EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002025
Ders İsmi: Laktasyonda Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Laktasyon süreci ve bu süreçte kullanılan tamamlayıcı yöntemler hakkında bilgi, beceri kazanmak.
Dersin İçeriği: Bu dersin ana amacı, anne sütü ve öneminin, laktasyon fizyolojisinin, emzirmenin başlatılması ve sürdürülmesinin, emzirmeyi etkileyen faktörlerin ve laktasyon sürecindeki tamamlayıcı uygulamaların öğrenilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Anne sütünün önemini açıklar.
2) Laktasyon fizyolojisi açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Süt sağma tekniklerini belirtir, gebeye uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Emzirme danışmanlığında ebenin rolünü biiir ve uygular.
Öğrenme Yetkinliği
1) Laktasyonda uygulanan tamamlayıcı yönlemleri bilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Emzirme danışmanlığında kullanılan tamamlayıcı yöntemleri bilir ve uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Emzirme ve anne sütünün önemi, Dünya'da ve Türkiye'de emzirme durumu Güngör Satılmış, Sarı E. (2023) Emzirme destekleyici ve Tamalayıcı uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi
2) Geleneksel, Tamamlayıcı ve bütüncül Tıp Uygulamaları Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.
3) Anne sütünü desteklemede tamamlayıcı beslenenme Galaktogoglar, Fitoterapi ve Homeopati uygulamaları Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.
4) Anne sütünün artırılmasında masaj ve sıcak uygulama Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.
5) Emzirmenin desteklenmesinde bebek masajı ve yenidoğan ile ilgili uygulamalar Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.
6) Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.
6) Meme bakımı ve meme sorunlarında tamamlayıcı bakım uygulamaları
7) Emzirme ve müzikterapi
8) Emzirme ve aromaterapi
9) Emzirmede Akupunktur ve Akupresür
10) Emzirme ve refleksoloji
11) Emzirme ve mindfulnes
12) Emzirme ve yoga
13) Hipnoemzirme
14) Emziren annelere eş desteği
15) Toplum içinde emzirme, emzirmeyi destekleyen web uygulamaları
16) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.
Diğer Kaynaklar: Güngör Satılmış, İ. Sarı, E. (2023) Emzirme Destekleyici Ve Tamamlayıcı Uygulamalar, İstanbul Tıp Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Final Pratik 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 2 4
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 9