BESLENME VE DİYETETİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1210121006
Ders İsmi: Beslenmeye Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Ayşe Betül DEMİRBAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Enerji ve makro-mikro besin ögelerinin (karbonhidrat, protein, yağ, vitaminler, mineraller ve su) sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini, besin gruplarının, enzimler ve hormonların sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini, enerji metabolizmasının ve fiziksel aktivitenin önemini öğretmek
Dersin İçeriği: Bu ders; Karbonhidratların, proteinlerin, lipitlerin, vitaminlerin, minerallerin ve suyun sağlıklı beslenmedeki önemi, kimyasal yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri, aşırı alım durumu, enzimler ve hormonların görevleri, enerji metabolizması konularını
içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı beslenmenin önemini kavrar ve sağlıklı beslenme ilkelerini öğrenir.
2) Besin ögelerinin sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar.
3) Besin gruplarının fiziksel ve kimyasal özelliklerini öğrenir, sağlıklı beslenmedeki önemini kavrar.
4) Sağlıklı beslenmede enerji metabolizması ve fiziksel aktivite düzeyinin önemini öğrenir.
5) Enzimler ve hormonların sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki önemini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı ve giriş Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
2) Besin, besin ögeleri ve beslenme kavramları, temel besinlerin tarihçesi Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
3) Besin ögeleri: Karbonhidratlar Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
4) Besin ögeleri: Proteinler Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
5) Besin ögeleri: Yağlar Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
6) Besin ögeleri: Vitaminler Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
7) Besin ögeleri: Mineraller ve Su Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
8) Ara sınav Exam
9) Enerji Metabolizması I Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
10) Enerji Metabolizması II Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
11) Enzimler ve Hormonlar Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
12) Besin grupları ve sağlıklı beslenme Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
13) Ekmek ve tahıl grubu Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
14) Et ve süt grupları Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
15) Sebze ve meyve grubu Ders için hazırlanmış PPT 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı 2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning. 4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı). Washington: Elseiver.
16) Final Sınavı Ders için hazırlanmış PPT

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı
2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık.
3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning.
4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı).
Washington: Elseiver.
Diğer Kaynaklar: 1. Türkiye Beslenme Rehberi TÜBER 2022-T.C. Sağlık Bakanlığı
2. Baysal, A. (2018) Beslenme (18.baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık.
3. Whitney, E.N., Rolfes, S.R. (2016) Understanding Nutriton. 14th Edition, Cengage Learning.
4. Mahan, L.K., Raymond, J. (2017) Krause's Food & the Nutrition Care Process (14.baskı).
Washington: Elseiver.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar.
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve Beslenme ve Diyetetik meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Beslenme ve Diyetetik alanında kullanabilme becerisine sahiptir. 5
2) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders alır.
3) Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi kazanır.
4) Beslenme ve Diyetetik alanındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
5) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer.
6) Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 4
8) Mesleki bilgi ve becerilerini kullanarak mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde Türkçe sözlü ve yazılı olarak iletişim kurar. 3
9) Beslenme ve Diyetetik alanındaki uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. 1
10) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır. 1
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci ile bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 10 50
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 84