HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216121008
Ders İsmi: Pharmacology
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sema KETENCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere ilaçların sınıflaması, etki mekanizması, yan etkileri ve farmakolojinin hastalıklarla olan ilişkisine yönelik bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Farmakolojiye giriş ve temel kavramlar, Farmakokinetik, Farmakodinamik, İlaç şekilleri, Uygulama yolları, Solusyon hazırlama, Otonom sinir sistemine giriş, Kolinerjik sistem ve ilaçları, Adrenerjik sinir sistemi ve ilaçları, Kardiyovasküler sistem ilaçları, (Kalp Glikozidleri, Antiaritmikler, Diüretikler, Antibiyotikler, Dezenfektanlar, Santral sinir sistemine giriş, Sedatif ve Hipnotik İlaçlar, Alkol, Anestezik ajanlar, kas gevşeticiler, NSAI, Gebelik, emzirme ve yaşlılık döneminde ilaç kullanımı, Endokrin sistem farmakolojisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farmakoloji ve toksikolojide temel kavramlarla tanışır.
2) İlaçların hangi mekanizmaları etkileyerek biyolojik cevapları değiştirdiklerini değerlendirir.
3) Organ sistemlerinde etkili ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini ve bu ilaçların yan etkilerini değerlendirir.
4) Bu alandaki bilgisiyle sağlık ekibi içerisinde etkin bir şekilde yer alır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye Giriş ve temel kavramlar: Farmakoloji nedir? İlaç nedir? İlaç sınıflaması İlaçların etki mekanizmaları Okuma-araştırma
2) Farmakokinetik İlaç şekilleri ve uygulama yolları İlaç emilim ve dağılımını etkileyen faktörler İlaç metabolizması ve metabolizmayı etkileyen faktörler İlaçların atılımı Okuma-araştırma
3) Farmakodinamik Reseptor ve ilaç reseptör ilişkisi Okuma-araştırma
4) Solusyon hazırlama, Ölçü birimleri Okuma-araştırma
5) Otonom sinir sistemine giriş Okuma-araştırma
6) Parasempatik sistem ve ilaçları.Parasempatomimetikler, Parasempatolitikler Okuma-araştırma
7) Ara sınav Okuma-araştırma
8) Sempatik sistem, Sempatomimetik ve sempatolitik ilaçlar Okuma-araştırma
9) Kardiyovasküler sistemde kullanılan ilaçlar Okuma-araştırma
10) Antibiyotikler ve antiseptik ajanlar Okuma-araştırma
11) Santral sinir sitemine giriş Okuma-araştırma
12) Kas gevşeticileri ve NSAİİ’lar Okuma-araştırma
13) Hamilelik, emzirme ve yaşlılıkta ilaç kullanımı Okuma-araştırma
14) Endokrin sitem farmakolojisi, Hipotalamik ve pitüiter hormonlar Pankretaik hormonlar ve antidiyabetik ajanlar Tiroid ve antitiroid ilaçlar Okuma-araştırma
15) Genel tekrar Okuma-araştırma
16) Final sınavı Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Editör: Oğuz Kayaalp) Cilt 1 ve Cilt 2. Ankara : Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 2012 : 13. basım
Farmakoloji : Lippincott’ s Illustrated Reviews / Mary J. Mycek, Ed.; Richard A. Harvey, Pamela C. Champe ; Çev. Ed.; Filiz Onat...[ve ark.] İstanbul Nobel Tıp Kitabevi, 2009 : 3. bs.
Diğer Kaynaklar: Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (Editör: Oğuz Kayaalp) Cilt 1 ve Cilt 2. Ankara : Pelikan Tıp ve Teknik Kitapçılık, 2012 : 13. basım
Farmakoloji : Lippincott’ s Illustrated Reviews / Mary J. Mycek, Ed.; Richard A. Harvey, Pamela C. Champe ; Çev. Ed.; Filiz Onat...[ve ark.] İstanbul Nobel Tıp Kitabevi, 2009 : 3. bs.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88