HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216002003
Ders İsmi: Forensic Nursing
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere özellikle acil olgular başta olmak üzere tüm tıbbi olgularda, genel sağlık bilgilerinin yanı sıra, adli değerlendirmeleri de yapabilme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Adli tıbbın ve adli hemşireliğin tarihsel süreci,amacı, deliler ve sınıflandırılması, adli yaralar ve sınıflandırması, adli olgularda uyuşturucu ve alkol kullanımının etkileri, çocuk istismarı , adli hemşirelik uygulamaları, TCK 456, 457, 458, 459. maddelerin konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Adli hemşirelik uygulamalarına rehberlik eden bakım ve standartların tarihsel ve teorik gelişimini analiz eder.
2) Adli hemşirelik uygulamalarına rehberlik eden yasaları sentez eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Adli olaylarda ekip çalışmasına katılır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tıbbi vakaların adli boyutları konusunda hekimle eş güdüm içinde olmayı sağlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hemşirelik bakımının uygulandığı tüm alanlarda adli hemşireliğin ilkelerinin kullanılabilirliğini değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Adli bilimlere genel bakış Okuma-araştırma
2) Adli tıbbın tarihçesi Okuma-araştırma
3) Adli hemşirelik tarihçesi ve amacı Okuma-araştırma
4) Deliller ve sınıflandırılması Okuma-araştırma
5) Adli olguların orjinlere göre ayrımı Okuma-araştırma
6) Adli yaralar ve sınıflandırılması, kısımları Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Ateş mesafeleri Okuma-araştırma
9) Ateşli silahlarla oluşan yaralar Okuma-araştırma
10) Adli olgularda alkol ile uyuşturucu ve uyuşturucu maddenin rolü Okuma-araştırma
11) Çocuk istismarı ve sınıflandırılması Okuma-araştırma
12) Cinsel suçlar ve bu mağdurların muayenesinde hemşirenin rolü Okuma-araştırma
13) Adli hemşirelik uygulamaları Okuma-araştırma
14) Yaralanma sonucu kişide meydana gelen hasarın derecesinin tespiti (muessir fiiller) Okuma-araştırma
15) TCK 456, 457, 458, 459. maddeleri ve bu maddelerin, kavramların açıklanması Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Adli Tıp Cilt 1, Cilt 2, Cilt 3, Ed: Prof. Dr. Zeki SOSYAL, Prof. Dr. Canser ÇAKALER.
2.Eşiyok, B., Hancı, İ. H., Özdemir, Ç., Yelken, N., & Zeyfeoğlu, Y. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13(5), 169-171.
3.ÇEVİK, S. A., & BAŞER, M. (2012). ADLİ HEMŞİRELİK VE ÇALIŞMA ALANLARI. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 143-152.
4.PINAR, R., & BAHAR, M. T. (2011). Acil Servis Hizmetleri ve Adli Hemşirelik. Turkiye Klinikleri Hemsirelik Bilimleri, 3(1).
Diğer Kaynaklar: 1.İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Adli Tıp Cilt 1, Cilt 2, Cilt 3, Ed: Prof. Dr. Zeki SOSYAL, Prof. Dr. Canser ÇAKALER.
2.Eşiyok, B., Hancı, İ. H., Özdemir, Ç., Yelken, N., & Zeyfeoğlu, Y. (2004). Adli hemşirelik. Sted, 13(5), 169-171.
3.ÇEVİK, S. A., & BAŞER, M. (2012). ADLİ HEMŞİRELİK VE ÇALIŞMA ALANLARI. Sağlık Bilimleri Dergisi, 21(2), 143-152.
4.PINAR, R., & BAHAR, M. T. (2011). Acil Servis Hizmetleri ve Adli Hemşirelik. Turkiye Klinikleri Hemsirelik Bilimleri, 3(1).

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul Sınavı 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 12 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80