HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216321008
Ders İsmi: Management in Nursing
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeleri inceleyerek, bunları hemşirelik felsefesi ve ülkemizdeki sağlık hizmetleri yönetimi alanında görülen gereksinimler doğrultusunda değerlendirebilecek, sağlık ekibi içinde bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram ve kuramları doğrultusunda bakım personeline liderlik yapabilmek için gerekli olan bilgi ve becerileri içerir. (Genel Sağlık Sistemi ve Hastanelerin Organizasyon Yapısı-Sağlık Politikaları, Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler-Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu, Organizasyon Teorileri ve İlkeleri, Yönetimle İlgili Kavramlar-Yönetim süreci, Kalite Yönetimi-Kalite İle İlişkili Kavramlar-Kalite Yönetim Süreci-Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Uygulamaları, İletişim- Çatışma Yönetimi-Toplantı ve Zaman Yönetimi, Bakım Ünitesinin Yönetimi-Hasta Sınıflandırma, Sorun Çözme- Karar Verme, Değişim Motivasyon, Güç, Otorite, Etkileme-Hemşirelik ve Liderlik, İnsan

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) "Yönetim ve hemşirelik yönetimine ilişkin temel kavramları tanır. "
2) "Hemşirelik hizmetleri yönetimi felsefesini ve standartlarını kavrar. "
3) "Hemşirelik hizmetleri yönetimini, yönetim bilimi ilke ve kuramlarına göre yorumlar. "
4) "Türkiye ve diğer ülkelerdeki sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin örgütlenmesini ve işleyişini kavrar. "
5) "Yönetici hemşirenin rol ve işlevlerini kavrar. "
6) "Yönetime yardımcı teknikleri kullanır. "
7) "Yönetici hemşire olabilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri ve tutumu kazanma, yönetici olmaya istekli hale gelir. "
8) "Ülkemizde hemşirelik hizmetleri yönetiminde görülen sorunların çözümünde kendilerine düşen rolleri ve sorumlulukları kavrar. "
9) "Hemşirelik hizmetleri personeline liderlik yapabilecek temel bilgiye sahip olur. "
10) "Sağlık hizmetleri yönetiminde esas alınan yasal düzenlemeleri ve hemşirelik mevzuatını kavrayarak, uygulama alanındaki durumu değerlendirir. "
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Genel Sağlık Sistemi ve Hastanelerin Organizasyon Yapısı-Sağlık Politikaları Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
2) "Sağlık ve Hemşirelikle İlgili Yasal Düzenlemeler- Hemşirelik Hizmetlerinin Yönetim ve Organizasyonu " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
3) "Organizasyon Teorileri ve İlkeleri " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
3) "Organizasyon Teorileri ve İlkeleri " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
4) "Yönetimle İlgili Kavramlar-Yönetim süreci " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
5) "Kalite Yönetimi-Kalite İle İlişkili Kavramlar-Kalite Yönetim Süreci-Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite Yönetimi Uygulamaları " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
6) "Hemşire İnsan Gücü Planlama- Hasta Sınıflandırma (Bakım Ünitesinin Yönetimi) " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
7) "Ara sınav " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
8) İletişim, Toplantı ve Zaman Yönetimi Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
9) "Sorun Çözme- Karar Verme, Çatışma Yönetimi " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
10) "Hemşire Görevlendirme Sistemleri-Motivasyon " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
11) "İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yönetimi " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
12) "Performans Değerlendirme " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
13) "Değişim Yönetimi " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
14) "Güç, Otorite, Etkileme- Hemşirelik ve Liderlik " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
15) "Ekip çalışması " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.
16) "Final sınav " Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik(2011)Koçel, T. ( 2015): İşletme Yöneticiliği. 16. Baskı, İstanbul: Beta Basım Yayınevi. Sur, H., Palteki T.(2015). Hastane Yönetimi. Istanbul, Nobel Tıp Yayıncılık.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 5
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 1
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 4
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 4
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 2
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %