FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002002
Ders İsmi: İş ve Uğraşı Terapisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
1 2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Rehabilitasyonda multidisipliner ekip içerisinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolünü açıklamak, günlük yaşam aktiviteleri ve performans alanlarını kavramak, iş ve uğraşı alanında temel bilgi ve uygulama örneklerini açıklamak.
Dersin İçeriği: Multidisipliner ekip çalışması içerisinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolü, günlük yaşam aktiviteleri, transfer tekniklerinin prensipleri, duyu bütünlemeye genel yaklaşım, farklı klinik alanlarda iş ve uğraşı (ergoterapi) yaklaşımlarını içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Okupasyon,performans bileşenleri, katılım, sağlıklı ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi kavrar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İş ve uğraşı terapisinin tedavideki rolü ve amacını kavrar
2) Günlük yaşam aktivitelerinde adaptif stratejiler geliştirmek hakkında bilgi sahibi olur ve günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığı sağlayabilir
3) İlgili ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İş ve uğraşı terapisine giriş "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
2) İş ve uğraşı terapisinin amaç ve hedefleri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
3) Temel ve yardımcı günlük yaşam aktiviteleri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
4) Günlük yaşam aktiviteleri için değerlendirme ve uygulama stratejileri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
5) İş-üretimi ve serbest zaman aktiviteleri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
6) Aktivite analizi genel prensipleri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
7) Yardımcı teknolojiler ve adaptif stratejiler "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Mobilizasyon için değerlendirme ve uygulama stratejileri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
10) Duyu-algı-motor bozukluklar "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
11) Motor öğrenme süreçleri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
12) Kognitif bozukluklar ve değerlendirme yöntemleri "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
13) Öğrenci sunumları "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
14) Öğrenci sunumları "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
15) Tartışma "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. 2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences. 3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer. 4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning. "
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins.

2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences.

3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer.

4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning.

"


Diğer Kaynaklar: "1) Reed, K. L., & Sanderson, S. N. (1999). Concepts of Occupational Therapy. Lippincott Williams & Wilkins.

2) O’Brien, J. C. (2017). Introduction to Occupational Therapy- E-Book. Elsevier Health Sciences.

3) Söderback, I. (2014). International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer.

4) Kuhaneck, H., Spitzer, S., & Miller, E. (2010). Activity Analysis, Creativity and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones & Bartlett Learning.

"


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 4
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 4
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular. 5
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır. 3
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Uygulama 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Juri 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165