HEMŞİRELİK (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1216121002
Ders İsmi: Fundamentals of Nursing
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 12 10 12
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. H. Şeyda ÖZCAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Zehra AYDIN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencinin sağlığı iyileştirmek, hastalıkları korumak ve iyileştirmek için birey, aile ve toplumun inisiyatif almasını sağlayacak bilişsel, duyuşsal, psikomotor becerileri kazanmasını ve geliştirmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde yer alan yaşam modelini temel alan hemşirelik modeli doğrultusunda; yaşam belirtileri, hasta hareketliliği ve vücut mekaniği, hasta kabulü ve taburculuğu, sıcak ve soğuk uygulamaları, kişisel hijyen ve kişisel bakım uygulamaları, asepsi, ilaç uygulamaları, boşaltım, solunum ve üriner sistem uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hastane ortamında kişiler arası iletişimin önemini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlıklı/hasta bireyin bakımında hemşirelik sürecini etkin bir şekilde uygular.
2) Tıbbi ve cerrahi asepsi tekniklerini kullanarak enfeksiyonu önlemeye yönelik hemşirelik girişimlerini uygular.
3) Oral, parenteral ve lokal ilaç uygulamalarını 10 doğru ilkeye göre uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sıcak ve soğuk uygulama yapar.
2) Solunum sisteminde tanı ve tedavi uygulamasında tekniğine uygun hemşirelik girişimlerini uygular.
3) Sindirim sistemi uygulamalarında tekniğine uygun hemşirelik girişimlerini uygular.
4) Üriner sistem uygulamalarında tekniğe uygun hemşirelik girişimlerini uygular.
5) Hastanın yaşam bulgularını doğru değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Hastayı hareket ve vücut mekaniğine uygun hareket ettirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition.
2) İletişim Süreci, Hemşire-Hasta İletişimi, Kültürel Farklılıklar, Beden İmgesi, Benlik Saygısı LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition.
3) Güvenli Ortam Unsurları, Sağlıklı Hastane Ortamı, Fiziki Ortamın Düzenlenmesi, Hasta Kabul ve Taburculuk Hazel B. M. H. (1995) Potter and Perry's Foundations in Nursing Theory and Practice. Publisher, Mosby.
4) Vücut Mekaniği ve Hasta Hareketi, Vücut Mekaniğinin Prensipleri, Vücut Pozisyonları, Aktif/Pasif Hareketler, VÜCUT SICAKLIK KONTROLÜ (Soğuk ve Sıcak Uygulamalar) LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition.
5) Enfeksiyon Önleme ve Kontrol LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition.
6) Hayati bulgular Roper N, Logan W, Tierney AJ. The Elements of Nursing. Churchill Livingstone, London, 1996.
7) Hijyen, Cilt Ve Kişisel Bakım Faaliyetleri, Kişisel Bakım Uygulamaları Basınç Ülseri Önleme ve Bakımı, Yara Bakımı ve Uygulamaları Hazel B. M. H. (1995) Potter and Perry's Foundations in Nursing Theory and Practice. Publisher, Mosby.
8) ARA SINAV HAFTASI Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016 Hazel B. M. H. (1995) Potter and Perry's Foundations in Nursing Theory and Practice. Publisher, Mosby. LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition. Roper N, Logan W, Tierney AJ. The Elements of Nursing. Churchill Livingstone, London, 1996. Course Notes
9) İlaç Uygulamaları, İlaç Bilgileri, Ağızdan İlaç Verme, Parenteral İlaç Verme LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition.
10) RAMAZAN BAYRAMI -
11) Solunum Sistemi ve Uygulamaları Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016
12) Üst Sindirim Sistemi ve Uygulamaları ve Beslenme Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016
13) Alt Sindirim Sistemi ve Uygulamaları Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016
14) Üriner Sistem ve Uygulamaları Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016
15) FİNAL SINAV HAFTASI Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016 Hazel B. M. H. (1995) Potter and Perry's Foundations in Nursing Theory and Practice. Publisher, Mosby. LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition. Roper N, Logan W, Tierney AJ. The Elements of Nursing. Churchill Livingstone, London, 1996. Course Notes

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Roper N, Logan W, Tierney AJ. The Elements of Nursing. Churchill Livingstone, London, 1996.

Diğer Kaynaklar: Craven R., Hirnle C., Henshaw C., Fundamentals of Nursing Human Health and Function 8th Ed., LWW, 2016
Hazel B. M. H. (1995) Potter and Perry's Foundations in Nursing Theory and Practice. Publisher, Mosby.
LYNN P., Health KW., Williams & Wilkins L. (2010). TAYLOR’S CLINICAL NURSING SKILLS - A Nursing Process Approach.Publisher, ‎Lippincott Williams & Wilkins; 3rd edition.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

8

3

4

5

6

7

9

10

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir.
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur.
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler.
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir.
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır.
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar.
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür.
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir.
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır.
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır.
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular.
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Mesleki uygulamaların temelini oluşturan kuram ve modelleri bilir. 4
3) Birey ve bir mesleğe üye olmanın gerektirdiği kültürel birikime sahip olur. 3
4) Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir ve denetler. 4
5) Verilen hemşirelik bakımını yönetir ve bakımın kalite ve sonuçlarını değerlendirir. 5
6) Kişilerarası ilişkilerde kültürlerarası farklılıklar düzeyinde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
7) İlgili mevzuat kapsamında hemşirelik hizmetlerini ve insan gücünü yönetir, mesleki gelişimlerine katkı sağlar. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında güncel teknolojiyle öğrenme, öğretme ve yönetim süreçlerini yürütür. 4
9) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 5
10) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
11) Hemşirelik uygulamalarını bireye özgü değer, inanç ve kültürel farklılıkları dikkate alarak mesleki etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. 4
12) Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel bilgiye, yabancı dil yetkinliği ile ulaşır ve mesleki uygulamalarında kullanır ve sağlık üyeleriyle paylaşır. 5
13) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde ulusal ve uluslararası proje ve etkinliklerde yürütücü, yönetici, eğitimci ve uygulayıcı olarak yer alır. 4
14) Hemşirelik hizmetlerinde hasta ve çalışan güvenliğine ilişkin önlemleri bilir ve uygular. 4
15) Profesyonel bilgi, tutum ve davranışlarıyla mesleğini toplumda temsil eder ve meslektaşlarına rol model olur. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Laboratuvar 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 368