HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002019
Ders İsmi: Interpersonal Violence and Its Management
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Hülya BİLGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencinin bireysel ve toplumsal düzeyde her türlü şiddetin oluşumu, sonuçları, mağdur/saldırgan ile çalışma ve önleme konularında bilgi ve farkındalık kazanmasını ve böylece şiddet yönetimi becerisi kazanmasını amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencinin bireysel ve toplumsal düzeyde her türlü şiddetin oluşumu, sonuçları, mağdur/saldırgan ile çalışması ve önlenmesi konusunda bilgi ve farkındalık kazanmasını ve böylece kişilerarası şiddetin etkin yönetiminin gerekliliğini eleştirmesini içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler kişilerarası şiddetin oluşumunu özetler.
2) Öğrenciler kişilerarası şiddetin etkili yönetimini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrenciler kişilerarası şiddetin doğasını ve türlerini tanımlar.
2) Öğrenciler kişilerarası şiddetin sonuçlarını ve yasal süreçleri ayırt eder.
3) Öğrenciler, kişilerarası şiddet mağdurları/saldırganlarıyla çalışmayı tanımlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler kişilerarası şiddetin önlenmesi gerekliliğini ve öğrenci sorumluluklarını eleştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010).
2) Kişilerarası şiddetin arka planı. World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health
3) Kişilerarası şiddetin etiyolojisi. World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health
4) Kişilerarası şiddetin etiyolojisi. Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160
5) Film gösterimi ve tartışma -
6) ARA SINAV HAFTASI Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43 Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117. Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010). "Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. " "Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20. " Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health
7) Kişilerarası şiddetin yaşam-i hayattaki görünümleri-I: Çocuklara ve gençlere yönelik şiddet. World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health
8) Kişilerarası şiddetin Yaşamdaki Görünümleri- II: Partner şiddeti. World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health
9) Kişilerarası Şiddetin Hayattaki Görünümleri-III: Yaşlılara ve dezavantajlı gruplara yönelik şiddet Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160
10) Kişilerarası Şiddetin Hayattaki Görünümleri-IV: İşyerlerinde ve Sağlık Ortamlarında Şiddet Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503.
11) Kişilerarası şiddet yönetimi-I: Bireysel düzey ve sağlık çalışanlarının sorumlulukları Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13.
12) Kişilerarası şiddet yönetimi-II: Toplumsal düzey World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health
13) Ders değerlendirmesi Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90.
14) Final Haftası Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43 Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117. Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010). "Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. " "Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20. " Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43
Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117.
Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90.
Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report
Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503.
International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010).
International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010).
Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13.
Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20.
Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160
World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health.
Diğer Kaynaklar: Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43
Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117.
Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90.
Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report
Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503.
International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010).
International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010).
Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13.
Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20.
Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160
World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

6

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 2 8 16
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76