Dersin Amacı: |
İç mimarlık; mimarlık ve sanatın ara kesitinde konumlanmış hem estetik değerlerin hem de teknik bilginin bir arada kullanıldığı bir mekân ve atmosfer yaratma sanatıdır. Yaratılan bu atmosferden ise işlevsel olması ve ayrıca da kullanıcının yaşam kalitesini artırması beklenmektedir. Bunun için mekânı oluşturan pek çok parametrenin de iç mimar tarafından düşünülmesi önem arz etmektedir. Bir iç mekân yaratılırken sadece o mekânı oluşturan yüzeyler ve hacimler düşünülmez. O mekânın bulunduğu çevre ve kültür ile olan bağı da düşünülmek zorundadır. Ayrıca mekânsal organizasyonların doğru şekilde tasarlanmış olması ve işlevsellikleri, malzemenin doğru seçimi, mekânın doğal aydınlatma önceliği ile tasarlanmış olması, kullanılan renk ve dokular, donatı elemanlarının seçimi, onların ergonomisi, mekânın akustiği ve detay çözümleri gibi iç mimarlık disiplinin görevi olan bu parametrelerin de düşünülmesi gerekmektedir.
İç Mekân Projesi II dersi kapsamında Kolektif bir mekân tasarlanması beklenerek, küçük ölçekli bir tasarım probleminin çözülmesi amaçlanmaktadır. Aynı mekân içinde farklı işlevleri bir arada çalıştırma, mekânsal organizasyonların akılcı şekilde tasarlanması, bu mekanlar arasındaki sirkülasyonun doğru çözümlenmesi ayrıca biçim ve strüktür konuları irdelenerek, tasarımın çok boyutluluğunun altı çizilecektir. Bu tasarım süreci boyunca konsept geliştirme, geliştirilen bu konseptin-biçim ile ilişkilerinin vurgulanması ayrıca mekâna ilişkin mobilya, aydınlatma, detay gibi çözümlemelerin düşünülmesi beklenmektedir.
|
Dersin İçeriği: |
İç Mekân Projesi II dersi kapsamında tasarıma, yaratıcılığa ilişkin düşünce ve kavramların ortaya atıldığı, tartışıldığı, görme, algılama, düşünme, inceleme, irdeleme, fikir geliştirme, uygulama biçimleri, araştırma ve karşılaştırma yöntemleri ile analiz-sentez metotları doğrultusunda kuramsal anlatımlarla, deneysel pratik uygulamalarla öğrencilerden tasarım becerilerini geliştirerek süreci başarıyla deneyimlemeleri beklenmektedir.
Tasarım eğitimde anlam ve biçim arasındaki ilişkiyi ele alan, hayal gücünü ve geleceğe dönük düşünce sistemini itici güç olarak kullanan bir anlayışa ihtiyaç vardır. Tasarım eğitimi bir öğrenme değil, yaratma, deneyimleme ve araştırma sürecidir. Bu bağlamda, esnek düşünebilen, sorgulayan, bilgiyi yeni olan dönüştürebilen, karmaşıklık içeren farklı problemler ile karşılaştığında farklı alternatif çözümler üretebilen tasarımcılar yetiştirmek eğitimde öncelik kazanmalıdır.
Bu ders kapsamında, “plastiğe/biçime” yönelik geometrik, teknik çözümlerin yanı sıra, sonuç ürünün nasıl oluştuğunun alt yapısını oluşturan “felsefi düşünce”, tasarım algısının irdelendiği “psikoloji”, hayata ne şekilde geçirileceğinin karar verildiği “malzeme ve detay bilgisi”, gibi farklı parametrelerle çok boyutlu ilişkileri gözeten uygulamalara yer verilecektir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İç Mekan Projesine Giriş-Isınma Egzersizi |
Okutman Notları |
1) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
2) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
2) |
Isınma Egzersizi |
Okutman Notları |
3) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
3) |
Konsept Belirleme ve İhtiyaç Programı Oluşturulması
|
Okutman Notları |
4) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
4) |
Mekan Organizasyonu Çalışmalarının Yapılması
|
Okutman Notları |
5) |
Mekan Organizasyonu Çalışmalarının Yapılması
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
6) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
6) |
Mekan Parçalarının Analizi - 3 Boyutlu Anlatımlar
|
Okutman Notları |
7) |
Mekan Parçalarının Analizi - 3 Boyutlu Anlatımlar |
Okutman Notları |
7) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
8) |
Ara Sınav |
Yok. |
8) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
9) |
Eskiz Sınavı - Eskiz Sınavının Değerlendirilmesi
|
Okutman Notları |
9) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
10) |
Seçilen Mekanın Proje Detaylarının Oluşturulması
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
10) |
|
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
11) |
Estetik Bakımdan Projenin Değerlendirilmesi
|
Okutman Notları |
11) |
Seçilen Mekanın Proje Detaylarının Oluşturulması |
Kalınkara, V., Tasarım ve Dekorasyon, Gazi yayınevi, Ankara, 2007- Bölüm 5 |
12) |
Teknik Bakımdan Projenin Değerlendirilmesi
Seçilen Mekanın Proje Detaylarının Oluşturulması |
Okutman Notları |
13) |
Seçilen Mobilyaların Detaylarının Oluşturulması |
Okutman Notları |
14) |
Seçilen Mobilyaların Detaylarının Oluşturulması |
Okutman Notları |
15) |
Tüme Bakış ve Temsil Yöntemlerinin Değerlendirilmesi |
Okutman Notları |
16) |
Final Sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. |
5 |
2) |
Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. |
5 |
3) |
Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. |
5 |
4) |
Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. |
4 |
5) |
Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. |
5 |
6) |
Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. |
5 |
7) |
Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. |
5 |
8) |
Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. |
5 |
9) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. |
4 |
10) |
Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. |
5 |
11) |
Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. |
5 |
12) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. |
3 |
13) |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. |
3 |