Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere; ruh sağlığı ve hemşireliğinin ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda sağlıklı bireylerin ruh sağlığını geliştirme ve koruma, ruh sağlığı bozulmuş bireylere ve ailelerine biyopsikososyal ihtiyaçlarına yönelik bakım, danışmanlık, rehabilitasyon ve psikolojik desteği sağlama ve olumlu kişilerarası ilişkiler geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişimi, temel kavramlar, kişilik gelişimi, gelişim dönemleri, savunma mekanizmaları, psikiyatrik ekoller, ruh sağlığı ve bozukluğunun tanımlanması, toplum ruh sağlığı, fiziksel durumları etkileyen pskolojik faktörler, psikosomatik hastalıklar, Konsültasyon liyezon psikiyatri, özel durumlarda iletişim, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar, duygu-durum bozuklukları, kişilik bozuklukları, anksiyete, Somatoform ve dissosiyatif bozukluklar, acil psikiyatri, alkol ve madde bağımlılığı, çocuk ruh sağlığı, organik ruhsal bozukluklar, uyku bozuklukları, yeme bozuklukları, cinsel işlev bozuklukları, psikiyatride tedavi konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Psikiyatrinin Tarihçesi, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tarihçesi, Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, İnançları, Kavramsal Çerçevesi |
Okuma-araştırma |
2) |
Psikiyatrik Bozuklukların Tanı Sınıflaması, Etkileyen Faktörler, Ruhsal Olarak Sağlıklı Birey Ruh Sağlığı Bozulmuş Bireyin Özellikleri |
Okuma-araştırma |
3) |
Psikiyatri Hastalarıyla İletişim, Hasta Hemşire İletişiminin Amaçları,Hasta ile İletişim Teknikleri, İletişimde Dikkat Edilecek Noktalar, Terapötik İletişim |
Okuma-araştırma |
4) |
Psikiyatri Hastalarında Görülen Semptomlar, öğrenci sunumu, vaka sunumu |
Okuma-araştırma |
5) |
Psikiyatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar |
Okuma-araştırma |
6) |
Psikiyatride Tedaviler |
Okuma-araştırma |
7) |
Ara sınav |
Okuma-araştırma |
8) |
Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
9) |
Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
10) |
Şizofreni ve Paranoid Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
11) |
Somatoform Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
12) |
Psikoaktif Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
13) |
Duygulanım Bozuklukları ve Hemşirelik yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
14) |
Bebeklik, Çocukluk ve Adölesan Dönemlerinde Görülen Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
15) |
Deliryum, demans, amnestik bozukluklar ve hemşirelik yaklaşımı |
Okuma-araştırma |
16) |
Final sınavı |
Okuma-araştırma |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. |
5 |
2) |
Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. |
4 |
3) |
Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. |
4 |
4) |
Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. |
3 |
5) |
Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. |
4 |
6) |
Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. |
5 |
7) |
İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. |
4 |
8) |
Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. |
5 |
9) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. |
5 |
10) |
Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. |
5 |
11) |
Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. |
4 |
12) |
Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. |
3 |
13) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. |
3 |
14) |
Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. |
4 |
15) |
Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. |
4 |