BESLENME VE DİYETETİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BES009
Ders İsmi: Spor Beslenmesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Egzersizde enerji ve enerji sistemleri; karbonhidratlar, proteinler, yağlar, mineraller, vitaminler ve suyun organizmadaki görevleri ve fiziksel performansa etkileri; yarış öncesi, süresi ve sonrası beslenme ilkeleri; sporda ağırlık kontrolü ve farklı spor dallarına göre sporcu beslenmesi konularını öğrenmek.
Dersin İçeriği: Sporun türüne ve yoğunluğuna uygun beslenme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) "Spor, egzersiz ve fiziksel aktivite tanımları aralarındaki farkları açıklar"
2) Egzersizde enerji ve enerji sistemlerini anlatır, pora özgü enerji gereksinimlerini hesaplar.
3) "Fiziksel performans ile makro ve mikro besin ögeleri arasındaki ilişkiyi tanımlar ve anlatır. "
4) Fiziksel performans ile su ve elektrolitlerin ilişkisini ve öenmini anlatır. Kadın sporcu triadını tanımlayabilmesi
5) Egzersiz öncesi, sırası ve sonrası beslenmeyi açıklar, planlar ve uygular.
6) Fiziksel performans ile besinsel ergojenikler arasındaki ilişkiyi ifade eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sporcu beslenmesine giriş Ders için hazırlanmış PPT
2) Egzersiz fizyolojisinde temel kavramlar Ders için hazırlanmış PPT
3) Egzersizde enerji ve enerji sistemleri Ders için hazırlanmış PPT
4) Egzersizde enerji ve enerji sistemleri pratik çalışma Ders için hazırlanmış PPT
5) Yakıt ve performans Ders için hazırlanmış PPT
6) Karbonhidratlar, tanımı, görevi, fiziksel performansa etkileri Ders için hazırlanmış PPT
7) Proteinler ve yağların fiziksel performansa etkileri Ders için hazırlanmış PPT
8) Ara Sınav
9) Vitaminler ve mineraller Ders için hazırlanmış PPT
10) Suyun önemi ve elektrolitler Ders için hazırlanmış PPT
11) Yarış öncesi, sırası ve sonrası beslenme ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
12) Sporcularda menü planlama ilkeleri Ders için hazırlanmış PPT
13) Ergojenik destekler Ders için hazırlanmış PPT
14) genel değerlendirme Ders için hazırlanmış PPT
15) genel değerlendirme Ders için hazırlanmış PPT
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Karabudak E, Turnagöl H. Farklı Spor Dallarında Egzersiz ve Beslenme, TDD Yayını, 1. Baskı,2018, Ankara
2. Ersoy G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme. Geliştirilmiş 4. Baskı. Nobel Yayınları, 2011 Ankara
Diğer Kaynaklar: Ersoy G. Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme. Geliştirilmiş 4. Baskı. Nobel Yayınları, 2011 Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 31
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 78