ERGOTERAPİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1214002016
Ders İsmi: Ergoterapide Dökümantasyon
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Dersin ön hazırlıklarının yapılması gerekmektedir
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Şüheda ÖZKAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Zeynep ÇORAKCI YAZICIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, ergoterapi sürecinde etkili dökümantasyonun önemini ve yöntemlerini öğrencilere öğretmektir. Öğrenciler etik, yasal ve profesyonel standartlara uygun dökümantasyon tekniklerini öğrenerek klinik uygulamalarında doğru ve güvenilir hasta kayıtları oluşturmayı öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği: Bu ders, ergoterapi dökümantasyonunun temel ilkeleri, etik ve yasal gereklilikler, klinik notlar, değerlendirme raporları, müdahale planları ve sonuç dökümantasyonunu kapsar. Ayrıca, öğrenciler elektronik sağlık kayıt sistemlerinin kullanımı ve multidisipliner ekiplerle etkin iletişimde dökümantasyonun rolünü de öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dersi tamamlayan öğrenci, dökümantasyonun kuramsal temellerini kavrar ve bunları klinik uygulamalarda uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Dersi tamamlayan öğrenci bilgilerini doğru bir teknoloji veya yöntem ile kaydederek öğrenmeyi uygulayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Dersi tamamlayan öğrenci elde ettiği bilgileri ve deneyimleri doğru bir formatta kayıtlı veri haline dönüştürebilir.
2) Dersi tamamlayan öğrenci yetkin bir şekilde analizi yapabilir ve düşünebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Dersi tamamlayan öğrenci evrensel veri kaydı oluşturabilir ve bu verileri evrensel hale getirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Genel Bakış: Ergoterapide dökümantasyonun önemi, yasal ve etik gereklilikler. 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara. 2- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378
2) Dökümantasyon Türleri: Klinik notlar, değerlendirme raporları, müdahale planları. 1- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
3) Etik ve Yasal İlkeler: Gizlilik, güvenlik ve hasta hakları. 1- Guidelines for Documentation of Occupational Therapy, AJOT. 2- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation
4) Klinik Notların Yazılması: SOAP notları, günlük raporlar. 1- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 2- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378
5) Değerlendirme Raporları: Standart değerlendirme araçlarının dökümantasyonu. 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara. 2- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
6) Müdahale Planları: Kısa ve uzun vadeli hedeflerin belirlenmesi. 1- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
7) Vaka Çalışmaları: Gerçek yaşam senaryoları üzerinden dökümantasyon pratiği. 1- Örnek vaka kayıtları
8) Ara Sınav 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara. 2- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 3- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378 4- Guidelines for Documentation of Occupational Therapy, AJOT. 5- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation
9) Elektronik Sağlık Kayıtları (EHR): Sistemlerin kullanımı ve avantajları. 1- Guidelines for Documentation of Occupational Therapy, AJOT. 2- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation
10) Sonuç Dökümantasyonu: Tedavi sonuçlarının kaydedilmesi ve raporlanması. 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara. 2- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
11) Multidisipliner Ekiplerle Çalışma: Etkin iletişim ve dökümantasyonun rolü. 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara. 2- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 3- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378
12) Kalite Güvencesi: Dökümantasyonun doğruluğunu ve tutarlılığını sağlama. 1- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378
13) Dökümantasyon ve Araştırma: Klinik araştırmalarda dökümantasyonun rolü. 1- Guidelines for Documentation of Occupational Therapy, AJOT. 2- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation
14) Vaka Çalışmaları: Gerçek yaşam senaryoları üzerinden dökümantasyon pratiği. 1- Örnek vaka kayıtları
15) Gelecek Eğilimler: Dijital dökümantasyon ve teknolojinin rolü. 1- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation
16) Final Sınavı 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara. 2- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. 3- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378 4- Guidelines for Documentation of Occupational Therapy, AJOT. 5- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Guidelines for Documentation of Occupational Therapy, AJOT.
2- https://www.aota.org/practice/practice-essentials/documentation
Diğer Kaynaklar: 1- Abaoğlu, H. & Ercan Doğu, S. (2022). Ergoterapide Yönetim, Organizasyon ve Kayıt Sistemleri, Hipokrat Kitabevi, Ankara.
2- Uğurlu, Ü. (edi.). (2023). Olgularla Ergoterapi ve Rehabilitasyon Canlı Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
3- Hastane Yönetimi (2013). Atlas Üniversitesi Kütüphanesi, WX 150/.H378

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel tıp bilimi ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları bilir ve sağlığın sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar.
2) Birey ve toplum temelli müdahaleler için, ergoterapiye özgü teori ve modellerin kuramsal temelini ve uygun referans çerçeveleri kapsamında, sistematik ve güvenli değerlendirme ve tedavi yöntemlerini tanımlar.
3) Bireyin günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını arttırmak için farklı performans alanlarındaki rolleri, okupasyonları, görevleri, rutinleri ve ihtiyaçlarına yönelik uygun tedavi yöntemlerini uygular.
4) Bireyin okupasyonel katılımı ve topluma entegrasyonunu etkileyen faktörleri biyopsikososyal model çerçevesinde analiz ederek kişi merkezli müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular.
5) Ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek etik çerçevede mesleki ve akademik faaliyetlerini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktıları dokümante eder.
6) Ergoterapiye yönelik hizmetlerde mesleki sorumluluklarını bilir, etik prensipleri ve kalite standartlarını gözeterek uygular.
7) Güvenilir ve geçerli bilgiye ulaşmada eleştirel ve kritik düşünme becerisini etkin bir şekilde kullanır ve paydaşlarına aktarır.
8) Farklı kültür ve topluluklardaki kişi ve kurumlarla ulusal ve uluslararası düzeyde terapötik iletişim kurar. Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda ekip üyesi ve liderlik rollerini üstlenir.
9) Okupasyonel performansın ve iyilik halinin korunması ve geliştirilmesinde bireyin ve toplumun değerlerini, kültürlerini, inançlarını gözeterek mesleki bilgi ve becerisini etik prensipler çerçevesinde uygular.
10) Meslek yasasını, mesleki hak ve sorumluluklarını bilir. Ergoterapi biliminin geliştirilmesine katkı sağlar ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel tıp bilimi ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları bilir ve sağlığın sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar.
2) Birey ve toplum temelli müdahaleler için, ergoterapiye özgü teori ve modellerin kuramsal temelini ve uygun referans çerçeveleri kapsamında, sistematik ve güvenli değerlendirme ve tedavi yöntemlerini tanımlar.
3) Bireyin günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını arttırmak için farklı performans alanlarındaki rolleri, okupasyonları, görevleri, rutinleri ve ihtiyaçlarına yönelik uygun tedavi yöntemlerini uygular.
4) Bireyin okupasyonel katılımı ve topluma entegrasyonunu etkileyen faktörleri biyopsikososyal model çerçevesinde analiz ederek kişi merkezli müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular.
5) Ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek etik çerçevede mesleki ve akademik faaliyetlerini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktıları dokümante eder. 5
6) Ergoterapiye yönelik hizmetlerde mesleki sorumluluklarını bilir, etik prensipleri ve kalite standartlarını gözeterek uygular. 5
7) Güvenilir ve geçerli bilgiye ulaşmada eleştirel ve kritik düşünme becerisini etkin bir şekilde kullanır ve paydaşlarına aktarır.
8) Farklı kültür ve topluluklardaki kişi ve kurumlarla ulusal ve uluslararası düzeyde terapötik iletişim kurar. Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda ekip üyesi ve liderlik rollerini üstlenir.
9) Okupasyonel performansın ve iyilik halinin korunması ve geliştirilmesinde bireyin ve toplumun değerlerini, kültürlerini, inançlarını gözeterek mesleki bilgi ve becerisini etik prensipler çerçevesinde uygular.
10) Meslek yasasını, mesleki hak ve sorumluluklarını bilir. Ergoterapi biliminin geliştirilmesine katkı sağlar ve meslektaşlarına rol model olur. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Rapor Yazma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 98
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 15
Toplam İş Yükü 165