ERGOTERAPİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 31,72 |
Ders Kodu: | 5010003115 | ||||||||||
Ders İsmi: | Osmanlı Türkçesi | ||||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | Verilen ödevlerin öğrenciler tarafından zamanında yapılıp derse hazırlıklı gelmeleri şarttır. Bu dersle ilgili öğrenme becerileri ancak yüz yüze eğitimle gerçekleştirilebilir. Bu nedenle derse devam edilmesi zorunluluktur. | ||||||||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. Mustafa ÖZKAT | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER |
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, Osmanlı Türkçesinin kullanıldığı dönemde Arap alfabesi ile yazılmış metinleri okuma ve yazma becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Hafta Konular 1 Osmanlı Türkçesi ve Osmanlı kültürüne giriş. Arap alfabesi, yazı çeşitleri ve özellikleri. 2 Harfler ve harflerin bitişmeleri, transkripsiyon işaretleri 3 Yardımcı harf olarak elif, vav, ye (Arapça ve Farsçada ünlüler) 4 Türkçe kelimelerin imlası (Türkçe kelimelerdeki ünlü ve ünsüzlerin Arap harfleriyle yazımı) 5 Arapça kelimelerin yazımına ait bazı özellikler, Farsça ve Arapça yazım kuralları (metin okuma) 6 Okuma çalışmaları 7 Kelime kök ve eklerinin (yapım, çekim) yazılışı, (metin okuma) 8 ARA SINAV 9 Arapça ve Farsça tamlamalar 10 İsim yapım ve çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) 11 Fiil yapım eklerinin yazılışı (metin okuma) 12 Fiil çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) 13 Arap harfli Osmanlı metinlerini anlama çalışması 14 Okuma çalışmaları 15 Okuma çalışmaları 16 FİNAL SINAVI |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Osmanlı Türkçesi ve Osmanlı kültürüne giriş. Arap alfabesi, yazı çeşitleri ve özellikleri. | Ders notu |
2) | Harfler ve harflerin bitişmeleri, transkripsiyon işaretleri | Ders notu |
3) | Yardımcı harf olarak elif, vav, ye (Arapça ve Farsçada ünlüler) | Ders notu |
4) | Türkçe kelimelerin imlası (Türkçe kelimelerdeki ünlü ve ünsüzlerin Arap harfleriyle yazımı) | Ders notu |
5) | Arapça kelimelerin yazımına ait bazı özellikler, Farsça ve Arapça yazım kuralları (metin okuma) | Ders notu |
6) | Arapça ve Farsça rakamlar, sülâsî mastarlar, ism-i fail, ism-i meful, vâv-ı ma’dule, elif-i maksûre, elif-i memdûde, harf-i tarif | Ders notu |
7) | Kelime kök ve eklerinin (yapım, çekim) yazılışı, (metin okuma) | Ders notu |
8) | Ara sınav | |
9) | Arapça ve Farsça tamlamalar | Ders notu |
10) | İsim yapım ve çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) | Ders notu |
11) | Fiil yapım eklerinin yazılışı (metin okuma) | Ders notu |
12) | Fiil çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) | Ders notu |
13) | Arap harfli Osmanlı metinlerini anlama çalışması | Ders notu |
14) | Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. | Ders notu |
15) | Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. | Ders notu |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Mustafa ÖZKAN-Hatice TÖREN, Osmanlı Türkçesi - I, İstanbul, Akademik Kitaplar, 2014. Yılmaz KURT, Osmanlıca Dersleri - I, Ankara, AkçağYayınları, 2014. * Prof. Dr. Timurtaş Faruk K. Osmanlı Türkçesi Grameri; Eski Yazı ve İmlâ, Arapça, Farsça, Eski Anadolu Türkçesi, 15. Baskı, Alfa Yay., İstanbul, 2015. * Prof. Dr. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi İstanbul, 1997. * Prof. Dr. Mustafa Özkan-Doç. Dr. Enfel Doğan-Doç. Dr. Hatice Tören, Gramer Uygulamalı Osmanlıca Seçme Metinler, Kitabevi, İstanbul, 2014. * Menderes Coşkun, Uygulamalı Osmanlı Türkçesi, Birleşik Dağıtım Kitabevi, İstanbul, 2013. * Şinasi Tekin, Osmanlıca El Kitabı: Osmanlıca Metinlerin Çeviriyazısı ve Tıpkıbasımlar, 2 Cilt, Cambridge, MA.: Harvard University The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, 2002. * Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Grameri – I ve II, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yayınları, Eskişehir 2014. (http://www.evrenselpdf.com/2015/11/osmanl-turkcesi-grameri-1-ders-kitab.html) ve (http://www.evrenselpdf.com/2015/11/osmanl-turkcesi-grameri-2-ders-kitab.html) * Ferit Devellioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara, 2008. * Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî, İstanbul, 1989. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Temel tıp bilimi ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları bilir ve sağlığın sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. | |||||||||
2) Birey ve toplum temelli müdahaleler için, ergoterapiye özgü teori ve modellerin kuramsal temelini ve uygun referans çerçeveleri kapsamında, sistematik ve güvenli değerlendirme ve tedavi yöntemlerini tanımlar. | |||||||||
3) Bireyin günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını arttırmak için farklı performans alanlarındaki rolleri, okupasyonları, görevleri, rutinleri ve ihtiyaçlarına yönelik uygun tedavi yöntemlerini uygular. | |||||||||
4) Bireyin okupasyonel katılımı ve topluma entegrasyonunu etkileyen faktörleri biyopsikososyal model çerçevesinde analiz ederek kişi merkezli müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. | |||||||||
5) Ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek etik çerçevede mesleki ve akademik faaliyetlerini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktıları dokümante eder. | |||||||||
6) Ergoterapiye yönelik hizmetlerde mesleki sorumluluklarını bilir, etik prensipleri ve kalite standartlarını gözeterek uygular. | |||||||||
7) Güvenilir ve geçerli bilgiye ulaşmada eleştirel ve kritik düşünme becerisini etkin bir şekilde kullanır ve paydaşlarına aktarır. | |||||||||
8) Farklı kültür ve topluluklardaki kişi ve kurumlarla ulusal ve uluslararası düzeyde terapötik iletişim kurar. Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda ekip üyesi ve liderlik rollerini üstlenir. | |||||||||
9) Okupasyonel performansın ve iyilik halinin korunması ve geliştirilmesinde bireyin ve toplumun değerlerini, kültürlerini, inançlarını gözeterek mesleki bilgi ve becerisini etik prensipler çerçevesinde uygular. | |||||||||
10) Meslek yasasını, mesleki hak ve sorumluluklarını bilir. Ergoterapi biliminin geliştirilmesine katkı sağlar ve meslektaşlarına rol model olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel tıp bilimi ve ergoterapi alanıyla ilgili temel kavramları bilir ve sağlığın sürdürülmesinde ve geliştirilmesinde ergoterapinin rolünü tanımlar. | |
2) | Birey ve toplum temelli müdahaleler için, ergoterapiye özgü teori ve modellerin kuramsal temelini ve uygun referans çerçeveleri kapsamında, sistematik ve güvenli değerlendirme ve tedavi yöntemlerini tanımlar. | |
3) | Bireyin günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlığını arttırmak için farklı performans alanlarındaki rolleri, okupasyonları, görevleri, rutinleri ve ihtiyaçlarına yönelik uygun tedavi yöntemlerini uygular. | |
4) | Bireyin okupasyonel katılımı ve topluma entegrasyonunu etkileyen faktörleri biyopsikososyal model çerçevesinde analiz ederek kişi merkezli müdahale ve koruyucu yaklaşımları planlar ve uygular. | |
5) | Ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek etik çerçevede mesleki ve akademik faaliyetlerini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktıları dokümante eder. | |
6) | Ergoterapiye yönelik hizmetlerde mesleki sorumluluklarını bilir, etik prensipleri ve kalite standartlarını gözeterek uygular. | |
7) | Güvenilir ve geçerli bilgiye ulaşmada eleştirel ve kritik düşünme becerisini etkin bir şekilde kullanır ve paydaşlarına aktarır. | |
8) | Farklı kültür ve topluluklardaki kişi ve kurumlarla ulusal ve uluslararası düzeyde terapötik iletişim kurar. Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda ekip üyesi ve liderlik rollerini üstlenir. | 3 |
9) | Okupasyonel performansın ve iyilik halinin korunması ve geliştirilmesinde bireyin ve toplumun değerlerini, kültürlerini, inançlarını gözeterek mesleki bilgi ve becerisini etik prensipler çerçevesinde uygular. | |
10) | Meslek yasasını, mesleki hak ve sorumluluklarını bilir. Ergoterapi biliminin geliştirilmesine katkı sağlar ve meslektaşlarına rol model olur. |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 88 |