FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1217002001
Ders İsmi: Beslenme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Hilal DENİZOĞLU KÜLLİ
Dersi Veren(ler): SBFstaff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dengeli beslenmenin önemi , beslenmenin sağlıkla ilişkisi, temel beslenme bilgisi ve hastalıklarda beslenme bilgisinin fizyoterapi ve rehabilitasyonla entegre edilmesi
Dersin İçeriği: Beslenmeye giriş, sağlıklı beslenmenin önemi,beslenmenin temel ilkeleri, Besin grupları ve değerleri, sporcuların beslenmesi gibi konuları içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı beslenme kavramını açıklar ve besin gruplarını sayar.
2) Karbonhidrat, protein ve yağın özelliklerini, sindirimlerini, metabolizmalarını açıklar.
3) Vitaminleri ve minerallerin özelliklerini açıklar, eksikliğinde görülen sağlık sorunlarını sayar.
4) Farklı yaş gruplarında ve özel durumlarda beslenmenin özelliklerini kavrar.
5) Spor beslenmesinde besin ögeleri ile ilgili sağlıklı beslenme önerilerini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenmeye Giriş 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
2) Sağlıklı Beslenmenin Tanımı ve Besin Grupları 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
3) Karbonhidratlar 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
4) Proteinler 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
5) Yağlar 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
6) Vitaminler I (Yağda Eriyen Vitaminler) 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
7) Vitaminler II (Suda Eriyen Vitaminler) 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
8) Ara Sınav Ders Notları
9) Mineraller ve Su 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
10) Özel Durumlarda Beslenme 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
11) Hastalıklarda Beslenme 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
12) Sporcu Beslenmesine Giriş 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
13) Sporcularda Karbonhidrat, Protein ve Yağ 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
14) Sporcularda Vitamin, Mineraller ve Su 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
15) Sporcularda Ergojenik Destekler 1. Krause’s Food & The Nutrition Care Process / ed. L. Kathleen Mahan, Janice L. Raymond, 2017. 2. Hastalıklarda Beslenme Tedavisi / ed.: M. Emel Tüfekçi Alphan, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 6. Baskı, 2022. 3. Kronik hastalıklarda egzersiz ve beslenme / Sabriye Ercan, 2018. 4. Sağlığın korunmasında fiziksel aktivite ve spor beslenmesi / Nesli Ersoy, Gülgün Ersoy, 2020. 5. Sports Nutrition / Kary Woodruff, 2016.
16) Final Sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "1) Coulston, A. M., Boushey, C. J., & Ferruzzi, M. (2013). Nutrition in the Prevention and Treatment of Disease. Academic Press.

2) Güneş, Z. (2015). Spor ve beslenme: Antrenör ve sporcu el kitabı. Nobel Yayınları.

3) McArdle, W. D., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2013). Sports and Exercise Nutrition. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

"


Diğer Kaynaklar: "1) Coulston, A. M., Boushey, C. J., & Ferruzzi, M. (2013). Nutrition in the Prevention and Treatment of Disease. Academic Press.

2) Güneş, Z. (2015). Spor ve beslenme: Antrenör ve sporcu el kitabı. Nobel Yayınları.

3) McArdle, W. D., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2013). Sports and Exercise Nutrition. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.

"


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar.
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler.
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular.
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır.
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanıyla ilgili kavram ve prensipleri, fizyoterapi değerlendirme ve tedavi süreçlerini açıklar, sağlığın geliştirilmesi ve sürdürülmesinde fizyoterapinin rolünü tanımlar. 4
2) Fizyoterapistin sağlık sistemi içerisindeki mesleki görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı söyler. 4
3) Sahip olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon bilgisiyle sağlıklı, hasta ve engelli bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını belirleyebilecek uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini tespit eder ve uygular. 5
4) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına özgü değerlendirmeler sonucunda elde ettiği verileri analiz ve sentez ederek birey merkezli fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlar, uygular, gerekli değişiklikleri yapar ve sonlandırır.
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına dair bilgisiyle transdisipliner bir ekibin parçası olarak mesleki ve akademik çalışmaların planlanıp yürütülmesinde ekibin bir üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi sürecinde verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik ve yasal çerçeveyi benimser.
7) Yaşam boyu öğrenme prensibini benimseyerek bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanır, edindiği yeni bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısıyla mevcut bilgileriyle birleştirir ve meslek hayatına dahil eder.
8) Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi süreçlerinde biyopsikososyal bakış açısıyla dil, din, ırk ve kültür ayrımı yapmaksızın hasta ve insan haklarına saygı göstererek etkili iletişim stratejilerini kullanır. 5
9) Ulusal ve uluslararası alanda kendini ve mesleğini etkin bir şekilde ifade edebilmek ve bilimsel gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanır.
10) Toplum ve birey sağlığının korunması ve geliştirilmesi için alana özgü bilimsel çalışmalar yapar, kanıta dayalı bilgileri klinik pratiğinde etkin bir şekilde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 84
Ara Sınavlar 1 24
Final 1 29
Toplam İş Yükü 165