HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1216002019 | ||||||||
Ders İsmi: | Interpersonal Violence and Its Management | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Department Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Hülya BİLGİN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencinin bireysel ve toplumsal düzeyde her türlü şiddetin oluşumu, sonuçları, mağdur/saldırgan ile çalışma ve önleme konularında bilgi ve farkındalık kazanmasını ve böylece şiddet yönetimi becerisi kazanmasını amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, öğrencinin bireysel ve toplumsal düzeyde her türlü şiddetin oluşumu, sonuçları, mağdur/saldırgan ile çalışması ve önlenmesi konusunda bilgi ve farkındalık kazanmasını ve böylece kişilerarası şiddetin etkin yönetiminin gerekliliğini eleştirmesini içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı. | International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). |
2) | Kişilerarası şiddetin arka planı. | World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
3) | Kişilerarası şiddetin etiyolojisi. | World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
4) | Kişilerarası şiddetin etiyolojisi. | Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 |
5) | Film gösterimi ve tartışma | - |
6) | ARA SINAV HAFTASI | Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43 Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117. Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010). "Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. " "Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20. " Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
7) | Kişilerarası şiddetin yaşam-i hayattaki görünümleri-I: Çocuklara ve gençlere yönelik şiddet. | World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
8) | Kişilerarası şiddetin Yaşamdaki Görünümleri- II: Partner şiddeti. | World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
9) | Kişilerarası Şiddetin Hayattaki Görünümleri-III: Yaşlılara ve dezavantajlı gruplara yönelik şiddet | Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 |
10) | Kişilerarası Şiddetin Hayattaki Görünümleri-IV: İşyerlerinde ve Sağlık Ortamlarında Şiddet | Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. |
11) | Kişilerarası şiddet yönetimi-I: Bireysel düzey ve sağlık çalışanlarının sorumlulukları | Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. |
12) | Kişilerarası şiddet yönetimi-II: Toplumsal düzey | World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
13) | Ders değerlendirmesi | Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. |
14) | Final Haftası | Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43 Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117. Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010). "Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. " "Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20. " Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health |
Ders Notları / Kitaplar: | Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43 Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117. Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010). Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20. Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health. |
Diğer Kaynaklar: | Beech B., Leather P (2006). Workplace violence in the health care sector: A review of staff training and integration of training evaluation models, Aggression and Violent Behavior 11: 27– 43 Abderhalden C., Needham I., Friedli T.K., et al. (2002) Perception of aggression among psychiatric nurses in Switzerland. Acta Psychiatrica Scandinaviza 106 (Suppl. 412), 110-117. Bilgin H. & Buzlu S. (2006) A study of psychiatric nurses’ beliefs and attitudes about work safety and assaults in Turkey. Issues in Mental Health Nursing 27, 75–90. Di Martino V. (2002) Working paper of the joint ILO/ICN/WHO/PSI programme on workplace violence in The Health Sector. Country Case Studies: Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand and An Additional Australian Study – Synthesis Report Ferns T. & Meerabeau L. (2008) Verbal abuse experienced by nursing students. Journal of Advanced Nursing 61, 436-444. Gerberich S.g., Church T.R., McGovern P.M., et al. (2004) An epidemiological study of the magnitude and consequences of work related violence: the Minnesota Nurses' Study. Occupational and Environmental Medicine 61, 495–503. International Council of Nurses (2007) Guidelines on Coping with Violence in the Workplace. ICN, Geneva. Available at: http://www.icn.ch/ guide_violence.pdf (accessed July 2010). International Labour Office (2005) Framework Guidelines for Addressing Workplace Violence in the Health Sector and the Training Manual, Geneva. International Labour Office; International Council of Nurses; World Health Organization; Public Services International. Available at: http://www.ilo.org/public/english/ dialogue/sector/publ/health/manual.pdf (accessed August 2010). Jansen G.J., Dassen T.W.N. & GrootJebbink G. (2005) Staff attitudes towards aggression in health care: a review of the literature. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 12, 3–13. Jackson D., Clare J. & Mannix J. (2002) Who would want to be a nurse? Violence in the workplace- a factor in recruitment and retention. Journal of Nursing Management 10, 13–20. Cooper C., Selwood A., Lıvıngston G. (2008). The prevalence of elder abuse and neglect: a systematic review age and ageing 37: 151–160 World Health Organization (WHO) (2004) Preventing violence. A guide to implementing the recommendations of the World report on violence and health. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
2 |
6 |
5 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||||||
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. | ||||||||||||||
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. | ||||||||||||||
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. | ||||||||||||||
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||||||||||
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||||||
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. | ||||||||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. | ||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | ||||||||||||||
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||||||
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||||||
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. | ||||||||||||||
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. | ||||||||||||||
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. | ||||||||||||||
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | |
2) | Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. | |
3) | Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. | |
4) | Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. | |
5) | Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. | |
6) | Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
7) | İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | |
10) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
11) | Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. | |
12) | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. | |
13) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. | |
14) | Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. | |
15) | Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 76 |