EBELİK (YL) (TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3014002021
Ders İsmi: Perinatal Bakım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Anabilim Dalı/Lisansüstü Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Uluslararası sosyal, etik konular ve politikalar bağlamda üreme ve maternal sağlık politikaları, kanıt temelli uygulamalar ve araştırma metodları hakkında bilgi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Bu ders; Perinatolojiye giriş,Perinatolojide danışmanlık,Perinatal hasta güvenliği,Perinatal bakım yaklaşımı,Ülkemizde temel perinatolojik sorunlar,Dünyada temel perinatolojik sorunlar,Perinatolojide kanıt temelli uygulamalar,Perinatolojide erken ve etkili bakım,Anne-baba-bebek bağlanma süreci,Perinatal hizmet sunumunda etik yaklaşımlar,Doğum korkusu ve sezaryen oranlarına etkisi,Anne isteği ile sezaryen ve etik,Dönem sonu değerlendirme; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar olan süreçte ebelik bakımını planlayabilmesi
2) Gebelik ve doğumla ilgili kadının doğasını etkileyebilecek sağlık yaklaşımlarını eleştirebilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Türkiye ve dünyada sezaryene yönelik yaklaşımları karşılaştırabilmesi
2) Sezaryen sonrası vajinal doğumu politikalar ve kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Perinatal bakım yaklaşımı 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
2) Anne-baba-bebek bağlanma süreci 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
3) Perinatal dönemde danışmanlık 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
4) Perinatal dönem kanıt temelli uygulamalar 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
5) Perinatal dönem erken ve etkili bakım 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
6) Perinatal hizmet sunumunda etik yaklaşımlar 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
7) Doğum korkusu ve sezaryen oranlarına etkisi 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
8) Anne isteği ile sezaryen ve etik 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
9) Perinatal dönem tarama testleri 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
10) Perinatal dönem beslenme ve egzersizin önemi 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
11) Perinatal Dönem Ebelik Yaklaşımları 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
12) Perinatal Dönem Ebelik Bakımı Vaka Sunumu 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009. 3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal) 4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004) 5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.), 6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği,
2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009.
3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal)
4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004)
5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.),
6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)
Diğer Kaynaklar: 1. Taşkın, L.: Doğum Ve Kadın Sağlığı Hemşireliği,
2. Baskı, Sistem Ofset, Ankara, 2009.
3. Entre Nous European Magazine for Sexual and Reproductive Health (Journal) Population Reports (Journal)
4. Katzung, B. G., “Basic & Clinical Pharmacology”, McGraw-Hill, (2004)
5. Pernoll M.L., (Çeviri editörü: Saraçoğlu F.),
6. Scott J.R., (Çeviri editörü: Erez S), “Danforth Obstetrik ve Jinekoloji”, 7. baskı, Yüce Yayım A.Ş., (1999)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik uygulamalarını mesleki yeterlilik, etik ilke ve standartlar ile kanıta dayalı güncel bilgiler doğrultusunda gerçekleştirebilir.
2) Ebelik süreci kapsamında belirlenen gereksinimler çerçevesinde ebelik bakımını uygular.
3) Ebelik hizmet sunumunda, birey, aile ve toplumun kültürel özellikleriyle birlikte bütüncül yaklaşımla değerlendirebilir.
4) Birey, aile ve toplumun sağlık alanı ile ilgili eğitim gereksinimini belirleyebilir.
5) Belirlenen gereksinime uygun eğitim planı hazırlayabilir.
6) Planlanan eğitimi uygulayabilir, sonuçlarını değerlendirebilir.
7) Bağımsız olarak araştırma planlayıp uygulayabilir, elde ettiği sonuçları değerlendirebilir ve insanlığın yararına sunabilir.
8) Ebelikle ilgili yönetim-idari görevlerinde çalışabilir.
9) Ebelik alanında faaliyetleri bulunan ulusal / uluslararası mesleki örgütler, sivil toplum kuruluşları ve kurumlar ile işbirliği geliştirir.
10) Sağlık ekibi içerisinde multidisipliner yaklaşımlarla ebelik bakımını yapabilir.
11) Ulusal düzeyde sağlık, ebelik hizmet ve politikalarının geliştirilmesi için ARGE çalışmaları yürütür ve projelere katılır.
12) Holistik bakış açısıyla anne ve çocuk sağlığını korumak ve geliştirmek için çalışır.
13) Ebelik alanındaki bilimsel araştırmaları eleştirel bakış açısıyla yorumlayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60