ERGOTERAPİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1214221004
Ders İsmi: Nörolojik Hastalıklarda Ergoterapi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Aybüke ERSİN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Zeynep ÇORAKCI YAZICIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nörolojik hastalıklara bağlı kas iskelet sistemi fonksiyonlarında eksikliklere neden olan sorunları tanımlamak, ortaya çıkan klinik belirtileri özetlemek, bu tür problemlere yönelik ergoterapi müdahalelerini planlamak ve uygulamak için bilgi ve yetkinliği artırmak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında nörolojik hastalıkların özellikleri ile yaralanma ve hastalık mekanizmaları, hastalıkların performans ve katılıma etkisi, nörolojik hastalıklara/ bozukluklara bağlı problemlere yönelik ergoterapi prensipleri ve uygulamaları ve olgu çalışmaları işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Nörolojik hastalıklara bağlı yaralanma nedeniyle ortaya çıkan problemleri ve hastalık/ bozukluk mekanizmalarını açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bireyin nörolojik hastalıklara bağlı okupasyonel performansını iyileştirmeye yönelik uygun ergoterapi değerlendirme ve yaklaşımlarına karar verir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Nörolojik hastalıklar sonrası bireylerin okupasyonel performansını ve katılım problemlerini tanımlar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Nörolojik hastalıklara özgü okupasyonel yetersizlikler konusunda güncel bilgileri etkin bir şekilde araştırır ve öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Nörolojik hastalıklarda ergoterapi uygulamalarını açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Nörolojik hastalıklara bağlı fonksiyon yetersizliği olan bireylere uygun ergoterapi model, değerlendirme ve müdahalesini belirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nörolojik Rehabilitasyon ve Ergoterapi -
2) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Demans Bozuklukları -
3) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Parkinson Hastalığı -
4) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Multipl Skleroz -
5) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Motor Nöron Hastalıkları -
6) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Travmatik Beyin Yaralanmaları -
7) Olgu Çalışması -
8) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Hemipleji -
9) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Hemipleji -
10) Nörolojik Hastalıklar ve Yaralanmaların İncelenmesi- Spinal Kord Yaralanmaları -
11) Nörolojik Rehabilitasyonda Güncel Yaklaşımlar- 1 -
12) Nörolojik Rehabilitasyonda Güncel Yaklaşımlar- 2 -
13) Nörolojik Rehabilitasyonda Güncel Yaklaşımlar- 3 -
14) Olgu Çalışması -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: 1. Bear, Mark, Barry Connors, and Michael A. Paradiso. Neuroscience: exploring the brain, enhanced edition: exploring the brain. Jones & Bartlett Learning, 2020.
2. Radomski, Mary Vining, and Catherine A. Trombly Latham, eds. Occupational therapy for physical dysfunction. Lippincott Williams & Wilkins, 2008.
3. Schell, Barbara A., et al. Willard and Spackman's occupational therapy. Lippincott Williams & Wilkins, 2013.
4. World Federation of Occupational Therapists (WFOT) web sitesi.
5. American Occupational Therapy Association (AOTA) web sitesi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir.
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür.
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar.
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür.
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar.
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar.
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır.
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar.
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur.
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar.
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir.
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir.
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ergoterapi alanındaki değerlendirme ve müdahaleler için gerekli temel tıbbi bilgiye sahiptir. 5
2) Kişinin ihtiyaçlarını biyopsikososyal olarak değerlendirir, ergoterapi müdahalelerini planlar ve yürütür. 5
3) Kişinin, beceri ve olanakları dahilinde, yaşam aktivitelerinde en bağımsız düzeye ulaşması için ergoterapi uygulamaları yapar. 5
4) Mesleki uygulamalarını etik çerçevede yürütür. 5
5) Kişinin bağımsızlığı için gerekli ev, iş ve sosyal çevre düzenlemeleri yapar. 3
6) Kişiyi, kişi merkezli olarak değerlendirir ve müdahalelerini bu doğrultuda planlar. 5
7) Kişinin iş yaşamına ve sosyal yaşama adaptasyonu ile ilgili engelleri ortadan kaldırmaya yönelik çalışır. 4
8) Multisipliner ekiple uyum içinde çalışır ve ergoterapi alanı ile ilgili uygumaları yapar. 5
9) Ergoterapi ile ilgili bilimsel gelişmeleri takip eder, bilgilerini sürekli günceller ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 4
10) Kişi, topluluk ve paydaşlarla iş birliği yaparak toplumsal düzenlemelere katkıda bulunur. 2
11) Kişilerin fiziksel, sosyal, kültürel ve ekonomik farklılıklarına saygı duyar. 5
12) Mesleki bilimsel ve sosyal toplantılara katılır, ergoterapi mesleğinin gelişmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. 3
13) Ergoterapi alanı ile ilgili proje geliştirme ve yürütme becerisine sahiptir. 3
14) Bilimsel yayınları takip edebilecek düzeyde İngilizce bilir. 4
15) Ergoterapist olarak yürüttüğü tüm tedavi ve çalışmalarının sorumluluğunu üstlenir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Uygulama 13 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 67