İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 58 |
Ders Kodu: | 1511311007 | ||||||||||
Ders İsmi: | Mimarlık Tarihi | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimarlık tarihi dersi, öğrencilerine mimarlığın gelişimi, önemli akımlar, üsluplar ve eserler hakkında bilgi vermeyi amaçlar. Öğrencilerin mimarlığın geçmişi hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını ve bu bilgiyi günümüz mimarlık pratiğinde kullanabilmelerini amaçlar. Amaçlar: 1. Mimarlık Kültürünü Tanıtmak: Öğrencilere, mimarlık tarihinin farklı dönemlerini, üsluplarını ve bu üslupların toplumsal, kültürel ve teknolojik gelişmelerle nasıl şekillendiğini tanıtmak. 2. Tarihsel Bilinç Oluşturmak: Öğrencilerin, mimarlık eserlerini ve üsluplarını tarihsel bağlamda değerlendirme yeteneği kazanmalarını sağlamak. 3. Estetik ve Fonksiyonel Değerleri Anlamak: Mimari eserlerin estetik, işlevsel ve teknolojik değerlerini anlamalarını sağlamak. 4. Kritik Düşünce Geliştirmek: Mimarlık tarihindeki önemli yapı ve akımları analiz etme ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme becerisi kazandırmak. Hedefler: 1. Tarihsel Perspektif Kazandırmak: Öğrencilere, antik çağlardan günümüze kadar olan mimarlık tarihinin temel yapı taşlarını ve gelişim süreçlerini öğretmek. 2. Mimari Eserleri Tanımak: Farklı dönemlerden ve kültürlerden gelen önemli mimari eserleri tanıyıp, bu eserlerin mimarlık üzerindeki etkilerini anlamak. 3. Mimarlık Akımlarını Anlamak: Mimarlık tarihindeki önemli akım ve üslupları, bunların ortaya çıkış sebeplerini ve sonuçlarını öğrenmek. 4. Mimari Düşünceyi Geliştirmek: Öğrencilere, geçmişten günümüze kadar olan mimari düşünce yapısını ve bu düşüncenin günümüz mimarlığına nasıl etki ettiğini kavratmak. Bu ders, mimarlık öğrencilerinin meslek hayatlarında kullanabilecekleri temel bilgi ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yöneliktir. |
Dersin İçeriği: | Tanım: Mimarlık tarihi dersi, mimarlığın başlangıcından günümüze kadar geçen süreçteki evrimini, farklı coğrafya ve kültürlerdeki önemli mimari gelişmeleri ve bu gelişmelerin günümüz mimarlığına etkilerini ele alır. Bu ders, mimari eserlerin tarihsel ve kültürel bağlam içinde değerlendirilmesini, mimarlık akımlarının ve yapı tekniklerinin anlaşılmasını amaçlar. İçerik: Mimarlık tarihi dersinin içeriği, genellikle kronolojik bir sırayla sunulur ve aşağıdaki başlıkları kapsar: 1. Antik Mimarlık: o Mısır, Mezopotamya, Yunan ve Roma mimarisi o Bu medeniyetlerin mimari üslupları, yapı teknikleri ve önemli yapıları 2. Ortaçağ Mimarlığı: o Bizans, Romanesk ve Gotik mimari o Kiliseler, katedraller ve ortaçağ şehir planlaması 3. Rönesans ve Barok Mimarlık: o Rönesans dönemi ile başlayan mimarlıkta yeniden doğuş o Barok dönemi mimari özellikleri ve bu dönemin önemli eserleri 4. Modern Öncesi Mimarlık: o Neoklasik, Romantik ve Ekletik üsluplar o 19. yüzyılda sanayi devrimi ve teknolojinin mimarlığa etkileri 5. Modern Mimarlık: o 20. yüzyıl başlarındaki modernist akımlar (Bauhaus, Uluslararası Üslup, Brutalizm) o Önde gelen modern mimarlar ve onların önemli eserleri 6. Postmodern ve Çağdaş Mimarlık: o Postmodernizmin doğuşu ve mimarideki dönüşüm o Yüksek teknoloji, sürdürülebilir mimarlık ve dijital çağın mimari yaklaşımları 7. Bölgesel ve Kültürel Çeşitlilik: o Farklı coğrafyalardaki mimari gelenekler (Asya, Afrika, Amerika) o Geleneksel mimari ve modernleşme süreçleri 8. Mimarlık Teorisi ve Eleştirisi: o Mimarlık tarihindeki önemli teorik yaklaşımlar o Eleştirel mimarlık ve günümüz mimarlık eleştirileri Bu içerik, öğrencilerin mimarlığın geçmişi hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarını ve bu bilgiyi günümüz mimarlık pratiğinde kullanabilmelerini amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mimarlık Tarihinde Genel Kavramlar Göbeklitepe | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
2) | Tarih Öncesi Çağlar ve İlk Yerleşimler Çatalhöyük | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
3) | Bronz Çağ Yapıları (Anadolu'da Antik Yunan, Hitit ve Sümerler, Mezopotamya'da Asur ve Babil, Mısır'da Mısır uygarlıkları ve Persler) Antik Yunan · Roma · Mısır | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
4) | Orta Çağ Yapıları (Anadolu’da Bizans, Avrupa’da Roma, Orta Asya’da Moğol ve Sasaniler) Bizans · Gotik · Romanesk | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
5) | Uzak Doğu Uygarlıklarına Ait Yapılar Hint · Çin | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
6) | Anadolu Selçuklu Mimarisine Ait Yapılar İslam · Büyük Selçuklu · Anadolu Selçuklu | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
7) | Osmanlı Mimarisine Ait Yapılar Erken Osmanlı · Klasik Osmanlı · Modernleşme Dönemi | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
8) | Ara Sınav | Yok |
9) | Rönesans Dönemi Yapılar (İtalya, İngiltere, Portekiz, Hollanda) Erken Flaman · Maniyerizm · Yüksek Rönesans | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
10) | Barok Dönemi (17.yy) Yapılar (Versay Sarayı – Fransa, Trevi Çeşmesi – İtalya Kraliyet Sarayı – İspanya St. Paul Katedrali – İngiltere Schönbrunn Sarayı – Avusturya) Barok · İtalyan Rönesansı · Klasisizm · Venedik ekolü | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
11) | Rokoko Dönemi (18.yy) Yapılar Rokoko · Romantizm (Yeni Gotik) | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
12) | Neoklasik Yapılar (19.yy) Art Nouveau · İzlenimcilik · Sembolizm | Okutman NotlarıSpiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
13) | Günümüz Mimarlığı 1 (20.yy) Art deco · Arts and Crafts · Bauhaus · Dadaizm · De Stijl | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
14) | Günümüz Mimarlığı 2 (21.yy) Minimalizm · Hiperrealizm · Neo-fütürizm · Remodernizm | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
15) | Tartışma: Mimarlık Tarihi Dönemlerinin Tartışılması | Spiro Kostof, A History of Architecture: Settings and Rituals (New York: Oxford University Press, 1995). Sibel Bozdoğan and Esra Akcan, Turkey: Modern Architectures in History (London: Reaktion Books, 2012). |
16) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | • Mutlu, B. Mimarlık Tarihi Ders Notları 1. İstanbul, Mimarlık Vakfı Iktisadi Işletmesi, 2001. • Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: YEM, 1998. • Bridge, N., Mimarlık 101. İstanbul: Say, 2017. • Cragoe, C.D., Binalar Nasıl Okunur? İstanbul: YEM, 2011. • Özer, B., Kültür, Sanat, Mimarlık/Yorumlar, YEM, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | • Mutlu, B. Mimarlık Tarihi Ders Notları 1. İstanbul, Mimarlık Vakfı Iktisadi Işletmesi, 2001. • Hasol, D., Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: YEM, 1998. • Bridge, N., Mimarlık 101. İstanbul: Say, 2017. • Cragoe, C.D., Binalar Nasıl Okunur? İstanbul: YEM, 2011. • Özer, B., Kültür, Sanat, Mimarlık/Yorumlar, YEM, 2004. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. | ||||||||||||
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. | ||||||||||||
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. | ||||||||||||
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. | ||||||||||||
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. | ||||||||||||
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. | ||||||||||||
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. | ||||||||||||
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. | ||||||||||||
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. | ||||||||||||
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. | ||||||||||||
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. | ||||||||||||
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. | ||||||||||||
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. | 4 |
2) | Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. | 3 |
3) | Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. | 3 |
4) | Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. | 2 |
5) | Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. | 2 |
6) | Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. | 3 |
7) | Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. | 2 |
8) | Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. | 2 |
9) | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. | 2 |
10) | Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. | 2 |
11) | Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. | 2 |
12) | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. | 2 |
13) | İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 60 |