinary team.
6) Adopts the ethical and legal framework in collecting, recording and reporting data during the physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment process.
7) By adopting the principle of lifelong learning, she uses information sources effectively, combines the new information she acquires with her existing knowledge from a critical and analytical perspective and includes it in her professional life.
8) In physiotherapy and rehabilitation evaluation and treatment processes, it uses effective communication strategies from a biopsychosocial perspective, respecting patient and human rights without discrimination of language, religion, race and culture.
9) Uses at least one foreign language effectively in order to express herself and her profession effectively in the national and international arena and to follow scientific developments.
10) Conducts field-specific scientific studies to protect and improve public and individual health and uses evidence-based information effectively in clinical practice.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Course
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Homework
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Homework
Bireysel Proje

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 20
Midterms 1 % 20
Semester Final Exam 1 % 40
Quiz 1 % 20
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 2 32
Study Hours Out of Class 16 4 64
Homework Assignments 1 20 20
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 118