BESLENME VE DİYETETİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FZY103
Ders İsmi: Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders hücre, organ ve sistemlerin fonksiyonları ile temel işleyiş mekanizmasını ele almakta ve klinik bilimler için temel bir baz oluşturmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Sinir Sistemi, Kas Fizyolojisi, Kan Fizyolojisi, Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi, Böbrek Fonksiyonları, Solunum Fizyolojisi, Gastrointestinal Fonksiyon, Endokrin Sistem konularının öğretilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öncelikle organ ve sistemlerin fonksiyonlarını ve temel işleyiş mekanizmasının anlaşılmasını sağlamak.
2) Gerektiğinde bu sistemlerde patolojik koşullarda oluşan değişiklikleride ele alarak incelenen organ veya sistemlerin fonksiyonlarının daha iyi anlaşılmasını sağlamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrencilerin öğrendikleri bilgileri mesleki hayatta kullanmasını sağlamak.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Vücut Sıvı Kompartmanları; Hücre Membranından İyon ve Moleküllerin Taşınması Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
2) Membran Potansiyeli; Aksiyon Potansiyeli; Periferik Sinir Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
3) Sinaptik İleti ve Nörotransmitterler: Duysal Uyaranların Sinir İmpulslarına Çevrilmesi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
4) Somatik Duyular; Görme Duyusu; İşitme Duyusu Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
5) Hipotalamus: Limbik Sistem; Otonom Sinir Sistemi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
6) İskelet Kası ve Sinir Kas İletimi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
7) Düz Kasların Sinirsel ve Hormonal Kontrolü Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
8) Vize sınavı Yok
9) Kan Hücrelerinin Oluşumu, Eritrositler, Lökositler ve Trombositler Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
10) Bağışıklık Sistemi; Kan Grupları Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
11) Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
12) Böbrek Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
13) Solunum Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
14) Sindirim Fizyolojisi Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
15) Endokrin Sistem Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu. Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul. Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
16) Final sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Farklı kitaplarından derlenmiş PowerPoint sunumu.
Halis K. (2016). Tıbbi Fizyoloji. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.
Rhoades RA., Bell D. (2017). Tıbbi fizyoloji : klinik tıbbın temelleri. Çeviri Ed: Erdal Ağar. İstanbul Tıp Kitabevi. İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 88