HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216321004
Ders İsmi: Mental Health and Psychiatric Nursing
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 12 10 13
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Hülya BİLGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere; ruh sağlığı ve hemşireliğinin ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda sağlıklı bireylerin ruh sağlığını geliştirme ve koruma, ruh sağlığı bozulmuş bireylere ve ailelerine biyopsikososyal ihtiyaçlarına yönelik bakım, danışmanlık, rehabilitasyon ve psikolojik desteği sağlama ve olumlu kişilerarası ilişkiler geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişimi, temel kavramlar, kişilik gelişimi, gelişim dönemleri, savunma mekanizmaları, psikiyatrik ekoller, ruh sağlığı ve bozukluğunun tanımlanması, toplum ruh sağlığı, fiziksel durumları etkileyen pskolojik faktörler, psikosomatik hastalıklar, Konsültasyon liyezon psikiyatri, özel durumlarda iletişim, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar, duygu-durum bozuklukları, kişilik bozuklukları, anksiyete, Somatoform ve dissosiyatif bozukluklar, acil psikiyatri, alkol ve madde bağımlılığı, çocuk ruh sağlığı, organik ruhsal bozukluklar, uyku bozuklukları, yeme bozuklukları, cinsel işlev bozuklukları, psikiyatride tedavi konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ruhsal bozuklukları olan bireyler ve aileleriyle çalışırken kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ruhsal sağlığı bozulmuş bireylerle iletişim sürecini yapılandırır.
2) Ruh sağlığı ekibinin diğer üyeleriyle ve hasta yakınlarıyla profesyonel iletişim ve işbirliği sağlar.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ruh sağlığı bozulmuş olan bireylere hemşirelik süreci doğrultusunda bütüncül yaklaşımla bakım verir.
2) Ruhsal bozuklukları olan bireylerle çalışırken hasta hakları ve etik ilkelere uygun davranır.
3) Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi ve işlevleri doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de psikiyatri hemşireliği eğitimi ve uygulamalarını karşılaştırır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ruh sağlığı bozulmuş olan bireylerin tedavisini uygulayabilme ve yan etkilerini takip eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikiyatrinin Tarihçesi, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tarihçesi, Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, İnançları, Kavramsal Çerçevesi Okuma-araştırma
2) Psikiyatrik Bozuklukların Tanı Sınıflaması, Etkileyen Faktörler, Ruhsal Olarak Sağlıklı Birey Ruh Sağlığı Bozulmuş Bireyin Özellikleri Okuma-araştırma
3) Psikiyatri Hastalarıyla İletişim, Hasta Hemşire İletişiminin Amaçları,Hasta ile İletişim Teknikleri, İletişimde Dikkat Edilecek Noktalar, Terapötik İletişim Okuma-araştırma
4) Psikiyatri Hastalarında Görülen Semptomlar, öğrenci sunumu, vaka sunumu Okuma-araştırma
5) Psikiyatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar Okuma-araştırma
6) Psikiyatride Tedaviler Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
9) Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
10) Şizofreni ve Paranoid Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
11) Somatoform Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
12) Psikoaktif Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
13) Duygulanım Bozuklukları ve Hemşirelik yaklaşımı Okuma-araştırma
14) Bebeklik, Çocukluk ve Adölesan Dönemlerinde Görülen Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
15) Deliryum, demans, amnestik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Arkan B, Üstün B. Elektrokonvülsif Tedavi’de (Ekt) Hemşirelik Uygulamaları. C.Ü. Hemşirelik Dergisi 2008, 12(3) .
Çam O. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı: İstanbul Medikal Yayıncılık, 2014:900-1100
Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı Ankara 2014; 500-551
Diğer Kaynaklar: Arkan B, Üstün B. Elektrokonvülsif Tedavi’de (Ekt) Hemşirelik Uygulamaları. C.Ü. Hemşirelik Dergisi 2008, 12(3) .
Çam O. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı: İstanbul Medikal Yayıncılık, 2014:900-1100
Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı Ankara 2014; 500-551

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

6

7

3

5

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 4
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 4
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 3
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 4
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 5
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 5
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 4
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 3
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 3
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 4
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14 196
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 368